| کد خبر: 150905 |

تحلیلی بر نگاه رئیس جمهور آمریکابه برجام؛

ترامپ به دنبال لغو برجام یا امضای برجام های بعدی؟

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جمعه شب در مورد برجام و موضع خود در قبال این موافقت نامه و همچنین ایران به سخنرانی پرداخت سخنانی نه چندان دوستانه و شاید هم بسیار دشمنانه او در این سخنان که همراه با هتاکی علیه کشورمان و ادامه توهمات واهی ترامپ در مورد ملت ایران همراه بود.

تین نیوز
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جمعه شب در مورد برجام و موضع خود در قبال این موافقت نامه و همچنین ایران به سخنرانی پرداخت سخنانی نه چندان دوستانه و شاید هم بسیار دشمنانه او در این سخنان که همراه با هتاکی علیه کشورمان و ادامه توهمات واهی ترامپ در مورد ملت ایران همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  توفارقان نوشت ،ریس جمهور آمریکا  ،ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و در مورد برجام گفت « من نمی توان پایبندی ایران به آن را تایید کنم و بعد از اظهار نظر کنگره در مورد برجام تصمیم خواهم گرفت و آن را لغو خواهم کرد»

این سخنان در حالی در رسانه های داخلی و برخی رسانه های خارج از کشور بازتاب گسترده ای داشت و رسانه های طرفدار دولت و برجام تا توانستند از خجالت ترامپ در آمدند و یکی از روزنامه های اصلاح طلب سخنان او را به «نق زدن» ترامپ تعبیر کرد که عملا حرف و موضع جدیدی از سوی ترامپ مطرح نشده بود بلکه ترامپ در مبارزات انتخاباتی، توافق برجام را «توافق بد» و توافقی که منافع آمریکا را به خطر انداخته است نام برده بود و وعده داده بود که در صورت تکیه زدن برکرسی ریاست جمهوری آمریکا در مورد آن به اتخاذ تصمیمات جدید خواهد پرداخت.

با این وصف و با اینکه بعد از مطرح شدن این سخنان از سوی ترامپ در کارزار های انتخاباتی، عده ای آن ها ترامپ را فاقد قدرت لغو برجام می دانستند چرا که معتقد بودند برجام به تایید شورای امنیت وجامعه ی بین المللی! رسیده است و او نمی تواند یک طرفه برجام را لغو کند و«امضای کری تضمین است» اما سخنان دیشب ترامپ گویا اصلاح طلبان را به این نتیجه رسانده است که ترامپ می خواهد برجام را لغو کند که نشان می دهد باز خوشبینی اصلاح طلبان به نهاد های بین المللی کاذب از آب در آمده است.

اما به راستی ما هم باید همانند اصلاح طلبان دل داده به اوباما و بریده از ترامپ تحلیل وتبین کنیم که ترامپ به دنبال لغو برجام است؟

ترامپ زمانی تلاش می کرد که برجام را لغو کند که برجام مدنظر آن ها و با شرایط در خواستی آن ها تصویب نمی شد وآن ها متضمن از دست دادن امتیازات اساسی می شدند در حالی که فرایند تصویب برجام و بده وبستان های هر دو طرف در برجام و آورد هایشان نشان می دهد حتی ترامپ اگر دیوانه هم باشد که نیست، باز هم به دنبال لغو برجام نخواهد بود.

برجام حاصل مذاکرات دولت روحانی با دولت اوباماست که با دلخوشی مفرط دولت به آمریکا و همچنین فرستادن پالس های منفی از جامعه ی ایران که نیازمند رسیدن توافق با امریکاست از جمله خالی بودن خزانه و پیوند خوردن رفع هر مشکل با برجام بسته شد ماحصل این شرایط و بده و بستان امتیازاتی بود که دریافتی ایران پشتوانه ی محکم اجرایی نداشت اما طرف های غربی مسیر اجرای امتیاز گرفته خود را محکم کرده بودند با شروع اجرایی شدن برجام دولت امریکا بار ها به این بهانه که ایران روح برجام را نقض کرده است و واز سوی سکوت مسئولان ایرانی به بهانه ی این که نقص برجام اساسی نبوده است تحریم های جدیدی علیه کشورمان وضع کردند البته این بار با بهانه های موشکی، تروریسم وهمانطور که اشاره شد نقض روح برجام! نتیجه ی این شرایط اجرایی کامل برجام از سویی ایران و اجرایی دست وپاشکسته ی آن از سوی آمریکا است که امروز برجام را در یک حالت «نیمه جان» قرار داده است.

 

برجامی که توانسته است برنامه ی هسته ی ایران را متوقف کند و همچنین توانسته است محاسبات راهبردی برخی دست انداران دولتی را تغییر دهد و آنان را امیدوار به این مسیر نگه دارد که بتوانند پروندهای دیگر مورد اختلاف ایران و غرب را حل و در نهایت به برنامه ی تنش زدایی مورد ادعای خود وجذب سرمایه گذار خارجی دست پیدا کنند چرا باید مورد غضب ترامپ باشد؟ کسانی که از لغو برجام توسط ترامپ سخن می گویند به این پرسش پاسخ دهند که ترامپ چرا باید برجام را لغو کند؟ برجام چه ضرری به آمریکا زده است که حساب سود و زیان آن در محاسبات ترامپ تاجر به نفع امریکا در نمی آید؟

پس دلیل این همه مخالفت ترامپ با برجام چیست؟

حالا که دلایل واقعی وعینی برای لغو برجام از سوی ترامپ وجود ندارد و اتفاقا شرایط برجام نشان می دهد ترامپ باید دودستی آن را بچسبد پس چرا ترامپ سخن از لغو برجام می زند؟

ترامپ بلاشک یک تاجر است در واقع اگر عده ای او را به عنوان سیاستمدار قبول ندارند، اگر عده ای او را نا بلد در حوزه روابط بین الملل و حوزه های دیگر می داند، اما همه اذعان دارند که ترامپ یک « تاجر» موفق وماهر است او می داند چگونه مهر های خود را حرکت بدهد که حداکثر سود را از آن خویش بکند ترامپ در حال بازی با مهر ی برجام است تا ابتدا با گروگان گرفتن برجام، دولت ومسئولان ایران را بترساند و در مرحله بعد برای حفظ برجام نیمه جان، از دولت ایران طلب برجام دیگری را بکند. ترامپ به دنبال آن است که ایران معتاد به برجام بکند وبرای حفظ برجام ،برجام دیگر را درسبد ایران قرار دهد در واقع او ایران را شبیه به معتادی خواهد کرد که برای فرار از خماری و افسردگی اعتیاد دوباره به اعتیاد ومواد پناه خواهد آورد.

ترامپ به دنبال بازی با برجام و به دست آوردن امتیاز از آن است او تنها به دنبال برجام در حوزه موشکی ،نظامی ، منطقه ای و در نهایت برجام پایان جمهوری اسلامی است.

ترامپ تازه به برجام علاقه مند شده است وبه این زودی ها از برجام دل نخواهد کند تنها یک راه برای ایران وجود دارد تا همچنان ماهیت خود را حفظ کند وآن مقاومت در مقابل ترامپ است او بیشتر از ایران به برجام نیازمند است بلوف های او را نباید باور کرد.

 

منبع: سايت خبری راه دانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.