| کد خبر: 15306 |

بورس در ترافیک گزارش‌های بهاری

تین نیوز |   تعدیل 1.2 واحدی شاخص کل بورس تهران در اولین روز کاری هفته جاری در حالی اتفاق افتاد که به عقیده کارشناسان، فصل مجامع تقریبا به پایان رسیده و شرکت‌ها گزارش‌های 3 ماه اول امسال را نیز منتشر کرده‌اند که به نظر، مورد توجه سهامداران قرار گرفته است و می‌تواند به رشد بازار در هفته‌های آتی منجر شود. پرداخت سودهای نقدی تاثیر منفی و البته طبیعی بر قیمت سهام داشته و معاملات توافقی و بلوکی نیز به کمک بازار آمده است.
در بازار دیروز روند افت ارزش برخی سهام در حالی تا ساعات میانی بازار کاهش تقریبا 80 واحدی را نصیب شاخص کرد که دوباره با باز شدن نماد مپنا و فملی، با همین میزان افزایش روبه‌رو شدیم و در نهایت در پایان معاملات تنها 1.2 واحد از میزان شاخص کل کاسته شد و رقم شاخص بر 74 هزار و 840 واحد قرار گرفت. در مجموع دیروز در 40 هزار دفعه معامله و دادوستد 836 میلیون سهم، ارزش معاملات تقریبا تا 2545 میلیارد ریال بالا رفت؛ درعین حال حجم معاملات غیر‌بلوکی 349 میلیون سهم به ارزش 1006 میلیارد ریال بود. معاملات بلوکی توافقی در این روزها عمدتا بین حقوقی‌ها نقش مهمی را در بازار برعهده گرفته و در شرایطی که بازار به‌دلیل پرداخت سودهای نقدی در مجامع که اصولا پس از بازگشایی نمادها، کاهش میزان همین سودها را از رقم ارزش سهم در پی دارد، رونق بهتری یافته است. این در حالی است که بسته ماندن برخی نمادهای اصلی بازار را نیز نباید در این روزها از نظر دور داشت. بازار سهام در پایان فصل مجامع شاهد حرکت‌های امیدوار‌کننده‌تری است؛ هیجان‌های پیشین از بازار رخت بر‌بسته و البته اتخاذ سیاست‌های جدی دولت در قالب بسته‌های برون‌رفت از رکود بدون افزایش تورم، فاز جدیدی از تلاش‌ها برای تطابق استراتژی‌های شرکت‌ها با متغیرهای واقعی اقتصاد را به نمایش خواهد گذاشت؛ البته واکنش این شرکت‌ها به‌مرور قابل تعدیل و ترمیم است و به نظر می‌رسد که مسیر این تعدیل‌ها از کانال تعدیل‌های مثبت و گزارش‌های
 3 ماهه به تدریج قابل رصد باشد؛ مسیری که نشانه‌های آن، این بار سهامداران را راضی‌تر کرده است. همین معاملات توافقی نشان می‌دهند که خارج از برخی اعداد و ارقام، برخی سهامداران نسبت به آینده سهام شرکت‌ها نظری بلندمدت و البته خوش‌بینانه‌تر دارند.
 
 گزارش‌های 3 ماهه انتظارات را مرتفع می‌کند
مدیر امور ناشران بورسی در این زمینه معتقد است گزارش‌های منتشر شده 3 ماهه شرکت‌ها کمترین انحراف را از بودجه شرکت‌ها داشته و برخلاف قبل که این گزارش‌ها چندان به مذاق سهامداران خوش نمی‌آمد، این دوره به نظر می‌رسد انتظارات سرمایه‌گذاران را مرتفع کرده است.
به گفته سید‌روح‌الله حسینی‌مقدم، در عین حال انتظار از گزارش‌های 3 ماهه به‌دلیل اینکه این گزارش‌ها همزمان با برگزاری مجامع چندان دقیق نیست و جزئیات زیادی را مورد نظر قرار نمی‌دهد، نباید بیش از حد هم باشد، با این وجود این دوره مزیت دیگری نیز دارد و اینکه کلیت شرکت‌ها به نحو مطلوبی در نظر گرفته شده است. در برخی صنایع مشکلات تولید و فروش وجود دارد که البته در برخی شرکت‌ها، ساختار خود شرکت‌ها دلیل این امر است و در برخی دیگر فضای بازار محصول تولیدی با مشکلاتی مواجه است.
وی همچنین در‌خصوص پیش‌بینی فصل دوم بازار امسال با توجه به گزارش‌های 3 ماهه نیز گفت: فصل آتی بازار با بازدهی 6 ماهه را شاید نتوان به راحتی بر مبنای گزارش‌های 3ماهه تحلیل کرد اما بررسی روند تطابق بازار با متغیرهای کلان اقتصادی در نگاه عمومی سرمایه‌گذاران تاثیر مهمی دارد. برخی صنایع نیز P/E بالاتری را می‌توانند بپذیرند.
به گفته حسینی‌مقدم، دولت در بخش کنترل تورم موفق بوده و با اینکه نرخ تورم تیرماه هنوز اعلام نشده‌، اما مشخص است که نرخ رشد تورم در 3ماه امسال تقریبا یک درصد بوده؛ ضمن اینکه خوش‌بینی‌ها به روند کنترل بیشتر تورم و رسیدن به یک تورم دو رقمی معتدل زیادتر شده است. دولت با هدف پرهیز از تحمیل فشارها بر مردم، بیشترین فشار را متوجه بخش صنعت کرده که البته با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بالا رفتن برخی قیمت‌ها و ریسک‌های بیرونی، نرخ تورم موجود نرخ معتدلی است. به گفته مدیر امور ناشران بورسی امید می‌رود با توجه به روند کاهشی تورم، نرخ بهره بانکی کاهش یابد که فرصت خوبی را برای صنایع و فضای کسب و کار فراهم خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند سیمانی‌ها و فلزی‌ها را به شرایط بهتری برساند و قیمت‌های پایدار‌تری را برای سهام آنها ایجاد کند.
نرخ تورم معتدل در کنار بهبود متغیرهای کلان اقتصادی اگر با افت نرخ بهره بانکی توام شود سرمایه‌گذاران را به پرداخت قیمت‌های بیشتر برای سهام ترغیب می‌کند. با کاهش هزینه‌های تولید، سهام شرکت‌ها P/E بالاتری را می‌تواند به خود جذب کند. به‌طور مثال اگر سهمی دارای P/E برابر با 5 باشد در یک شرایط با چشم‌انداز بهبود شاخص‌های اقتصادی، سرمایه‌گذار P/E برابر با 7 را نیز برای این سهم قابل قبول می‌داند.
او در پاسخ به شرایط محتمل برای صنعتی همچون خودرو در بازار سهام نیز گفت: شرایط تولید و فروش اخیر خودرویی‌ها نشان داده که این صنعت در بازار سهام از پتانسیل‌های خوبی برخوردار است و در مجموع استنباط این است که انتظار سودآوری در این صنعت نسبت به برخی صنایع بیشتر است. حسینی‌مقدم همچنین در‌خصوص نتایج محتمل کارآیی بسته منتشر شده توسط دولت برای خروج غیر‌تورمی از رکود نیز تاکید کرد: دولت نمره قابل قبولی درکنترل تورم گرفته و عملكرد  آن رضایت‌بخش بوده است. عملیاتی کردن برنامه‌های منتشر شده نیز خوش‌بینی زیادی به همراه دارد که انتظار می‌رود فضای کسب و کار را بهبود بخشد.
 
 افزایش جذابیت حضور شرکت‌ها با تصمیم جدید شورای‌عالی بورس
حسینی‌مقدم همچنین گفت: با تصمیم اخیر شورای‌عالی بورس در خصوص تغییراتی در سقف معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بورسی، ضریب شناوری که به عنوان یک ضریب تعدیل‌کننده در سهام شناور آزاد به‌کار می‌رفت، واقعی‌تر شده است.
وی با اشاره به اینکه حداقل این معافیت مالیاتی برای شرکت‌هایی که در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده‌اند، 10 درصد است، ابراز كرد: چنانچه این شرکت‌ها درصد بیشتری از سهام را در بازار سهام منتشر کنند، به عبارت تخصصی‌تر، درصد سهام شناور آزاد خود را به بالای 20 درصد افزایش دهند، این معافیت مالیاتی از 10 به 20 درصد افزایش می‌یابد.
حسینی‌مقدم در‌خصوص تاثیر این تصمیم بر شرکت‌های بورسی و بازار سرمایه ابراز كرد: ضریب شناوری که به عنوان یک ضریب تعدیل‌کننده در سهام شناور آزاد به‌کار می‌رفت، واقعی‌تر شد زیرا نماد بسیاری از شرکت‌های بورسی به دلایلی خارج از اختیار و کنترل خودشان متوقف می‌شد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط جدید نقدشوندگی سهم افزایش یافته و تعداد و درصد مشارکت‌کنندگان جدیدتر در شرکت بالا می‌رود، خاطرنشان کرد: چنین فضایی موجب می‌شود تا مدیران افکار توسعه‌ای خود را گسترش دهند. در این صورت، تضارب آرا که با ورود سهامداران جدید و با افزایش سهام شناور آزاد شکل می‌گیرد، باعث می‌شود تا برنامه‌های بلندمدت شرکت توسعه یابد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، دیروز در بازار سهام در حالی سه نماد تاپیکو، خودرو و پارسان شاخص کل را تا ساعت 10 صبح کاهش دادند که در ادامه بازار نمادهای فملی، رمپنا، وبصادر و وبانک تاثیر سبز خود را بر شاخص باقی گذاشتند. در بازار دیروز معاملات بلوکی و توافقی وپارس، فولاد، کروی، پارسان، فملی، وتوسم و فجر به ترتیب بین 158 میلیون تا 5 میلیون سهم را شاهد بودند که بیشترین ارزش بازار را به ترتیب از 473 میلیارد ریال تا 66 میلیارد ریال در رده بیشترین ارزش معاملات رقم زدند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.