| کد خبر: 149444 |

◄ فرصت‌طلبی ترک‌ها از توقف ترانزیت سوخت ایران به اقلیم کردستان

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی دالاهو شایان از توقف ترانزیت سوخت در هر سه مرز پرویز خان پیران‌شهر و باشماق خبر داده و در عین‌حال خواستار اقدام عاجل وزارت راه‌وشهرسازی برای ازسرگیری فعالیت رانندگان ایرانی شده است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی دالاهو شایان از توقف ترانزیت سوخت در هر سه مرز پرویز خان پیران‌شهر و باشماق خبر داده و در عین‌حال خواستار اقدام عاجل وزارت راه‌وشهرسازی برای ازسرگیری فعالیت رانندگان ایرانی شده است.

سید بهرام دلاوری مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی دالاهو شایان در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز درخصوص آخرین وضعیت رانندگان ایرانی در مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق گفت: با کمک وزارت راه‌وشهرسازی تعدادی زیادی از کامیون‌های ایرانی از سرگردانی خلاص شده‌اند و به‌نسبت روزهای گذشته فشار خیلی کمتر است؛ بااین‌حال نگرانی ما رقبای خارجی جدی‌ای است که می‌تواند از غیبت ایران به نفع ترانزیت خود استفاده کنند و اکنون در حال گشایش مرزهای خود به روی کردستان هستند.

وی ادامه: اکنون ترک‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا جای ایران را بگیرند و به همین دلیل منتظر اقدام عاجل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سامان دادن به این وضعیت هستیم.

دلاوری اظهار کرد: بزرگ‌ترین کمپانی‌ای که برای ایران در حوزه انرژی کار می‌کرد اعلام کرده است که کامیون‌های ایرانی می‌توانند از دو سه روز آینده وارد خاک کردستان شوند اما به دلیل دستور وزارت راه‌وشهرسازی،مبنی بر توقف ترانزیت سوخت بین ایران و کردستان، عملاً رانندگان ایرانی از شروع فعالیت خودداری می‌کنند.

به گفته دلاوری اکنون ترانزیت سوخت به کردستان در هر سه مرز پرویز خان پیران شهر و باشماق بسته‌شده است و بخشنامه سازمان راهداری در حال اجراست.

وی بابیان اینکه تجارت ایران با عراق رقم قابل‌توجهی است ادامه داد: در شش ماه اول امسال صادرات به عراق سه میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار بوده است و عددها نشان می‌دهد چیزی در حدود یک‌سوم صادرات ما به عراق به اقلیم کردستان است که معادل دو میلیارد دلار در سال است.

او افزود: در بخش ترانزیت سوخت نیز روزانه 300 دستگاه کامیون در مرز فعال است که با توقف ترانزیت ضربه بزرگی به وضعیت اشتغال استان وارد می‌شود. با توجه به شرایط جهان امروز و حضور قدرتمند رقبای خارجی برای ربودن فرصت‌های خدادادی ایران در بخش ترانزیت، به نظر می‌رسد باید هر چه زودتر لازم است تصمیم جدیدی اتخاذ شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.