| کد خبر: 15379 |

◄ چین، قطارهای ایران را پر سرعت می کند؟

تین نیوز | راه آهن و استفاده از قطار یکی از ایمن ترین روش های مسافرت کردن است که می توان از آن استفـاده کرد. در این زمینه با توجه به اینکه سرعت حرف اول را در جوامع بشری می زند، قطارها نیز به این سیر سرعت پیوسته اند.
 
به گزارش تین نیوز، شاید مهندسانی كه اولین بار، شاهد حركت قطارهای سریع السیر خود بودند، تصور هم نمی‌كردند این نوآوری، جرقه تحولاتی شگرف در حمل و نقل ریلی دهه‌های آینده شود. آن هم  تا بدان جا که این روزها، کشورهای مختلف جهان برنامه های بلندمدتی برای گسترش شبکه قطارهای پرسرعت خود در سراسر کشور به اجرا بگذارند. 

چین، آمریکا، آلمان، ترکیه و چندین کشور دیگر برنامه ریزی های خوبی در این زمینه انجام داده اند؛ به طوری که سریع ترین ترن جهان و به نوعی سریع ترین مسافرت جهان را می توانید در چین مشاهده کنید؛ جایی که ترن مسیر شانگهای تا پکن را که هزار و سی کیلومتر فاصله دارند در مدت چهار ساعت و 48 دقیقه طی کند. این ترن می تواند با سرعتی برابر با 480 کیلومتر بر ساعت، 500 مسافر را جا به جا کند.

باید پذیرفت ایجاد زیر ساخت های لازم برای راه اندازی قطارهای پُرسرعت مستلزم سرمایه گذاری عظیمی است که شاید در برخی از نقاط جهان سودآور نیز نباشد. اما با این حال عوامل اجتماعی و اقتصادی و همچنین به طور کلی مزایای زیست محیطی، دلایل کافی را برای سرمایه گذاری در این مسیر ارایه خواهند کرد .
 
هرچند بررسی های نشان داده است که راه اندازی بیشتر قطارهای پُرسرعت دنیا با سرمایه گذاری های دولتی صورت می پذیرد: 

علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی حمایت از توسعه شبکه ریلی را از الویت های وزارت راه و شهرسازی عنوان می کند و معتقد است با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی در دنیای امروز به عنوان راه ارتباطی ایمن و سبز و تاکید ریاست جمهور در دیدار با مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر ارتباط ریلی ایران با کشورهای مختلف، برنامه ریزی برای کاهش سهم حمل ونقل جاده ای و توجه ویژه به توسعه ظرفیت های حمل ونقل ریلی به منظور افزایش سهم بار و مسافر در دستور کار قرار دارد.
 
با این حال باید ابراز کرد در مواردی نیز بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ساخت خط راه آهن پرسرعت وارد می شوند.

همین چندی پیش بود که رسانه ها خبر دادند که به دنبال سفر رئیس‌جمهور به کشور چین و به منظور  توسعه تعاملات فی مابین، با دعوت معاون وزیر راه و شهرسازی از سفیر چین در ایران، چگونگی عملیاتی شدن قرارداد راه‌آهن سریع السیر قم-اصفهان بررسی شده است. در این سفر، سفیر چین پانگ سن گفت: راه‌آهن سریع السیر قم-اصفهان یکی از پروژه‌های مورد نظر برای همکاری است که سفارت چین آمادگی کامل برای کمک به اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این پروژه را دارد.

بی تردید همکاری و استفاده از دانش کشور های صاحب تکنولوژی یک اقدام موثر و مدیریتی در زمینه توسعه صنعت حمل و نقل است اما باید یادآوری کرد که عباس آخوندی وزارت راه و شهرسازی، اولویت وزارت راه و شهرسازی را استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در حوزه ریلی اعلام کرده بود و گفته بود: سازندگان داخلی توانمندی های فراوانی در این حوزه دارند و سیاست دولت حمایت از دانش فنی ملی و سرمایه گذاری ملی در حمل و نقل و صنعت ریلی است.

در عین حال، محمد حسن بازیار مدیر طرح ایجاد فناوری سامانه حمل و نقل سریع ریلی خبر از توقف پروژه قطار سریع السیر ایرانی می دهد و می گوید: در کشور ما تاکنون از قطارهایی با سرعت بالای 160 کیلومتر بر ساعت استفاده نشده و ما بر آن هستیم تا بتوانیم این قطار سریع السیر را با سرعت بالای 350 کیلومتر بر ساعت راه اندازی کنیم. ما بنا داریم تمام مراحل ساخت قطعات قطار سریع السیرایرانی را در کشور انجام دهیم. 

این مقام مسئول ادامه می دهد: طرح ساخت قطار ایرانی با سرعت بالای 350 کیلومتر بر ساعت، حدود 6 ماه است که متوقف شده و نیازمند منابع مالی است.

شایان ذکر است  کشور چین با دارا بودن ۶۰۰۰ مایل شبکه ریلی طولانی ترین شبکه ها در دنیا را داراست. کشور چین از سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت که از قطارهای پر سرعت استفاده کند.

تنها در عرض دو سال 40.6 میلیون نفر از این قطارها استفاده کردند. دولت این کشور تلاش می کند تا سال ۲۰۱۵ شبکه ریلی این قطارها را تا بیست و هشت هزار مایل گسترش دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.