| کد خبر: 146187 |

◄ بازهم تصادفی دیگر و باز هم فراموشی مطلق

بامداد روز پنج‌شنبه 16 شهریور ماه، همزمان با اوج ترافیک تعطیلات عید غدیر یک‌بار دیگر حادثه‌ای برای یک اتوبوس مسافری روی داد که نشان داد برای حل معضل حوادث رانندگی به خصوص حوادث مربوط به ناوگان مسافری عمومی نیازمند توجه لازم و کافی به عواملی هستیم که شاید تا کنون از دید مسئولان پنهان مانده است.

تین نیوز
بامداد روز پنج‌شنبه 16 شهریور ماه، همزمان با اوج ترافیک تعطیلات عید غدیر در حالی‌که متاسفانه داغ مربوط به حادثه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی به سوی فراموشی پیش می‌رفت و توجه‌ها به شدت معطوف عدم حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیار ایران و سوریه بود، یک‌بار دیگر حادثه‌ای برای یک اتوبوس مسافری روی داد که نشان داد برای حل معضل حوادث رانندگی به خصوص حوادث مربوط به ناوگان مسافری عمومی نیازمند توجه لازم و کافی به عواملی هستیم که شاید تا کنون از دید مسئولان پنهان مانده است.
 
به گزارش خبرنگار تین نیوز بر اساس اعلام حسن نوری معاون عملیات اورژانس کشور در تصادف کامیون با اتوبوس در جاده جنگل گلستان به بجنورد که در ساعت 3 و 29 دقیقه بامداد 16 شهریور رخ داد سه نفر کشته و 22 زخمی شدند.
 
بر اساس آن‌چه در مورد علت این حادثه در زمان وقوع حادثه اعلام شد، خواب‌آلودگی راننده دلیل وقوع این حادثه بود،  هر چند ممکن است بررسی‌های دقیق‌تر منجر به شناسایی عوامل دیگری در این رخداد شود اما با توجه به این‌که در حادثه مربوط به تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان نخبه هرمزگانی نیز دلیلی که تا کنون برای این وقوع این حادثه اعلام شده خواب‌آلودگی راننده بوده است، نباید این پرسش در ذهن مسئولان مرتبط ایجاد شود که دلیل خوآب‌آلودگی رانندگان اتوبوس چیستو وقتی تمهیدات اندیشیده شده فعلی نتوانسته‌اند در حل این مشکل یاریگر مسئولان باشند، نباید به دنبال راهکاری دیگر و ریشه‌یابی دقیق‌تر این معضل بود؟
 
اگر چه خستگی و خواب آلودگی رانندگان می‌تواند ناشی از اقساط کمرشکن خودرو، نحوه برخورد شرکت‌ها و مالکان اتوبوس  با رانندگانی که مالک خودرو نیستند، قیمت بالای تجهیزات مختلف خودرویی، مشکلات مربوط به کاهش مسافر و کمبود درآمد به علت افزایش استفاده از خودروهای شخصی، خستگی ناشی از استرس و نحوه برخورد نیروهای پلیس با آنها و ... باشد اما آیا نمی‌توان یکی از مهترین دلایل خواب‌آلودگی و خستگی آنان را نبود مکان‌های مناسب برای استراحت‌شان در فاصله یک نوبت سرویس نا نوبت دیگر سرویس دانست؟

یکی از موضوعاتی که همواره مورد نقد رانندگان اتوبوس بوده و بارها در مورد آن گله‌مند بوده‌اند، عدم وجود استراحتگاه‌های مناسب  در استان‌های مختلف  بوده است تا رانندگان اتوبوس بتوانند در زمان‌های فراغت و تا نوبت سرویس دهی بعدی در آن مکان‌ها به استراحت بپردازنند. 

مطالبه رانندگان در این زمینه فقط معطوف به مکانی برای استراحت نیست، آنان معتقدند مکانی که به استراحت آنان اختصاص می‌یابد علاوه بر آن‌که باید دارای امکانات رفاهی و بهداشتی باشد، باید زمینه آرامش خاطر آنان را نیز فراهم نماید.

تا کنون در فضای مجازی و گروه‌های صنفی که فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تشکیل داده‌اند  مشاهده شده است که رانندگان اتوبوس در موارد متعددی از شهرداری‌های شهرهای مختلف تقاضای رسیدگی به وضعیت استراحتگاه‌هایی را داشته‌اند که به این قشر اختصاص یافته اما از نظر آنان غیر استاندارد است. مکان‌هایی که از نظر بهداشت و امکانات رفاهی اغلب مناسب نبوده و آرامش لازم را به آنان ارزانی نمی‌دارد.

این در حالی است که معمولا  رانندگان برای استفاده از این مکان‌ها مبالغی نیز پرداخت می‌کنند و انجمن‌های صنفی آنان نیز در این زمینه مساعدت‌هایی به خرج می‌دهد. 

حال و در پایان این نوشتار و با توجه به این‌که سریال تصادفات رانندگی با وجود اعمال کنترل‌های مختلف از کنترل فیزیکی توسط پلیس گرفته تا کنترل هوشمند، همچنان ادامه دارد و البته هربار با بروز یک‌ حادثه پر تلفات، شوک فزاینده‌ای را به جامعه و خانوده‌های قربانیان وارد می‌کند و با توجه به این‌که حساسیت به تلفات و حوادث مربوط به خودروهای حمل‌ونقل عمومی به خصوص اتوبوس‌های مسافری بیشتر از دیگر حوادث جاده‌ای است چرا که کسانی که از ناوگان عمومی مسافری استفاده می‌کنند بر عکس خودروهای شخصی جان خود را به فعالان این بخش سپرده‌اند،  این انتظار از مسئولان مرتبط با حوادث رانندگی وجود دارد که حال که در کنار تمام راه‌های پر هزینه‌ای که برای کنترل تردد و کاهش حوادث رانندگی امتحان کرده‌اند، این‌بار به موضوع استراحتگاه رانندگان توجه لازم را مبذول نموده تا شاید از این طریق بتوان قدمی در جهت رفع خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان برداشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.