| کد خبر: 150119 |

بیگدلی خبر داد:

تدوین طرح بیمه تامین اجتماعی رایگان از محل یارانه ها در مجلس

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح بیمه تامین اجتماعی رایگان از محل یارانه ها در مجلس خبر داد.

تین نیوز

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح بیمه تامین اجتماعی رایگان از محل یارانه ها در مجلس خبر داد.

احمد بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ‌ملت در خصوص اظهارات رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان مبنی براینکه تا 15 سال آینده جمعیت سالمند کشور به دو برابر خواهد رسید، گفت: این موضوع را باید از چند جنبه مورد بررسی قرار داد که یکی وضعیت سالمندان در آینده و دیگری تامین نیروی کار جوان برای جایگزینی سالمندان است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی افزود: هر چند که در حال حاضر به اندازه کافی جمعیت جوان برای جایگزین شدن با سالمندان و بازنشستگان در مشاغل مختلف داریم اما باید برای نیروی جوان فعال در40 سال آینده فکری کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین حاکمیت و دولت باید برای سالمندان از لحاظ پوشش بیمه ای فکری کند که وقتی به سنی می رسند که دیگر از لحاظ جسمانی نمی توانند کارایی گذشته را داشته باشند، به استراحت پرداخته و بتواننند از اندوخته خود و بیمه استفاده کنند و زندگی همراه با آرامشی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مبنای سالمندی بر اساس شاخص سازمان بهداشت جهانی 60 سال تعریف شده است که البته با شرایط کشور ما و نحوه زندگی مردم ایران و نوع کاری که انجام می دهند باید این سن با سایر نقاط دنیا تفاوت داشته باشد گفت: در هر صورت اگر همین 60 سال را نیز به عنوان مبنا در نظر بگیریم باید به لحاظ مسائل بیمه ای و تامین رفاه و آسایش حداقل هایی برای سالمندان کشور در نظر گرفت.

بیگدلی همچنین با بیان اینکه باید به موضوع پیر شدن جامعه ایران بیش از پیش توجه کرد، تصریح کرد: ما همانطور که در فرهنگ ایرانی- اسلامی خود به افراد مسن و بازنشسته به عنوان برکت زندگی نگاه می کنیم و به مشاوره آن ها چه در حوزه فردی، خانوادگی ، اجتماعی و چه در مسائل اجرایی و کلان کشور نیازمندیم به استفاده از نیروی جوان فعال نیز در کشور نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر کاهش فرزند آوری در خانواده های ایرانی را نیز نوعی آسیب اجتماعی تلقی کنیم باید این موضوع را نیز مد نظر قرار دهیم که زیر بنای این کاهش فرزندآوری به مسائل اقتصادی و معیشتی بر می گردد که خانواده ها به دلیل وضعیت اقتصادی به فرزند آوری بیشتر، تمایل کمتری نشان می دهند.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: بیکاری در قشر تحصیل کرده نیز زیر بنای بسیاری از مشکلات اجتماعی است که یکی از این مشکلات تاخیر در ازدواج و فرزندآوری است که باید در تحلیل ها و ارائه راه حل ها همه این مسائل را با هم دید و فکر اساسی و عملی برای آن کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارشناسان زیادی در این باره نظر داده اند و جلسات و همایش های بسیاری برای این مسئله برگزار شده است گفت: باید یک راه حل و اقدام عملی در این راستا انجام شود تا جوان نسبت به آینده خود احساس نگرانی نداشته باشد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: نباید برای هر موضوعی دولت لایحه و یا مجلس طرح بدهد بلکه هر کسی که در کشور و در برابر نسل های آینده احساس وظیفه می کند باید گامی بردارد البته در لایحه ممکن است که دولت یک سری مسائل مربوط به بار مالی را دیده باشد ولی هماهنگی دولت و مجلس و همه قوا و مسئولان رده بالای کشور می تواند این مشکلات را حل کند و نباید مشکلات را تنها برعهده یک قوه و نهاد خاص گذاشت.

وی با بیان اینکه راهکاری به ذهن بنده می رسد و به احتمال بسیار در آینده با همکاری سایر نمایندگان آن را در قالب طرحی در مجلس مطرح خواهیم کرد، گفت: بر اساس این طرح، دولت به جای پرداخت یارانه نقدی به همه مردم به اقشار نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افرادی که از درآمد پائینی برخوردار هستند، در قالب بیمه تامین اجتماعی رایگان مبلغ یارانه را به سمت و سوی بیمه سوق دهد.

بیگدلی تاکید کرد: به جای اینکه مبلغی به صورت ماهانه به مردم یارانه بدهیم که برای بسیاری هیچ دردی از آن ها را دوا نمی کند،و مشکلاتی را برای عده ای بوجود می آورد این مبلغ را به سمت بیمه سوق دهیم تا همه جوان ها و مردم ایران بیمه شوند و همه در سن 60 سالگی بازنشسته شوند که این به معنای تامین آینده است.

وی افزود: با اجرای این طرح، هر جوان 18 ساله در ایران تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و هزینه ای هم برای او در بر نخواهد شد و آنگاه می تواند برای زندگی و آینده خود برنامه ریزی کند.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: این اقدام حتی رضایت مردم را نیز جلب می کند که به جای اینکه یارانه خود را به صورت نقدی دریافت کنند که مورد استفاده چندانی نیز قرار نگیرد همان مبلغ به عنوان حق بیمه آن ها در نظر گرفته شود که آینده آن ها را تامین کند.

بیگدلی تصریح کرد: از این امکان بیمه ای هم افرادی که هیچ گونه بیمه ای نیستند می توانند استفاده کنند و هم افرادی که تحت پوشش بیمه هایی هستند که آنچنان در زمان بازنشستگی امکاناتی برای آن ها مهیا نمی شود و باید بیشتر از جیب خودشان هزینه کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی رایگان به همه با یک دید نگاه می کند و همه مز توانند از امکانات دولتی برخوردار می شوند گفت: تعدادی از کشورهای پیشرفته این کار را برای جامعه خود انجام داده اند و افراد از نظر بیمه ای و زمان بازنشستگی آسودگی خاطر دارند و این کمک شایسته ای برای دوران کهنسالی و بازنشستگی بوده و حرکت بسیار خوبی برای کشور خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.