| کد خبر: 146987 |

پاک شدن هوای تهران در پی وزش باد

معاون پیشگیری و ایمنی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در حوزه ایمنی ساختمان و شهرسازی، در قوانین، آئین نامه ها و هم در اجرا دارای نقص هستیم. با اینکه نظام مهندسی یک نظام صنفی است اما وظایف نظارتی را بر عهده این سازمان گذاشته ایم.

تین نیوز

معاون پیشگیری و ایمنی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در حوزه ایمنی ساختمان و شهرسازی، در قوانین، آئین نامه ها و هم در اجرا دارای نقص هستیم. با اینکه نظام مهندسی یک نظام صنفی است اما وظایف نظارتی را بر عهده این سازمان گذاشته ایم.

به گزارش خبرگزاری موج، محمود قدیری در یک میزگرد رادیویی با موضوع "چرایی نبود ایمنی ساختمان های بلند مرتبه؛ خلاء قانونی یا بی توجهی در  نظارت‌های قانونی" که با حضور معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با بیان اینکه در طراحی شهر تهران نقشه راهی وجود نداشته است، گفت: بعضی از سازمان ها در حوزه شهری و ساختمان سازی، متولی یک بخش خاصی هستند اما هم پوشانی می کنند و هیچ کدام هم کار انجام نمی دهند.

وی به قوانین و آئین نامه ها اشاره و عنوان کرد: آئین نامه ها اصول فنی است که خود اینها نیز دارای مشکلات اساسی هستند. مبحث سوم مقررات ساختمان درباره مسائل آتش نشانی و اطفای حریق است که دارای نقص هایی مانند نبود دستورالعمل مشخصی برای رعایت فاصله بین ساختمان و حریم پمپ بنزین است.

معاون پیشگیری و ایمنی سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد: در کشور آئین نامه مقررات ملی شهرسازی وجود ندارد بلکه مقررات ملی ساختمان داریم که این آئین نامه نیز خود دارای نقص های زیادی است و در حوزه ایمنی و آتش نشانی شاهد این نقص ها هستیم.

وی بیان داشت: در حوزه ایمنی ساختمان و شهرسازی، در قوانین، آئین نامه ها و هم در اجرا دارای نقص هستیم. نظام مهندسی یک نظام صنفی است اما وظایف نظارتی را بر عهده این سازمان گذاشته ایم. هیچ کشوری در دنیا وظایف نظارتی را بر بخش غیر دولتی واگذار نمی کند. تمام هم و غم هیئت مدیره های نظام مهندسی انتخاب شدن مجدد است و به همین دلیل به مهندسین خودشان سخت نمی گیرند.

وی با تاکید مجدد بر واگذار کردن نظارت بر بخش حاکمیتی، اظهار داشت: در حوزه ساختمان سازی خیلی از آئین نامه های مقررات ملی اجرا نمی شود و حتی بسیاری از مهندسین ناظر از امور نظارتی آگاهی ندارند.

قدیری بیان کرد: متاسفانه بخش های مختلف نظارتی کشور جزیره ای عمل می کنند زیرا هر کسی بخشی که در آن فعال است را دوست دارد و موقع حادثه مشکلات را به گردن یکدیگر می اندازند.

رضا شیخ انصاری نیز با بیان اینکه به اندازه کافی قوانین و مقررات در زمینه ایمنی ساختمان داریم، گفت: اگر کاستی وجود دارد، به دلیل عدم اجرای مقررات است. به موجب ماده ۳۰ قانون نظام مهندسی، شهرداری ها موظف شدند، در زمان صدور پروانه ساختمان فقط نقشه هایی را بپذیرند که توسط افراد دارای صلاحیت تهیه و امضا شده است و برای امور مربوط به نظارت و کنترل ترتیبات اجرایی هم باید از همین افراد استفاده شود.

معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: سازمان های نظام مهندسی از تشکل مهندسان به صورت اشخاص حقیقی یا شرکت هایی که در قالب اشخاص حقوقی مشغول به فعالیت شدند، شکل گرفته است و سازمان نظام مهندسی نیز وظیفه دارند عملکرد مهندسین را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها و دیگر مراجع صدور پروانه و دستگاه های عهده دار کنترل و نظارت و همچنین مالکان و بهره برداران و کارفرمایان و دستگاه های اجرایی موظف به رعایت قانون نظام مهندسی هستند، اظهار داشت: با وجود تصریح قانون اما شاهد هستیم، در اجرایی قوانین حوزه ایمنی نقص ها و موانع زیادی وجود دارد.

 

منبع: خبرگزاری موج
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.