| کد خبر: 144495 |

ساماندهی سیستم حمل و نقل درون شهری بانه مطالبه جدی رانندگان تاکسی

آشفتگی در سیستم حمل و نقل درون شهری بانه موجب شده که ساماندهی این سیستم یکی از خواسته ها و مطالبات مهم رانندگان تاکسی باشد.

تین نیوز

 آشفتگی در سیستم حمل و نقل درون شهری بانه موجب شده که ساماندهی این سیستم یکی از خواسته ها و مطالبات مهم رانندگان تاکسی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناوگان حمل و نقل درون شهری یکی از مهمترین امور درون شهری است که نمی توان نسبت به آن بی توجه بود.

وجود مشکلی در سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای مهاجرپذیر و گردشگرپذیر می تواند مشکلات زیادی را برای شهروندان و رانندگان ناوگان حمل و نقل درون شهری ایجاد کند.

شهر مرزی بانه در چند سال اخیر به دلیل وجود بازار تجاری و داشتن طبیعت بکر و زیبا مورد توجه گردشگران از اقصا نقاط کشور قرار گرفته و هر ساله پذیرای هزاران گردشگر و مسافر است.

همین شرایط، مشکلاتی را در زمینه سیستم حمل و نقل، آموزش و پرورش، خدمات رسانی و عمرانی ایجاد کرده است.

رانندگان و مردم درون شهر بانه با مشکلات بسیار جدی از جمله کمبود ایستگاه تاکسی، نبود اتوبوس درون شهری و بی نظمی در ترافیک و حوزه حمل نقل مواجه هستند.

در بانه برخلاف دیگر شهرها تاکسی تلفنی ها مانند تاکسی های درون شهری به صورت گردشی سرویس دهی می کنند که این موضوع سیستم حمل و نقل درون شهری را با مشکلاتی مواجه کرده است.

شورای شهر دوره چهارم نرخ کرایه مسیرهای طولانی را 6 هزار ریال و مسیرهای کوتاه را چهار هزار ریال تعیین کرده بوده اما اکنون تاکسی های درون شهری برای هر سرویس 10 هزار ریال می گیرند و تاکسی تلفنی ها نیز 20 هزار ریال دریافت می کنند و این نرخ ها برای مردم به یک عادت تبدیل شده است.

یکی از رانندگان تاکسی به ایرنا گفت: بسیاری از همکاران ما تمام درخواست‎های مسئولین برای ایجاد نظم در سیستم حمل و نقل عمومی را رعایت می کنند و خودروهای خود را در ایستگاه ها نگه می داریم و مسافرین را به نوبت جابجا می کنیم. 

بهاالدین امینی که 13 سال در سیستم حمل و نقل عمومی بانه فعالیت می کند، افزود: یکی از مشکلات ما فعالیتب بسیاری از تاکسی تلفنی ها به صورت گردشی است و بارها این موضوع را پیگیری کردیم و قرار شد که تاکسی تلفنی ها در دفاتر خود مستقر شوند و به صورت تلفنی سرویس دهی کنند، اما تاکنون این کار انجام نشده است.

وی اظهار کرد: ما به وعده های خود عمل کردیم اما مسئولین به وعده های خود تاکنون عمل نکردند و تاکسی های درون شهری همچنان بلاتکلیف هستند و حمل و نقل عمومی شهر در سرگردانی و آشفتگی به سر می برد.

امینی افزود: به بهانه کمبود تاکسی درون شهری تعدادی از امتیاز تاکسی سرویس های تلفنی را به عنوان تاکسی موقت ویژه با خطی زرد در وسط به دیگر تاکسی های درون شهری اضافه کردند.

وی گفت: تاکسی های تلفنی که مانند تاکسی های گردشی مسافرین را جابجا می کنند برای هر سرویس 20هزار ریال دریافت می کنند در حالی که تاکسی های درون شهری برای هر مسیر پنج هزار ریال کرایه و برای مسیرهای طولانی 10 هزار ریال دریافت می کنند.

وی تاکسی تلفنی هایی که به صورت گردشی کار می کنند را عامل افزایش ترافیک شهری دانست و افزود: گردش بیش از 700 دستگاه تاکسی تلفنی در شهر بانه عامل افزایش ترافیک است درصورتی که این تاکسی تلفنی ها اگر به صورت تلفنی سرویس دهی کنند و در دفاتر مستقر شوند، ترافیک کاهش می یابد.

این راننده تاکسی ادامه داد: شورای دوره قبل برای هر مسیر 6 هزار ریال نرخ تعیین کرده بود و ما روزانه 500 هزار ریال درآمد داریم و این درآمد ناچیز کفاف هزینه های زندگی ما را نمی دهد.

امینی افزود: معمولا تاکسی های درون شهری مسافرین را در مسیرها پیاده می کنند و کمتر وارد کوچه ها می شود در حالی که بسیاری از شهروندان انتظار دارند آنها را با 10هزار ریال تا دم منزل برسانیم این درحالی است که تاکسی تلفنی ها با 20 هزار ریال مسافرین را به مقصد می رساند.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی های شهر بانه نیز گفت: با رای رانندگان به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شدم
ظاهر محمدی افزود: مشکلات رانندگان را در ابتدا با مسئولین شهرستانی مطرح کردیم و این مسائل و درخواست های همکاران تا مرحله وزارتخانه پیگیری شد.

وی اظهار کرد: در راستای این پیگیرها، معاون عمرانی استاندار کمیته فنی به بانه اعزام کرد و بعد از بررسی های زیاد تصمیاتی مبنی بر بازگشت تاکسی تلفنی ها به دفاتر گرفته شد.

وی ادامه داد: تصمیم مبنی بر این بود که این تاکسی ها تنها به صورت تلفنی خدمات رسانی کنند و تاکسی های درون شهری نیز در ایستگاه ها سرویس دهی کنند اما تاکنون این تصمیمات عملی نشده است.

وی تاکید کرد: در واقع شرایطی که یک راننده تاکسی باید داشته باشد در بانه برای او فراهم نشده است.
محمدی افزود: یک شبه بیش از 200 دستگاه به تاکسی های درون شهری اضافه شد اما تاکسی تلفنی ها را ساماندهی نکردند.

یکی از راننده های تاکسی تلفنی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دفاتر تاکسی تلفنی در بانه مکانی برای پارک خودروها و استراحت رانندگان ندارد و ما مجبور هستیم به صورت گردشی کار کنیم.

محمودی افزود: مردم بانه با دفاتر تاکسی تلفنی برای سرویس دهی تماس نمی گیرند و این یکی از بزرگترین مشکل ما است اگر مردم با دفاتر تماس بگیرند ما هم به صورت تلفنی سرویس دهی می کنیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که شرایط مناسب در دفاتر تاکسی تلفنی برای ما فراهم نشود و مردم برای استفاده از سرویس ها با دفتر تماس نگیرند رانندگان تاکسی تلفنی همچنان به صورتی گردشی فعالیت می کنند.

یکی از شهروندان نیز گفت: سیستم حمل و نقل بانه با همه شهرها متفاوت است و تاکسی تلفنی ها مسافرین را هرجا ببیند سوار می کنند.

لیلا کریمی افزود: این تاکسی ها از هر نفر 20 هزار ریال کرایه دیافت می کنند و این درحالی است که تاکسی های درون شهری 10 هزار ریال دریافت می کنند.

وی اظهار کرد: مردم از ایستگاه های تاکسی استفاده نمی کنند جایگاه ایستگاه مناسب نیست و هیچگونه امکاناتی ندارد.

وی ادامه داد: گاهی باید ساعت های در ایستگاه منتظر بمانیم تا یک سرویس تکمیل شود.

شهردار سابق بانه گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر شهر بانه به لحاظ تجاری رونق پیدا کرده و به یکی از شهرهای گردشگر پذیر کشور تبدیل شده تاکسی های درون شهری یا مسیری به تنهایی توان خدمات رسانی را به مردم نداشتند.

بابک رستم پور با بیان اینکه دفاتر تاکسی تلفنی در راستای خدمات بیشتر به شهروندان تشکیل شده افزود: برای جبران کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی تعدادی از تاکسی های تلفنی با شرایطی تسهیلگرانه برای جبران کمبودها با عنوان تاکسی موقت ویژه به تاکسی های عمومی واگذار شد.

شهردار بانه با بیان اینکه به نسبت جمعیت بانه هر دفتر تاکسی تلفنی به طور متوسط باید 15 تابلو ویژه داشته باشد اضافه کرد: در سه سال قبل 17 دفتر با 776 تابلو که مالکیت خصوصی داشتند، مواجه شدیم که هر کدام از دفاتر تاکسی تلفنی به طور متوسط 38 تابلو داشتند.

وی تعداد تاکسی های درون شهری را 220 دستگاه عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی تاکسی های درون شهری به تنهایی توان خدمات رسانی به شهروندان را ندارد که در این راستا از هر دفتر تاکسی تلفنی 11 تابلو حذف شد و به تاکسی موقت تبدیل شد.

این مسئول ادامه داد: اکنون با تغییر تابلوی تاکسی های تلفنی به تاکسی های موقت تعداد تاکسی های تلفنی به 550 دستگاه رسید.

شهردار سابق بانه اظهار کرد: با تمام اشکالاتی که در حوزه حمل و نقل عمومی بانه وجود دارد تاکنون هیچگونه شکایتی از طرف شهروندان ارائه نشده که این نشان از رضایت شهروندان از وضعیت موجود است.

وی به خدمات انجام شده در راستای دسترسی آسان شهروندان به خدمات حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: در بسیاری از خیابان های اصلی شهر خط ویژه برای تاکسی های درون شهری، موقت و ویژه تعریف شده و خیابان امام یک طرفه شد.

وی ادامه داد: حدود 12 ایستگاه تاکسی در نقاط مختلف راه اندازی شد و نرخ کرایه تاکسی را نیز افزایش دادیم.
رستم پور گفت: برای تشویق و ترغیب شهروندان برای استفاده از تاکسی های درون شهری و موقت، مسیرهای ویژه تعریف شده و تاکسی تلفنی حق تردد در این مسیرها را ندارد. 

وی اضافه کرد: تقاطع غیر هم سطح در 10 نقطه شهر اصلاح هندسی شده که این مهم ترافیک شهر را تاحدود زیادی کاهش داده است.

به گفته شهردار بانه در طول سه سال اخیر حتی یک تابلو آژانس اضافه نشده و خرید و فروش تابلو آژانس ممنوع شده است.

وی اظهار کرد: برای تشویق شهروندان به استفاده از تاکسی های درون شهری 40 هزار بروشور در شهر پخش شده و به صورت عمومی به شهروندان آموزش داده شد.

شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.