| کد خبر: 150841 |

◄ جریمه 100 هزار تومانی برای تخلف از قانون «عصای سفید»

امروز بیست و سوم مهرماه مصادف با 15 اکتبر، روزی است که در جهان به عنوان روز جهانی عصای سفید نام‌گذاری شده و در این روز روشندلان عزیز مورد تکریم قرار می‌گیرند

تین نیوز

امروز بیست و سوم مهرماه مصادف با 15 اکتبر، روزی است که در جهان به عنوان روز جهانی «عصای سفید» نام‌گذاری شده و در این روز روشندلان عزیز مورد تکریم قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، متاسفانه در ایران در مهندسی ساخت شهرها به محل عبور روشندلان و معلولان چندان توجی نشده و این دسته از شهروندان به منظور جابه‌جائی در شهر بدون کمک گرفتن از شخص دوم، به راحتی قادر به تردد در شهر نیستند.

سال‌های زیادی است که مدیران شهری شعار شهر انسان‌محور را سرداده‌اند اما محرومیت روشندلان و معلولان شهر از حمل‌ونقل کماکان ادامه پیدا دارد.

در ین میان پلیس کشورمان پیش‌قدم شده و برای حمایت از نابیانان و کم‌بینایان اقدام به وضع قوانینی کرده تا لااقل این عزیران بتوانند به راحتی از خیابان عبور کنند.

سرهنگ ترحمی در این باره به تین‌نیوز، گفت: بر اساس این قانون چنان‌چه فرد نابینا عصای خود را به رانندگان نشان دهد به منزله «ایست» برای راننده محسوب می‌شود و راننده ملزم به ایست کامل تا عیور فرد نابیناست.

وی با تاکید بر ملزم بودن تمامی رانندگان به رعایت این قانون، مشابه قوانین دیگر راهنمائی و رانندگی، گفت: در هر شرایطی که راننده با فرد نابینا برخورد کند مقصر شناخته می‌شود.

این مقام مسئول، با اشاره به این نکته که این قانون در معابری که اولویت با عابر پیاده است یا اولویت عابر و سواره برابر است لازم الاجراست، تصریح کرد: در این زمینه باید آموزش‌های لازم به افراد نابینا داده شود که هاهنگی‌های آن با سازمان بهزیستی انجام شده است.

وی  خاطرنشان کرد: در صورت تخلف رانندگان از تابلوی ایست عصای سفید یک میلیون ریال جریمه برای راننده در نظر گرفته شده است که قطعا اعمال خواهد شد و لذا رانندگان موظف هستند در عبور و مرور به حقوق شهروندان روشندل احترام بگذارند.

روز عصای سفید (به انگلیسی: White Cane Safety Day) روز ملی در ایالات متحده آمریکا است؛ که هر ساله در ۱۵ اکتبر مصادف با اغلب (23) مهر و در برخی سال ها (۲۴ مهر) از سال ۱۹۶۴ میلادی جشن گرفته می‌شود.

این روز برای پاسداشت و گرامیداشت دستاوردهای  نابینایان که چه به گونهٔ مادرزادی نابینا زاده شده‌اند و چه با بروز رخدادهای ناگوار و بر سر حوادث نابینا شده‌اند؛ جشن گرفته می‌شود. در ایران روز بیست و چهارم مهر را روز عصای سفید نامیده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.