| کد خبر: 148725 |

◄ برخورد رانندگان جاده‌ای با یک بام و دو هوای نصب سپهتن

اگرچه بخشنامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص نصب سامانه سپهتن بر روی خودروهای سواریه و تانکرهای حمل سوخت بیانگر آن است که از 30 آبان ماه امسال باید با خودروهای فاقد این سامانه برخورد قانونی شود، اما به نظر می‌رسد برخی مجریان قانون به شکل دیگری این بخشنامه را اجرایی می‌کنند.

تین نیوز

اگرچه بخشنامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص نصب سامانه سپهتن بر روی خودروهای سواری و تانکرهای حمل سوخت بیانگر آن است که از 30 آبان ماه امسال باید با خودروهای فاقد این سامانه برخورد قانونی شود، اما به نظر می‌رسد برخی مجریان قانون به شکل دیگری این بخشنامه را اجرایی می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز، این روزها بخشنامه‌ای در گروه‌های مجازی مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای دست به دست می‌چرخد که در بخشی از متن آن که به امضای «اسماعیل غلامی» معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رسیده، آمده است: « نصب سامانه سخت‌افزاری سپهتن بر روی سواری‌های کرایه و تانکرهای حمل‌ سوخت از تاریخ اول مهرماه 96 آغاز خواهد شد و از تاریخ 30 آبان با ناوگان متردد فاقد سامانه برخورد قانونی از طریق سازمان و پلیس راه صورت خواهد پذیرفت.» 

 با وجود آن‌که در این نامه به طور کاملاً واضح و شفاف تاریخ اعمال برخورد قانونی با خودروهای فاقد سامانه سپهتن، 30 آبان اعلام شده است؛ اما برخی رانندگان خودروهای سواری کرایه تصاویری از برگه‌های دفترچه‌ رانندگی خود را در گروه‌های مجازی مرتبط به اشتراک گذاشته‌اند که بیانگر اعمال قانون توسط ماموران پلیس راه از هم‌اکنون است و البته در برخی موارد نیز به رانندگان تذکر داده شده که از تاریخ یکم آبان باید نسبت به نصب این سامانه اقدام کنند که این موضوع نیز خلاف متن بخشنامه‌ای است که از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صادر شده و در اختیار رانندگان قرار گرفته است.

به گزارش تین‌نیوز، این ماجرا در کنار مشکلاتی که رانندگان اتوبوس در مورد برخوردهای سلیقه‌ای ماموران پلیس در مورد استفاده از اطلاعات سامانه سپهتن در گروه‌های مجازی مرتبط منتشر می‌کنند این پرسش را در اذهان ایجاد کرده است که چگونه می‌توان در جهت برطرف شدن این دوگانگی در اجرای قانون قدم برداشت؟

رصد پیام‌های منتشر شده در گروه‌های مجازی مرتبط با رانندگان اتوبوس نیز نشان می‌دهد در حالی که سازمان راهداری، نصب سامانه سپهتن بر روی اتوبوس‌های مسافربری را اقدامی در جهت کاهش تصادفات رانندگی و در جهت کنترل ساعت رانندگی  آنان و همچنین برخی رفتارهای پرخطر از جمله صحبت با تلفن همراه و ... برای جلوگیری از  آسیب‌های ناشی از این رفتارها اعلام می‌کند، بر اساس آن‌چه رانندگان اتوبوس به طور مداوم در این گروه‌ها اعلام می‌کنند، ماموران پلیس راه با استناد به تصاویر دریافتی از این سامانه در موراد متعددی اقدام به برخورد با رانندگان به دلیل نشستن مسافر زن در صندلی پشت راننده کرده‌اند که این امر نه تنها موجب ایجاد استرس‌ و به هم خوردن شرایط روحی رانندگان به دلیل اعمال جریمه و یا احیانا برخوردهای لفظی و ... شده به گسترش فضای بی اعتمادی به اهداف راه‌اندازی این سامانه در بین رانندگان نیز منجر شده است.

به هر روی اگرچه  برخی کارشناسان حوزه حمل‌ونقل هوشمند در مورد میزان کارایی سامانه سپهتن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند که در چندین مورد نیز مطالبی در این زمینه در تین‌نیوز منتشر شده است اما جدای از این موضوعات،  این پرسش مطرح است که حکایت یک بام و دو هوای موجود در زمینه اعمال قانون از طریق اطلاعات سامانه سپهتن چیست؟ جایگاه بخشنامه‌های سازمان راهداری و اهداف تعیین شده آن در کجای مناسبات برخوردهای قانونی با متخلفان قرار دارد؟ آیا وقت آن نرسیده نظارت بهتر و دقیق‌تری نسبت به اجرای قوانینی که اگرچه فی نفسه قوانین بدی نیستند اما چون بد اجرا می‌شوند جز بازخورد منفی نتیجه‌ای ندارند، صورت گیرد.

 

photo_2017-09-27_12-13-00

photo_2017-09-27_12-13-07photo_2017-09-01_21-43-24

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.