| کد خبر: 153156 |

افزایش نگرانی‌ها از تداوم آلودگی هوای تهران

در پی یک هفته متوالی آلودگی هوا در تهران، توجه نهادهای مختلف به این معضل بیش از پیش جلب شده و نگرانی‌ها افزایش یافته است.

تین نیوز

 در پی یک هفته متوالی آلودگی هوا در تهران، توجه نهادهای مختلف به این معضل بیش از پیش جلب شده و نگرانی‌ها افزایش یافته است.

به گزارش همشهری آنلاین، آلودگی هوا در تهران طی 7روز متوالی باعث انباشت 14هزار تن آلودگی در اتمسفر شهری شده و باید چشم به آسمان دوخت تا شاید باد و باران بتواند از انباشت این همه دود بکاهد.به گزارش همشهری، علت آلودگی هوای پی در پی پایتخت طی چند روز اخیر آلودگی ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که عوامل متحرک در سطح شهر آن را به‌وجود می‌آورند.

حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه در چند روز اخیر علت آلودگی هوای تهران افزایش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است، به ایسنا گفت: علت افزایش این ذرات آلاینده، ترافیک و تردد بیش از حد خودروها در سطح شهر است، البته عوامل دیگری نیز در آلودگی هوا مؤثر هستند ولی علت اصلی آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، منابع متحرک است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون شرایط جوی که در پایتخت حاکم است، سبب می‌شود که آلودگی تولید شده نتواند تهویه شود. متأسفانه شرایط جوی در تهران به‌گونه‌ای است که سرعت باد در چند روز اخیر کاهش یافته و در اوایل صبح با وارونگی دما مواجه هستیم. مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه باد یک عامل مؤثر برای تهویه هوای شهر است، گفت:

روز چهارشنبه به‌تدریج بر سرعت وزش باد در تهران افزوده می‌شود و امیدواریم که این شرایط جوی بتواند آلودگی چند‌روزه‌ هوای تهران را تهویه کند. شهبازی ضمن اشاره به وارونگی دمای اوایل صبح تهران در روزهای اخیر اظهار کرد: اوایل صبح هوا سردتر است و سبب می‌شود که آلاینده‌های هوا نتوانند به ارتفاع بالاتری از جو بروند و از سطح زمین دور شوند و همین عامل سبب می‌شود که آلودگی‌ها روی هم جمع شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا امروز چهارشنبه 10آبان شرایط کیفی هوای ناسالم برای گروه‌های‌حساس تداوم داشته باشد.

    کامیون‌ها در آلودگی هوای پایتخت نقش‌آفرین هستند

کامیون‌های فرسوده تهران با ترددهای شبانه یکی از منابع آلودگی هوای تهران هستند. براساس آخرین گزارشی که توسط شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران منتشر شده است، خودروهای دیزلی سنگین و نیمه سنگین در شهر تهران مسئولیت تولید آلاینده‌های اکسیدهای گوگرد(SOx)، اکسیدهای ازت (NOx) و ذرات معلق (PM) را عهده‌دار هستند و این نقش از اکسیدهای گوگرد تا ذرات معلق بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به‌ترتیب بیشترین سهم را در تولید اکسیدهای گوگرد با سهم ۳۹درصد، ۳۴ درصد و ۱۹ درصد براساس مطالعات انجام شده قبلی را دارا هستند. در زمینه تولید اکسیدهای ازت (NOx)، کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها به‌ترتیب با ۷/۵، ۴ و ۳ درصد مسئولیت تولید این آلاینده را در شهر تهران به‌عهده دارند. درخصوص تولید آلاینده‌های خانواده ذرات معلق نیز کامیون‌های سبک و سنگین جمعاً ۲۰درصد، مینی‌‌بوس‌ها ۱۰ درصد و اتوبوس‌ها ۳ درصد از کل را برعهده دارند. در یک نگاه کلی خودروهای سنگین ۱ درصد و نیمه‌سنگین با احتساب اتوبوس‌ها و کامیون‌ها و مینی‌بوس‌ها حدود ۲۴ درصد مسئول آلودگی شهر تهران بوده‌اند.

    مهم‌ترین چالش‌های کنونی پایتخت

یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران نیز با انتقاد از تعلل شهرداری در رفع چالش‌های مهم شهری ازجمله آلودگی هوا به بهانه کمبود منابع مالی گفت: نمایندگان تهران قطعا این موضوع را پیگیری خواهند کرد. سیده فاطمه ذوالقدر گفت: در بخش تخصیص اعتبارات شهرداری، معضل آلودگی هوا که یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی شهر تهران بوده و سلامت افراد را به خطر انداخته است، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به خبرگزاری خانه ملت گفت: هم‌اکنون شهرداری باید در مدیریت منابع به اولویت‌بندی موضوعات مختلف شهری بپردازد، چراکه در پی این اقدام قطعا آلودگی هوا در رتبه‌های اول قرار می‌گیرد، آن هم در شرایطی که فصل سرما و بارندگی را در پیش داریم و بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند شهروندان تهرانی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه سازد. وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تهران یادآورشد:

در جلسه اخیر مجمع امید که با حضور نمایندگان مجمع استان تهران و اعضای شورای شهر برگزار شده، قرار بر این شد که در جهت برطرف‌کردن معضلات شهر تهران، برنامه‌ریزی برای رفع آلودگی هوا و کنترل ترافیک در راس اقدامات این مجمع قرار بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران تصریح کرد: بی‌تردید نمایندگان تهران موضوع مطرح شده در زمینه خروج موضوع آلودگی هوا از اولویت دستورکار شهرداری به‌دلیل کمبود منابع مالی را پیگیری خواهند کرد تا مشخص شود که تنها مشکلات مالی باعث این تفکیک در برنامه‌ها شده یا دلایل دیگری هم وجود داشته است؟

    آلودگی هوا یک معضل جهانی در ۲۱۰۰شهر جهان

نتایج یک بررسی بین‌المللی نشان می‌دهد که سطح آلودگی هوا در ۲۱۰۰ شهر جهان از استانداردهای توصیه شده فراتر رفته و همین امر موجب تشدید تغییرات آب و هوایی می‌شود. تغییرات اقلیمی بر سلامت مردم سراسر جهان تأثیر گذاشته و درصورتی که تغییرات کافی در این خصوص اعمال نشود، اوضاع وخیم‌تر خواهد شد. در گزارش جدید که در نشریه بین‌المللی «لنست» به چاپ رسیده، آمده است:

تشدید این تأثیر براساس این حقیقت است که در بیش از ۲۱۰۰ شهر در سراسر جهان سطح ذرات معلق موجود در اتمسفر فراتر از میزان توصیه شده است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) تنها در انگلیس سطح آلودگی در ۴۴ شهر بیش از حد مجاز است. از سال ۱۹۹۰ قرار گرفتن در معرض ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون افزایش ۱۱ درصدی داشته که روند کندِ گذر از مصرفِ سوخت‌های فسیلی در بروز این وضعیت نقش داشته است.

به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی تهدید اصلی سلامت بشر در قرن ۲۱ به‌حساب می‌آید و نیاز فوری به بررسی جدی آن وجود دارد. در این گزارش تازه منتشر شده بر پیامدهای اقتصادی، آب و هوایی و بهداشتی ناشی از این تغییرات جوی تأکید شده که باید مورد توجه قرار گیرند. آلودگی هوا یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر زودهنگام در سراسر جهان است.

بیش از ۸۰۳ هزار مرگ در ۲۱ کشور آسیایی در سال ۲۰۱۵ به آلودگی ناشی از به‌کارگیری سوخت‌های فسیلی در خانه‌ها و وسایل حمل‌ونقل نسبت داده شده است. کارشناسان از دولت‌ها درخواست کرده‌اند تا حذف استفاده از سوخت‌های فسیلی را در اولویت قرار دهند زیرا ضرر این سوخت‌ها برای سلامت انسان و محیط‌زیست از مدت‌ها قبل مورد تأیید قرار گرفته است. تغییرات اقلیمی می‌تواند بیش از یک میلیارد نفر را مجبور کند که خانه‌های خود را رها کرده و فرار کنند.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.