| کد خبر: 14644 |

بحران صدرا نتیجه خصوصی سازی غلط است / صدرا شکلات نیست که آن را بخورند!

تین نیوز | عضو انجمن مهندسی دریایی ایران درباره زیان 441 میلیارد تومانی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در سال 1392 گفت: این زیان حاصل بی تدبیری دولت قبل در خصوصی‌سازی غلط این شرکت است.
 
حسن رضا صفری با اشاره به اینکه صدرا به دلیل شیوه خصوصی سازی اشتباه آن به این حال و روز افتاده است، افزود: نمی توانیم وضعیت صدرا را به کل صنایع دریایی کشور تعمیم دهیم. چرا که به عنوان مثال شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت نفتکش در بدترین شرایط تحریم توانستند به وظایف خود عمل کنند. وضعیت صدرا یک وضعیت خاص بوده که دلایل خاصی هم دارد.
 
وی گفت: البته صنعت کشتی سازی و تعمیر کشتی کشور با مشکلات مربوط به خود مانند کمبود نقدینگی و نبود سفارش مواجه است اما مشکلات پیش آمده برای شرکت صدرا یک اتفاق نادر محسوب می شود.
 
او درباره بخشی از گزارش عملکرد شرکت صدرا مبنی بر اینکه این شرکت مجبور به ادامه فعالیت در صنعت کشتی سازی با وجود سودآور نبودن این صنعت شده است، توضیح داد: هر کسی این حرف را زده باید از اول پرسید که آیا مجبور بودید صدرا را خریداری کرده و تحویل بگیرید؟ اگر از این مشکلات اطلاع داشتید قاعدتا نباید صدرا را خریداری می‌کردید.
 
عضو انجمن مهندسی دریایی ایران تاکید کرد: به نظر می رسد خریداری شرکت صدرا با این هدف بوده که در نهایت به اموال این شرکت چوب حراج زده و اموال آن را بفروشند که متاسفانه چنین وضعیتی نیز رخ داده است.
 
صفری با بیان اینکه مجموعه مدیریت فعلی صدرا توان مدیریت و تخصص مدیریت این شرکت را ندارد، مدعی شد: این مجموعه علاقه مندی به صنعت دریایی کشور نداشته و فقط صدرا را مانند یک شکلات خریداری کرده و می خواهد آن را بخورد! گویی خرید صدرا با خرید یک دست کت و شلوار فرقی ندارد!
 
او با اشاره به سابقه طولانی شرکت صدرا یادآور شد: کسانی که صدرا را تاسیس و راه اندازی کردند به دنبال ارتقا و توسعه صنایع دریایی کشور بودند. من از کسانی که می گویند صنعت کشتی سازی کشور سودآور نیست این سوال را دارم که مگر اشتغالزایی 3000 نفری در دوره ای از فعالیت شرکت صدرا سود محسوب نمی شود که به راحتی از کنار آن می گذریم؟ سودآوری بستگی به نوع نگاه ما دارد. برخی سود را فقط در پول نقدی می بینند که مستقیم در جیبشان می رود. صنایع دریایی در دنیا دارای سودها و مزایایی است که هیچ کشوری صرفا به دنبال کسب سود مادی در آن نیست. به نظر من این اظهارنظر که صنعت کشتی سازی کشور سودآور نبوده و صدرا باید از آن خارج شود نوعی مغلطه است.
 
عضو انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: صنعت کشتی سازی صنعتی استراتژیک بوده که 100 صنعت جنبی را فعال می کند و به ازای هر 35 هزار دلار سرمایه گذاری و سفارش در آن یک شغل پایدار و چندین شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.
 
صفری تاکید کرد: صدرا و صنایع دریایی ایران یک شکلات، یک زمین، یک ساختمان و یا هر چیز دیگر نیست. اینها سرمایه های مملکت هستند که نباید اجازه داد به آنها چوب حراج زده شود.
 
وی با بیان اینکه اصل خرید و فروش صدرا از ابتدا مشکل داشت، درباره راهکارهای نجات صدرا از بحران کنونی گرفتار شده در آن اظهار کرد: بسیاری از پروژه های صدرا در حال حاضر متوقف شده است. حتی می خواستند برخی از پروژه های این شرکت را در خارج از کشور اجرا کنند. حل بحران صدرا یک راهکار اساسی بیشتر ندارد و آن اینکه این شرکت باید هرچه سریعتر به دولت برگردد و تا زمانی که قوانین حمایتی کامل از صنایع دریای تصویب و اجرا نشده این شرکت خصوصی سازی نشود. اگر هم قرار بر خصوصی سازی این شرکت است باید این شرکت به مجموعه ای که دلسوز صنایع دریایی بوده و صلاحیت کامل را دارد واگذار شود.
 
تازه ترین اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در سال گذشته متحمل زیان سنگین بیش از 441 میلیارد تومانی شده است.
 
شرکت صدرا که از جمله بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه صنایع دریایی کشور محسوب می شود سالهاست با مشکلات مختلفی مواجه بوده و همین مشکلات باعث کاهش تعداد نیروهای کاری این شرکت نیز شده است.
 
طبق اطلاعات منتشر شده، صدرا در سال 1390 معادل 2453 نفر پرسنل داشت که این تعداد در سال 1391 به 2133 نفر و در سال گذشته به 1868 نفر کاهش یافت.
 
در همین حال اطلاعات منتشر شده در بورس نیز نشان می دهد که صدرا در سال 1390 با زیان خالص پس از کسر مالیات معادل 213 میلیارد تومان مواجه شده بود که این زیان در سالهای 1391 و 1392 به ترتیب به 385 و 331 میلیارد تومان رسید.
 
همچنین جمع بدهی های شرکت صدرا نیز که در سال 1390 به 1839 میلیارد تومان رسیده بود در سالهای 1391 و 1392 به ترتیب به 2996 و 3453 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب صدرا در سال گذشته شرکتی کاملا زیانده بود و حتی جمع بدهی این شرکت از جمع دارایی های آن پیشی گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.