| کد خبر: 147218 |

کاهش تصادفات جاده‌ای بخشی از اقتصاد مقاومتی

یکی از دغدغه‌های اجتماعی برای مسئولان و مدیران کشور، رعایت‌نکردن قوانین حکومتی و انضباط در سطح جامعه است، قوانین راهنمایی و رانندگی به‌عنوان ضامن امنیت آمد و شد در کشور از انضباط خاصی پیروی می‌کند که متاسفانه رعایت‌نکردن این قوانین موجب شده تردد در جاده‌های برون‌شهری و معابر درون‌شهری به‌شدت آسیب‌پذیر شود.

تین نیوز

یکی از دغدغه‌های اجتماعی برای مسئولان و مدیران کشور، رعایت‌نکردن قوانین حکومتی و انضباط در سطح جامعه است، قوانین راهنمایی و رانندگی به‌عنوان ضامن امنیت آمد و شد در کشور از انضباط خاصی پیروی می‌کند که متاسفانه رعایت‌نکردن این قوانین موجب شده تردد در جاده‌های برون‌شهری و معابر درون‌شهری به‌شدت آسیب‌پذیر شود.

به گزارش آفتاب، اهمیت موضوع ایمنی جاده‌های کشور و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن در راه‌های کشور آنقدر بالاست که معاون اول ریاست‌جمهوری طی نامه‌ای خطاب به وزرای کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و فرمانده نیروی انتظامی بر ضرورت انجام اقدامات اساسی و تهیه نقشه راهی برای بهبود اوضاع تاکید کردند. پیشتر نیز مقام معظم رهبری در چندین سخنرانی و دیدار خود به موضوعات ذیل در خصوص وضعیت تصادفات و فرهنگ رانندگی در کشور اشاره کرده‌اند.

1-تمام دستگاه‌های موثر در سفرها و مسئول حفظ انضباط جاده‌ای باید تلاش خود را برای به حداقل‌رساندن این حوادث به‌کار گیرند. (اسفند ماه 91 در دیدار جمعی از دست‌اندرکاران سفرها و خدمات نوروزی.)

2- چرا در زمینه فرهنگ رانندگی مردمان منضبطی به‌طور کامل نیستیم؟(سفر به استان خراسان‌شمالی در سال 91)

3-حکم ابلاغی اسفند93 به فرمانده جدید ناجا و اشاره به موضوع تداوم کاهش تخلفات جاده‌ای

4-اگرچه آمار تلفات تصادف‌های جاده‌ای کاهش یافته است، اما آمار تلفات همچنان بالاست و نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند، این آمار به‌‎طور مستمر کاهش یابد. (دیدار با مسئولان نیروی انتظامی 95)

توجه ویژه دولت و شخص معاون اول ریاست‌جمهوری و تاکیدات پیاپی رهبری در خصوص تلفات و فرهنگ رانندگی نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش‌های انجام‌گرفته و کاهش تعداد افراد فوت شده همچنان در رعایت قوانین و مقررات رانندگی، فرهنگ ترافیک و ایمنی راه‌ها دارای مشکلاتی هستیم که نشان از اهمیت موضوع دارد. مشکلاتی که امروزه بر اثر عدم وجود فرهنگ رانندگی، بی‌انضباطی و موارد مرتبط با ایمنی ترافیک به‌وجود می‌آید فقط منجر به تاخیر در سفرها نمی‌شود، بلکه این مسئله اقتصاد کشور را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از مشکلات اقتصادی و کاستی‌های اشاره شده و پیامد آن که تصادفات و تلفات رانندگی است، می‌توان به عدم استقبال گردشگران خارجی و عدم‌رغبت آنان به حضور در کشور اشاره کرد که این صنعت را نیز دستخوش تغییر کرده است. به‌طوری که این موضوع صراحتا با عنوان سال که اقتصاد مقاومتی است ارتباط مستقیم دارد.

هرچند در سالیان اخیر موضوع ایمنی رانندگی مورد توجه قرارگرفته است و با حضور دولت یازدهم و توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی به موضوع مذکور جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور نمایندگان دستگاه‌ها به‌صورت مداوم برگزار می‌شود، اما با همه این تلاش‌ها باز هم شاهد مرگ سالانه حدود 16 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی هستیم. حوادث ناگواری که تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند. انسان‌هایی که می‌توانند سرمایه‌های بزرگی برای کشور باشند، اما متاسفانه در تصادفات ناشی از حمل‌ونقل نامطمئن کشته می‌شوند.

برخلاف تصور، حوادث ترافیکی یک پدیده ناگهانی و ناشی از بدشانسی یا تقدیر و مشیت نیست، بلکه زنجیره‌ای از عوامل در رخداد یک حادثه اثربخش است که با کنترل و رعایت آن می‌توان از بروز حادثه جلوگیری یا خسارت آن را به حداقل ممکن رساند. در دو سال اخیر موضوع اقتصاد مقاومتی در دستورکار دولت و سایر قوا قرار گرفته است، اقتصادی که مهم‌ترین زیرساخت توسعه پایدار و همه‌جانبه جوامع انسانی است. از این رو با توجه به نقش تاثیرگذار تصادفات در اقتصاد کشور و در راستای تداوم کاهش تلفات جاده‌ای و افزایش ایمنی عبور و مرور باید دستگاه‌های ذیربط در امر قوانین و مقررات و ارتقای ایمنی رانندگی اعم از وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، پلیس راهور و... وارد عرصه شوند و حال که دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به موضوع ایمنی جاده‌ای داشته و فرصت تهیه و ارائه نقشه راه جاده‌های کشور را به دستگاه‌های مسئول سپرده است، باید از فضای ایجاد شده استفاده کرد و از آنجا که یکی از ضروریات، دوری از حرکات جزیره‌ای برای ایمنی، تشکیل نهاد راهبر ایمنی(شورایعالی ایمنی) در کشور است که بتواند کل اجزای ایمنی در بخش‌های دخیل در تصادفات (انسان، راه، مقررات و...) را مدیریت کند.

لذا باید تشکیل نهاد راهبر ایمنی به ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور به‌عنوان پیش‌نیاز اجرای نقشه راه بهبود ایمنی جاده‌ها به‌طور جد در دستورکار قرارگرفته تا بتوان گامی در جهت کاهش تلفات رانندگی و تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت.

حسین قاسمی‌نژاد/ کارشناس ارشد راه و ترابری

 

 

منبع: آفتاب

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.