| کد خبر: 14405 |

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / لغو تحریم‌ها، از بندر شهیدرجایی تا بیمه کشتیرانی

تین نیوز | بازگشت خطوط کشتیرانی به بنادر ایران و  لغو تحریم بندر شهیدرجایی، تشکیل کارگروه دریایی برنامه ششم توسعه و رفع تحریم شرکت بیمه کننده کشتی های ایران، برخی از مهم ترین اخبار دریایی ایران در هفته گذشته هستند.

به گزارش تین نیوز، علی جهاندیده، معاون امور بندری سازمان بنادر، هفته گذشته گفت: با ابراز تمایل شرکت های کشتیرانی خارجی نسبت به حضور دوباره در بنادر ایران، یک شرکت تایوانی به عنوان نخستین شرکت کشتیرانی، با شکسته شدن تحریم ها، فعالیت خود را در بنادر ایران از سر می گیرد.

به گفته وی، این شرکت کشتیرانی به دنبال توافقات ژنو از اوایل ماه مارس به صورت آزمایشی، پذیرش کالا جهت حمل به بنادر بوشهر و شهید رجایی کرده بود که از این پس تردد کشتی های این خط در بنادر ایران به صورت منظم و تثبیت شده انجام می گیرد.

جهاندیده در این باره اضافه کرد: شرکت کشتیرانی Wan Hai تایوان از دوم مرداد امسال تردد خود را از بندر شانگهای چین به بندر شهیدرجایی از سر می گیرد که با این اقدام، زمان جابجایی در مقایسه با سرویس های حمل و نقل دریایی از بندر جبل علی، حداقل به مدت هفت روز کاهش پیدا می کند.

به گفته وی، بندر شهیدرجایی آماده پذیرش کشتی های کانتینری و غیر کانتینری است.

تشکیل کارگروه دریایی برنامه ششم توسعه
کارگروه دریایی تدوین برنامه ششم توسعه در بخش دریا به همت دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور شکل گرفت و نخستین جلسه این کارگروه، هفته گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد.

این کارگروه با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و آمایش سرزمین و با حضور جمع کثیری از مدیران صنایع دریایی تشکیل شد. در این جلسه گزارشی از سوی دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور با هدف بررسی واقع بینانه وضعیت فعلی کشور در صنایع و امور دریایی ارائه شد.

انتصاب مشاور مدیرعامل سازمان بنادر در حوزه ارتباطات و روابط عمومی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حکمی، فرهاد خوانساری را به سمت مشاور مدیرعامل در حوزه ارتباطات، روابط عمومی و امور بین الملل، منصوب کرد.

در حکم سعیدنژاد، بر همکاری فعال و مداوم خوانساری با رسانه های جمعی و مطبوعات و گسترش ارتباط سازمان با انجمن ها، تشکل های صنفی و تخصصی تاکید شده است.

فرهاد خوانساری دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی است. وی دارای سابقه ای 25 ساله در حوزه روابط عمومی، تبلیغاتی و انتشاراتی است.

بازگشت ایران به بازار کشتیرانی با سفارش 10 کشتی فله‌بر
هفته گذشته، وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابع آگاه خبر داد ایران با سفارش 300 میلیون دلاری 10 کشتی فله‌بر به کشتی ساز سنگاپوری یانگ زیجیانگ، قصد دارد به بازار کشتی سازی غیرنفتی بازگردد.

به نوشته پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی، این سفارش که ممکن است تا چند هفته آینده کامل شود شامل 10 کشتی فله‌بر است که عمدتا برای تسهیل واردات سنگ آهن ایران و همچنین صادرات مس مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

منابع آگاه اظهار کرده اند احتمالا کاربر نهایی این کشتی‌های 82 هزار تنی "کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران" خواهد بود که بزرگ‌ترین فله‌بر کشور از نظر ظرفیت است.

تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات به یازدهمین همایش آیکوپمس
بنا به اعلام روابط عمومی همایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی (آیکوپمس) مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش تمدید شد.

دانشجویان، استادان و پژوهشگران تا 31 تیرماه فرصت دارند چکیده مقالات خود را از طریق سایت همایش به نشانی www.icopmas.pmo.ir به زبان فارسی و انگلیسی ارسال کنند.

یازدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی با شعار «نواحی ساحلی، فرصت ها و چالش ها» سوم تا پنجم آذرماه امسال در هتل المپیك تهران برگزار خواهد شد.

رفع تحریم اصلی ترین شرکت بیمه ای کشتیرانی
هفته گذشته اعلام شد که بیمه معلم که به عنوان بیمه گر حمل و نقل دریایی فعالیت دارد رفع تحریم شده است، با رفع تحریم بیمه معلم بسیاری از کشتی هایی که از مشکل بیمه رنج می برند می توانند از این پس به راحتی بیمه شوند و این موضوع به منزله رونق دوباره تجارت است.

محمدابراهیم تحسیری، مدیرعامل بیمه معلم، با اشاره به پیشینه تحریم بیمه معلم از سوی اتحادیه اروپا گفت: از دو سال پیش و زمانی که به دلیل تحریم های دولت های غربی ،بیمه معلم بیمه کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت اتحادیه اروپا نسبت به تحریم بیمه معلم اقدام کرد.

وی ادامه داد : از زمان شروع این تحریم ،شرکت بیمه معلم با اقامه دعوی به دادگاه اروپا نسبت به اثبات حقانیت این شرکت اقدام کرد و حدود چهار ماه پیش دادگاه اروپا جهت رسیدگی به این دعوی تشکیل و دفاع خوبی از سوی وکلای بیمه معلم در این جلسه انجام شد.

به گفته وی، با پیگیری های مکرر معاونت حقوقی و امور بین الملل ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و مسئولان این شرکت، دادگاه اروپا با صدور حکمی، این شرکت را از لیست تحریم های اتحادیه اروپا خارج کرد.

الحاق 12 کشتی LPG به ناوگان دریایی کشور
مشاور وزیر نفت در امور راهبردی از خرید ١٢ فروند کشتی حمل گاز مایع (ال پی جی) از ابتدای دولت یازدهم و کاهش محدودیت حمل و صادرات آن خبر داد.

وی با اشاره به خرید کشتی حمل گاز مایع گفت: در سال های گذشته به دلیل کمبود کشتی نمی توانستیم بخشی از محصولات پتروشیمی و ال پی جی را صادر کنیم، اما در یک سال اخیر با خرید ١٢ فروند کشتی و پیوستن آن به ناوگان دریایی کشور، امکان صادرات این محصولات میسر شد.

سوری ادامه داد: با اضافه شدن ١٢ کشتی یاد شده امیدواریم صادرات این محصولات افزایش پیدا کند، اگرچه در این زمینه همچنان کمبودهای وجود دارد.

نجات 19 سرنشین و مرگ یک مصدوم در سانحه آتش‌سوزی کشتی تجاری در هرمزگان
هفه گذشته، یک فروند کشتی که با 21 خدمه از بندر ام القصر عراق برای بارگیری به سمت بندر جبل علی امارات متحده عربی در حرکت بود، در 13 مایلی جنوب جزیره سیری دچار حریق شد.

پس از دریافت پیام کمک، 2 شناور ناجی 10 و 16 و یدک کش آتش خوار و یک فروند شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به محل حادثه اعزام شدند که در کمتر از یک ساعت تمامی افراد را از آب گرفتند.

یک نفر از این افراد، به علت وخامت حال درگذشت و بقیه سرنشینان این شناور به جزیره ابوموسی اعزام شدند.

آغاز ساخت اسکله سوختی بندر انزلی
فرهاد منتصر کوهساری، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان از آغاز ساخت اسکله سوختی در بندر انزلی خبر داد و گفت: این اسکله ظرفیت پذیرش کشتی‌های ۱۳ هزار تنی را دارد.

وی میزان سرمایه‌گذاری اسکله سوختی را 55 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اسکله برای کشتی‌های با ظرفیت 13 هزار تن کالای عمومی در حال ساخت است.

کوهساری با اشاره به پیشرفت 30 درصدی اسکله سوختی بندر انزلی، گفت: اسکله سوختی بندر انزلی یک سال دیگر به بهره برداری می رسد.

سوانح دریایی کشور در 2 ماه نخست سال
آمار منتشر شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی نشان می دهد که در فروردین ماه امسال، چهار مورد عملیات جستجو و نجات دریایی به شناورهای ایرانی و خارجی، در آب های ایران صورت گرفته که در این میان، سه عملیات مربوط به شناورهای ایرانی بوده است.

بر اساس آمار رسمی، تعداد شناورهای مغروق در فروردین ماه 93 یک فروند بوده است. همچنین 27 سرنشین از حوادث دریایی فروردین ماه امسال نجات یافته اند که در این میان یک سرنشین، خارجی بوده است.

در جریان سوانح دریایی نخستین ماه امسال، به 19 ایرانی و یک خارجی، خدمات پزشکی ارائه شده است.

در اردیبهشت ماه نیز دو مورد ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی به شناورهای ایرانی، صورت گرفته است. تعداد شناورهای مغروق ایرانی در آب های کشورمان در اردیبهشت امسال، یک فروند و تعداد کل نجات یافتگان ایرانی و خارجی در این سوانح، 27 تن بوده است که از این میان یک سرنشین، خارجی بوده است.

در سوانح دریایی اردیبهشت امسال، به 17 ایرانی و یک خارجی، خدمات پزشکی ارائه شده است.

قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون تحدید مسوولیت برای دعاوی دریایی
با امضا رئیس مجلس، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تحدید مسوولیت برای دعاوی دریایی برای اجرا ابلاغ شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.