| کد خبر: 150450 |

خصوصی‌سازی یک بخش خصوصی؛

◄ دلیل اصرار به واگذاری نفتکش‌های خودمالک به بخش خصوصی چیست؟

نکته قابل تامل در این موضوع که نارضایتی عموم مالکان و رانندگان نفتکش را به همراه داشته است، واگذاری بخش حمل‌ونقل مواد نفتی است که از ابتدا به‌صورت خصوصی و مالک محور شکل گرفته است.

تین نیوز

در چند روز گذشته تصویری از انبار نفت یزد در شبکه‌های مجازی و گروه‌های تلگرامی مرتبط با نفت‌کش‌ها منتشر شده است که در این تصویر بنرهایی در مخالفت با واگذاری نفتکش‌های خودمالک به شرکت‌های خصوصی، در این مکان نصب شده است.

به گزارش تین‌نیوز، دبیر انجمن صنفی تانکرداران اصفهان نیز در توضیح این موضوع در شبکه‌های مجازی و گروه‌های تلگرامی با طرح این پرسش که چرا رانندگان و مالکان نفتکش در برابر واگذاری به بخش خصوصی(برند) مقاومت می‌کنند؟ نوشت: برند در کلیه کشورهای دنیا در حال فعالیت است مثلا برندی همچون توتال در فرانسه که از اکتشاف و استخراج تا پالایش و توزیع و فروش و... توسط این شرکت با سرمایه‌گذاری خصوصی انجام می‌شود. 

نوید خیرمند خاطرنشان کرد: اما در ایران در سالیان گذشته تاکنون تمامی مراحل به‌جز حمل‌ونقل مواد نفتی به‌صورت ملی و در اختیار دولت بوده است.

وی افزود: حمل‌ونقل مواد نفتی از ابتدا توسط سرمایه‌گذاران خصوصی که همان مالکان نفتکش‌ها هستند شروع به فعالیت کردهو در تمامی طول مسیر گام‌به‌گام به بهترین شکل ممکن در حال سرویس‌دهی به شرکت نفت و مصرف‌کنندگان بوده است.

دبیر انجمن صنفی تانکرداران اصفهان خاطرنشان کرد: با ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری دولت بر آن شد تا واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی را آغاز کند. در این راستا اکثر پالایشگاه‌ها واگذار و یا در حال واگذاری است.

وی گفت: اما نکته قابل تامل در این موضوع که نارضایتی عموم مالکان و رانندگان نفت‌کش را به همراه داشته است، واگذاری بخش حمل‌ونقل مواد نفتی است که از ابتدا به‌صورت خصوصی و مالک‌محور شکل گرفته است.

خیرمند تاکید کرد: این بخش هیچ‌گاه از نظر سرمایه‌گذاری و یا نگه‌داری، باری بر دوش دولت نداشته و فقط پرداخت کرایه که تنها حق در نظر گرفته شده برای یک مالک و راننده  است بر عهده دولت گذاشته شده است که این حق در هر صورت (توسط برند و یا خود دولت) باید پرداخت گردد.

وی با طرح این پرسش که چرا مسئولان اصرار به واگذاری نفت‌کش‌ها که خود خصوصی هستند به بخش خصوصی و یا همان برند دارند، اظهار کرد: همه ما به این مهم واقف هستیم که انسان ذاتاً قدر داشته‌هایی را که به رایگان به‌دست می آورد، ندارد. اینک واگذاری نفتکش‌ها به بخش خصوصی مصداق همین موضوع است، شرکت‌هایی که بدون صرف هزینه و سرمایه‌گذاری قصد در به استعمار گرفتن این قشر را دارند.

دبیر انجمن صنفی تانکرداران اصفهان یادآور شد: از آنجایی که عمده شرکت‌های برند (مشابه شرکت‌های حمل‌ونقل) خود مالک و سرمایه‌گذار این بخش نبوده، پس استهلاک و مخارج نفت‌کش برای آن‌ها بی‌معنا و نامفهوم است.

وی تاکیدکرد: آنها صرفاً با تاسیس یک دفتر، چند نفر کارمند و چند سیستم کامپیوتری قصد تحمیل قیمت‌هایی که فقط منافع خود را تامین می‌کند را به قشر زحمتکش راننده نفت‌کش دارند. شرکت‌های برند مشتاق راه‌اندازی این طرح هستند چون بنا دارند صرفا در منافع شریک مالکان نفتکش باشند.

دبیر انجمن صنفی تانکرداران اصفهان افزود: در ذیل نمونه‌هایی از وضعیت موجود در بخش‌هایی که توسط برند یا همان بخش خصوصی اداره می‌شود معرفی می‌گردد:

۱-شرکت........محموله‌ای از مشتقات نفتی از مبدا پالایشگاه نفت سپاهان اصفهان به مقصد بوشهر توسط نفتکش‌ها حمل می‌کند به ازای هرتن ( هزار کیلوگرم) 60 هزار تومان.

قیمت بلیت اتوبوس در همین مسیر به ازای هر نفر (متوسط صد کیلو گرم)51 هزار تومان.

۲-شرکت......محموله‌ای از مشتقات نفتی از مبدا ذوب آهن اصفهان به مقصد بندرعباس توسط نفتکش‌ها حمل می‌کند به ازای هرتن (هزار کیلو گرم)64 هزار تومان.

قیمت بلیت اتوبوس در همین مسیر به ازای هر نفر (متوسط صد کیلو گرم) 60 هزار تومان.

۳- شرکت.....محموله‌ای از مشتقات نفتی از مبدا پالایشگاه اصفهان به مقصد تهران توسط نفتکش‌ها حمل می‌کند به ازای هر تن(هزار کیلو گرم)34 هزار تومان.

قیمت بلیت اتوبوس در همین مسیر به ازای هرنفر (متوسط صد کیلوگرم) 33 هزار تومان.

۴- شرکت.....محموله‌ای از مشتقات نفتی از مبدا پالایشگاه شیراز به مقصد اراک توسط نفتکش‌ها حمل می‌کند به ازای هر تن(هزار کیلوگرم) 51 هزار تومان.

کرایه بلیت اتوبوس در همین مسیر به ازای هر نفر (متوسط صد کیلو گرم)55 هزار تومان.

شرکت .....محموله‌ای از مشتقات نفتی از مبدا پالایشگاه نفت پارس تهران توسط نفتکش‌ها حمل می‌کند به ازای هرتن (هزار کیلو گرم) 75 هزار تومان.

قیمت بلیت اتوبوس در همان مسیر به ازای هر نفر (متوسط صد کیلو گرم)89 هزار تومان و بسیار موارد مشابه دیگر که نشان از اجحاف در حق رانندگان و مالکان نفتکش است.

خیرمند تاکید کرد: این درحالی است که نفت‌کش با ۱۲ الی ۱۸ چرخ این مسیرها را طی می‌کند و قطعاً از لحاظ استهلاک متحمل هزینه‌های بیشتری است. ضمن این‌که اتوبوس‌ها به‌صورت ۲ سر مسافر هستند، در حالی که نفتکش‌ها دائماً به‌صورت یک‌سر خالی رفت‌وآمد می‌کنند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن 1 1

    سازمان راهداری با طرح نوبت مجازی امکانی فراهم کرده تا نفتکش های شرکت نفت بتوانند در بخش حمل بار تجاری هم فعالیت کنند. به وضوح پیداست هدف عمده از این طرح ایجاد هرج و مرج در بنادر جنوبی ایست. با توجه به اینکه برای ورود به شرکت نفت باید دفترچه 80 میلیونی تهیه کرد. از طرفی خود تانکر داران هم در برابر ورود بخش های دیگر به کارشون مقاومت میکنن . ما خواهان ورود به شرکت نفت و ایجاد هرج و مرج نیستیم ولی ما از سازمان راهداری انتظار داریم با تمهیداتی جلوی ورود دیگر کامیونها به حمل بارهای تجاری را بگیرد. یا دست کم برای هم دلی و مقاومت در برابر هرج و مرج خود انجمن صنفی تانکردارن از ورود اعضای آن به حمل بارهای تجاری جلوگیری کند