| کد خبر: 153820 |

◄ تاسیس شرکت کشتیرانی پتروشیمی چقدر از قیمت تمام‌شده می‌کاهد؟

سال گذشته شرکت های پتروشیمی ایران حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه برای انجام عملیات لجستیک و حمل دریایی محصولات صادراتی پتروشیمی و پلیمری پرداخت کرده‌اند.

تین نیوز

خبر تاسیس اولین شرکت کشتیرانی پتروشیمی ایران که طی آن «مهدی شریفی نیک‌نفس» مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اشاره به ارائه پیشنهاد تاسیس اولین شرکت مشترک کشتیرانی پتروشیمی ایران با مشارکت هلدینگ‌های پتروشیمی کشور، اعلام کرد: «سال گذشته شرکت‌های پتروشیمی ایران حدود 1.5 میلیارد دلار هزینه برای انجام عملیات لجستیک و حمل دریایی محصولات صادراتی پتروشیمی و پلیمری پرداخت کرده‌اند» مورد توجه کارشناسان حوزه بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی که خبر آن در یک گروه مجازی مرتبط با کارشناسان حوزه بنادر و دریانوردی منتشر شده «در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه حدود 30 تا 35 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی، پلیمری، گاز مایع و میعانات گازی از ایران به بازارهای جهانی صادر می شود و بر این اساس تاسیس یک شرکت مشترک کشتیرانی برای حمل محصولات شرکت های پتروشیمی ضروری بوده و دارای صرفه اقتصادی است».

آن‌گونه که مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در این خبر اعلام کرده است «مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد که در حال حاضر دست کم به 150 کشتی برای حمل دریایی محصولات صادراتی پتروشیمی نیاز است و با توجه به هزینه سالانه 1.5 میلیارد دلاری حمل محصولات پتروشیمی می‌توان بخشی از این هزینه را به عنوان هزینه اولیه راه‌اندازی این ناوگان کشتیرانی مورد استفاده قرار داد».

پس از انتشار این خبر یکی از کارشناسان حوزه بنادر و دریانوردی در این مورد نوشت: در صورتی که پتروشیمی‌های ایران صاحب ناوگان اختصاصی شوند گام بزرگی در جهت کاهش هزینه‌های لجستیک و قیمت تمام شده تولیدات پتروشیمی در بازارهای جهانی برداشته خواهد شد.

محمد علی طباطبایی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 40 فروند  کشتی جواب‌گوی نیاز پتروشیمی‌های کشور است، در پاسخ به این پرسش «بهروز فتحی» از دیگر کارشناسان حاضر در گروه که «آیا زیر ساخت‌های بندری موجود کفایت می‌کند؟» گفت: بله، ولی درارتباط با مخازن مشکل داریم.

فتحی همچنین این پرسش را مطرح کرد که « آیا امکان حرکت به سمت کانتینری کردن (ایزوتانک) حمل فرآورده‌هایی که با مشکل مخزن در بنادر مواجه هستند وجود دارد؟ آیا برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی و حاشیه سود آن‌قدر ارزش افزوده دارد که بتوان به این سمت حرکت کرد؟» که طباطبایی در پاسخ گفت: موضوع ایزوتانک برای این‌کار اقتصادی نیست و شرایط ویژه وتاسیسات و تجهیزات خاص خود را نیاز دارد که در مجتمع‌ها پیش‌بینی نشده  است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع این است که مثلاً در مجتمعی با تولید سالیانه 1.5 میلیون تن در سال، مخزن پیش‌بینی شده درحد 50 هزار تن است و مجتمعی وجود دارد که این ظرفیت ذخیره‌سازی در آن به 20 هزار تن می‌رسد و این موارد نشانه آن است  که علاوه بر شرایط تولید و ذخیره‌سازی مخازن،  مجتمع‌های ما برای شرایط  عادی طراحی و پیش‌بینی شده‌اند.

این کارشناس اظهار کرد: البته درصورت تحقق شرکت کشتیرانی پتروشیمی و خرید حدود 40 فروند متانول‌بر با ظرفیت 40 تا 50 هزارتن باتوجه به تعداد هفت سفر سالیانه آنها حداقل حدود 11 میلیون و 200  هزارتن به ظرفیت ذخیره‌سازی در این زمینه اضافه می‌شود.

طباطبایی تاکید کرد: هدف‌گذاری در افق  ۱۴۰۰ حدود 18 میلیون تن است و درحال حاضر ظرفیت تولید متانول کشور در حدود کمتر از نصف هدف مذکور است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.