| کد خبر: 150769 |

سرعت قطارهای ایران یک سوم جهان

طی سال های گذشته نقش شبکه ریلی در توسعه اقتصادی کشورها به شدت افزایش یافته و عملاً سه برابر شده است و این در حالی است که این روند در ایران تا حدودی کُند پیش می رود.

تین نیوز

در حالی که سرعت قطارها در برخی کشورهای جهان از 300 کیلومتر در ساعت فراتر رفته و حتی شاهد رسیدن سرعت آنها به حدود 500 کیلومتر در ساعت هستیم سرعت قطارها در ایران تنها در چند نمونه به حدود 160 کیلومتر در ساعت رسیده است. به طور کلی سرعت سیر خطوط ریلی در ایران کمتر از 100 کیلومتر در ساعت است. شکی نیست که افزایش سرعت قطارها به میزان قابل توجهی ظرفیت ترانزیت ایران را افزایش می دهد. 

به گزارش تین نیوز، بنا به آمارهای جهانی ارزش مالی حمل و نقل ریلی در جهان از 6 هزار میلیارد دلار در سال 1990 به 19 هزار میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته و بیش از 3 برابر شده است. بر اساس چشم انداز اقتصادی ایران بخش ریلی باید 30 درصد از حمل و نقل بار و 20 درصد از حمل و نقل مسافر را بر عهده داشته باشد.

بر اساس برنامه توسعه 5 ساله ایران که به دنبال رساندن رشد اقتصادی کشور به 8 درصد است، 25.3 درصد از سرمایه مورد نیاز برای توسعه کشور باید از منابع خارجی تامین شود. 

در حال حاضر حجم پروژه های در دست اجرای وزارت راه ایران به سختی به 12 میلیارد دلار می رسد. از سال 2016 و پس از امضای توافق هسته ای شرکت سینوسور چین 1.9 میلیارد یورو برای ساخت خط راه آهن تهران قم اصفهان سرمایه گذاری کردند.

اگزین بانک چین نیز 1.7 میلیارد دلار برای برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد سرمایه گذاری کردند. 

روسیه نیز طرح سرمایه گذاری 1.2 میلیارد یورویی برای برقی کردن خط ریلی گرمسار- اینچه برون را نهایی کرده است.

مقامات ایرانی همچنین اعلام کردند در آینده ای نزدیک قرارداد سرمایه گذاری 1.7 میلیارد یورویی آلمانی ها به پروژه های حمل و نقل در ایران اختصاص می یابد، نهایی خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.