| کد خبر: 152554 |

وزیر ارشاد در مراسم افتتاح نمایشگاه مطبوعات :

◄ رسانه ها باید به سمت خصوصی شدن بروند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتاخیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات،رسانه را رکن سوم امنیت ملی دانست.

تین نیوز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین افتتاح بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، رسانه را رکن سوم امنیت ملی دانست. به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سید عباس صالحی تصریح کرد: جامعه‌ای که نتواند به خبرهایش در سرعت و دقت تکیه کند ناامن است.

وی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم و عملکرد این دولت در قبال رسانه‌ها و آزادی بیان، اظهار کرد: دولت یازدهم در حوزه رسانه و مطبوعات گام‌هایی را برداشت؛ البته نه در خور اصحاب رسانه بلکه در حد توان خود. در دولت یازدهم در حوزه توسعه مطبوعات اتفاقات قابل توجهی پدید آمد. از جمله این که، از ۱۵ هزار مجوزی که  پس از انقلاب برای انتشار نشریه صادر شده، ۵۶ درصد آن در همین دولت بوده است.

صالحی در ادامه سخنان خود درباره عملکرد دولت یازدهم نیز یادآور شد: نگاه دولت یازدهم به توسعه رسانه و فضای بازتر برای تحقق عرضه افکار و اندیشه در ارقام قابل مشاهده است، در این ارقام سهم جنسیتی افزایش قابل توجهی دارد به‌طوری  که مدیران مسئول زن در آغاز دولت یازدهم هفت درصد و در پایان آن ۱۳ درصد بود. همچنین حوزه رسانه‌های برخط و سایت‌ها از ۲۰۰ عدد به حدود ۲۸۰۰ عدد رسید و همچنین شاخص‌های دیگری که نشان از توسعه کمی مطبوعات و پایبندی دولت یازدهم برای گشایش فضای آزادی فکر و اندیشه  دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به حمایت دولت یازدهم از رسانه‌ها، درباره جنبه‌های حمایتی دولت اظهار کرد: البته توان دولت بسته و محدود بود، اما با وجود همه محدودیت‌ها در توان اقتصادی دولت یازدهم، اتفاقاتی در حوزه حمایتی شکل گرفت و آن اینکه در آغاز دولت یازدهم بیمه‌شدگان حوزه رسانه‌ها 5هزار نفر و در پایان دولت قبل به ۱۶ هزار نفررسید. همچنین نظام حمایتی شفافیت پیدا کرد و در آن همگان می‌توانند ببینند که گام‌های رو به جلو در حوزه شفافیت حمایتی اتفاق افتاده است.

صالحی گفت: از توفیقات دولت یازدهم در عرصه رسانه در حوزه قوانین دستورالعمل و مقررات بود، رتبه‌بندی مطبوعات و پاره‌ای از اتفاقات دیگر، از دیگر عملکرد دولت یازدهم در این بخش بود،اشراف صنف مطبوعات و همچنین سازمان نظام رسانه‌ای که در آخرین جلسه هیأت دولت در حال بررسی است، قانون مطبوعات که آن هم مراحل نهایی را طی می‌کند و لایحه مطبوعات بازرگانی از دیگر اقداماتی است که مراحل مختلف خود را طی می‌کنند. در مجموع گام‌هایی برای توسعه رسانه‌ای پیموده‌ شده و این‌ها با مشارکت جدی اصحاب رسانه اتفاق افتاده است.

صالحی ضمن سپاسگزاری از وزاری پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از وزرای پیشین آقایان جنتی و صالحی امیری که همت گماردند و مسیر را پیش بردند و همچنین معاونت مطبوعاتی تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به آغاز بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: امروز ما نمایشگاه مطبوعات را آغاز می‌کنیم و در آغاز دولت دوازدهم با نمایشگاهی روبه‌رو هستیم که در آن هزار رسانه حضور دارند و جشن ملی مطبوعات است و اصحاب رسانه زیر یک سقف قرار می‌گیرند تا با هم تکلم کنند و دغدغه‌های ایران را واگویه کنند.

وزیر ارشاد در این مراسم افزود: در آغازین ماه‌های دولت دوازدهم به نظر می‌رسد پاره‌ای از رویکردها را باید جدی گرفت. رویکردهایی که در گذشته بوده اما می‌تواند تابلویی برای دوره جدید باشد. تقویت بنیه ملی رسانه یکی از این رویکردها است،تا دیروز غذا و سلاح دو رکن امنیت ملی بودند و امروز رکن سومی هم اضافه می‌شود و آن هم رسانه است. همان طور که جامعه بی غذا و جامعه بی سلاح، در معرض تهدید است، جامعه بی‌رسانه هم در معرض تهدید است. جامعه‌ای که نتواند به خبرهایش در سرعت و دقت تکیه کند ناامن است. اینجا است که بنیه ملی رسانه باید به طور جدی مورد تقویت و حمایت قرار بگیرد.

صالحی با اشاره به رشد تکنولوژی و فناوری‌های اینترنتی و فضای مجازی و گسترش رسانه‌های غیرحرفه‌ای، اظهار کرد: رسانه‌های غیرحرفه‌ای می‌توانند فرصت باشند، اما اگر از رسانه‌های حرفه‌ای پیشی بگیرند، عامل تهدیدزدایی امنیت ملی هستند. این رسانه‌های حرفه‌ای هستند که باید برای رسانه جایگاه تعریف کنند و در حال حاضر این اهتمام هست که در معرض آشوب و اغتشاش رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستند.

معاون رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: رسانه‌های حرفه‌ای به عنوان رکن سوم امنیت ملی باید جدی گرفته شوند، نمی‌گوییم به اندازه بنیه نظامی به رسانه کمک شود اما نگاهی هم به این اتفاق صورت بگیرد که جامعه بی‌رسانه جامعه بی‌سلاح و بی‌غذاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تقویت رسانه‌های خصوصی را یکی از اقدامات مهم دولت عنوان کرد و گفت: البته در دولت دوازدهم گام‌های خوبی برای تقابل و توازن‌بخشی پدید آمد. در این دوره هیئت‌نظارت بر مطبوعات این همت را داشت که به هیچ هفته‌نامه و روزنامه دولتی مجوز نداد، یارانه رسانه‌های دولتی قطع شد، در نمایشگاه مطبوعات نیز تعرفه اجاره غرفه‌های دولتی دوبرابر غرفه‌های معمولی تعریف شد.  دولت بیش از گذشته می تواند به محدود کردن رسانه های دولتی اهتمام کند، چون رسانه ها باید به سمت خصوصی شدن پیش بروند.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات روز جمعه ـ پنجم آبان ماه ـ شروع به کار کرد، اما افتتاح رسمی آن امروز ـ شنبه ـ با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. در مراسم افتتاح رسمی که با بازدید جهانگیری و صالحی از غرفه‌های نمایشگاه همراه بود، حسین انتظامی ـ معاون مطبوعاتی ـ آنها را همراهی می‌کرد. اجرای این مراسم را رضا رفیع بر عهده‌ داشت.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.