| کد خبر: 146880 |

گرفتاری‌ها و دشواری‌های بندرشهیدرجایی

تا سال ۱۴۰۴ بندر شهیدرجایی در بندرعباس قرار است تبدیل به هاب بندری و مرکز اصلی تخلیه و بارگیری منطقه شود، این تصمیمی است که مسئولان در زمان تدوین سند چشم‌اندار توسعه کشور برای مهم‌ترین بندر تجاری کشور گرفته‌اند با این حال، بین این هدف و عملکردی که در این بندر ازسوی مسئولان شاهد هستیم،

تین نیوز

تا سال ۱۴۰۴ بندر شهیدرجایی در بندرعباس قرار است تبدیل به هاب بندری و مرکز اصلی تخلیه و بارگیری منطقه شود، این تصمیمی است که مسئولان در زمان تدوین سند چشم‌اندار توسعه کشور برای مهم‌ترین بندر تجاری کشور گرفته‌اند با این حال، بین این هدف و عملکردی که در این بندر ازسوی مسئولان شاهد هستیم،

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، فاصله زیادی وجود دارد، چنان‌که بر اثر تحریم و برخی مشکلات داخلی، جایگاه این بندر در بین بنادر برتر جهان در سال‌های اخیر روند نزولی داشته و در بین ۱۰۰برتر جهان، جایگاه ۸۷ را کسب کرده است. گرفتاری‌های مدیریتی از مهم‌ترین مشکلات بندر شهیدرجایی در سال‌های اخیر بوده به طوری‌که با وجود تاکید چندباره مسئولان در زمینه تعیین اپراتورهای بخش‌های مختلف این بندر در سال‌های گذشته، این مسئله تبدیل به کلافی سردرگم شده است. در دولت گذشته، مشکلات اپراتوری این بندر و انتقادهایی که به اپراتور این بندر وارد بود، به اندازه‌ای بالا گرفت که رسیدگی به وضعیت این بندر، از نخستین اقداماتی بود که در دستور کار مدیریت جدید سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت و با کنار گذاشته شدن اپراتور پیشین، وعده تعیین اپراتور جدید و حل مشکلات این بندر داده شد. با این حال با وجود پایان یافتن عمر دولت یازدهم، همچنان وعده حل مشکلات اپراتوری این بندر داده می‌شود و در یکی از آخرین وعده‌ها، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از تعیین تکلیف وضعیت اپراتوری این بندر تا مهر خبر داده است. بلاتکلیفی وضعیت اپراتور بندر شهیدرجایی درحالی است که مشخص شدن این مسئله می‌تواند نقش مهمی در بهبود مدیریت، تامین تجهیزات و در نهایت، عملکرد بندری و ترمینالی این بندر داشته باشد. آن هم در شرایطی که با اجرای برجام و برطرف شدن تحریم بندری ایران، شاهد بازگشت شرکت‌های بزرگ کشتیرانی خارجی به این بندر هستیم. این افزایش تعامل بندری و دریایی با کشورهای خارجی، فرصت بسیار مناسبی برای ارتقای دوباره جایگاه بندر شهیدرجایی در میان بنادر برتر جهان است، اما به نظر می‌رسد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این فرصت‌ها هنوز فراهم نیست. در شرایطی که بندر شهیدرجایی هنوز درگیر مسائل پیش پاافتاده‌ای مانند تعیین اپراتور است، کشورهای منطقه بیکار ننشسته‌اند و در حال افزایش توان بندری خود هستند که نمونه این تلاش، راه‌اندازی رسمی بندر حمد قطر درچند روز گذشته است. حال در چنین شرایطی معلوم نیست مسئولان برای بهبود وضعیت مهم‌ترین بندر تجاری ایران و رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ در این بندر چه رویکردی در پیش خواهند گرفت.


اکرم امینی - روزنامه‌نگار

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.