| کد خبر: 151120 |

گردشگری در طرح توسعه سواحل مکران جای ندارد

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه سواحل مکران، نگاه گردشگری و محیط زیستی ندارد.

تین نیوز

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه سواحل مکران، نگاه گردشگری و محیط زیستی ندارد.

دکتر کامبیز مشتاق گوهری در گفتگو با خبرنگار مانا به طرح توسعه سواحل مکران طی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در ابتدا تصور می شد، توسعه گردشگری سواحل مکران نیز در قالب طرح توسعه سواحل مکران گنجانده شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان گفت: اما بتدریج مشخص شد گردشگری در طرح توسعه سواحل مکران جای ندارد.

وی با اشاره به اینکه مجری طرح توسعه سواحل مکران نیروی دریایی است، خاطرنشان ساخت: در طرح توسعه سواحل مکران تنها توسعه صنعت مد نظر است.

دکتر مشتاق گوهری در ادامه گفته های خود اظهار داشت: این در حالی است که در کنار استفاده از ظرفیت های مختلف توسعه سواحل مکران نظیر ایجاد نیروگاه ها و پایگاه های نیروی دریایی، ایجاد امکانات گردشگری بسیار ضروری است.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: قرار بوده است  گردشگری در سواحل و دریا، کاملاً مطابق با رعایت موازین زیست محیطی و بدون آسیب به طبیعت در نوار ساحلی مکران با مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسعه یابد.

وی با اشاره به حمایت پررنگ استانداری سیستان و بلوچستان از گردشگری استان اظهار داشت: امید است با استفاده ازاعتباراتی که استان در اختیاراداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان قرارداده است بتوان در راستای توسعه گردشگری نوار ساحلی دریای عمان همگام با حفاظت محیط زیست منطقه گام موثری برداشت.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان قبل از ایجاد هرگونه امکانات گردشگری در این سواحل باید نسبت به حفاظت از آنها اقدام کرد.

وی افزود: به همین منظور قرار است با شناسایی مناطق ساحلی ویژه و حفاظت شده نسبت به ثبت آنها در فهرست میراث طبیعی ملی کشور اقدام شود.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفته های خود همچنین یادآور شد: بر این اساس با ثبت مناطق ساحلی در فهرست میراث طبیعی ملی کشور، امکانات گردشگری در این مناطق مطابق با الگوی خاص ایجاد خواهد شد.

وی به مطالعات صورت گرفته جهت ایجاد چهاردهکده گردشگری در نوار ساحلی استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بر این اساس این دهکده ها درشهرستان های ساحلی رمین، زرآباد، چابهار و کنارک ایجاد خواهند شد.

دکتر مشتاق گوهری خاطرنشان ساخت: در حال حاضر این پروژه در مرحله ایجاد زیرساختهای لازم است که امیدواریم این پروژه ها با سرعت هرچه بیشتر اتمام و به بهره برداری رسند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: اعتبارات لازم برای ایجاد این امکانات گردشگری در نوار ساحلی مکران از سوی استانداری تامین می شود.

وی در ادامه گفته های خود با اشاره به تهیه طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران خاطرنشان کرد: به زودی این طرح تهیه می شود که نقش بسیار مهمی در توسعه گردشگری منطقه دارد.

دکتر مشتاق گوهری با تاکید بر اینکه این طرح با همکاری مشاوران کشورهای خارجی و بهره گیری از تجارب جهانی انجام می شود، اظهار داشت: طرح جامع پهنه بندری گردشگری سواحل مکران به مجری گری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امسال تهیه می شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این طرح نیز بر پایه رعایت موازین زیست محیطی تهیه می شود.

به گفته این مقام مسئول در گردشگری استان سیستان و بلوچستان سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد امکانات گردشگری دریایی و ساحلی در نوار ساحلی عمان، موظف به اجرای کامل طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران خواهند بود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان درباره  جاذبه های گردشگری دریایی نوار ساحلی جنوبی استان سیستان و بلوچستان گفت: کوه های مریخی، کوه های گل افشان، جنگل های حرا، تالاب صورتی، خلیج زیبای گواتر و سواحل صخره ای از جمله جاذبه های گردشگری طبیعی در این منطقه به شمار می روند.

به گفته مشتاق گوهری، همچنین روستای تاریخی تیس واقع در نزدیکی چابهار دارای آثار تاریخی متعدد چند هزار ساله است که به جذابیت منطقه افزوده است.

 

 

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.