| کد خبر: 142244 |

آغاز رایزنی وزرا با فراکسیون‌های مجلس

نمایندگان مجلس این روزها میزبان وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای دولت دوازدهم هستند. از دو روز پیش وزرای پیشنهادی حسن روحانی یک به یک در دو نوبت صبح و عصر به فراکسیون‌های مجلس می‌روند تا از برنامه‌های خود برای حضور در کابینه دوازدهم دفاع کنند. بر این اساس نظر سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی در مورد لیست 17 نفره حسن روحانی بدون احتساب وزیر علوم که هنوز به مجلس معرفی نشده تا حد زیادی روشن شده است.

تین نیوز

نمایندگان مجلس این روزها میزبان وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای دولت دوازدهم هستند. از دو روز پیش وزرای پیشنهادی حسن روحانی یک به یک در دو نوبت صبح و عصر به فراکسیون‌های مجلس می‌روند تا از برنامه‌های خود برای حضور در کابینه دوازدهم دفاع کنند. بر این اساس نظر سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی در مورد لیست 17 نفره حسن روحانی بدون احتساب وزیر علوم که هنوز به مجلس معرفی نشده تا حد زیادی روشن شده است.

به این ترتیب براساس مجموع نظرات نمایندگان حاضر در دو فراکسیون امید و مستقلین، اوضاع 4 وزیر پیشنهادی کشور (عبدالرضا رحمانی‌فضلی)، فناوری و ارتباطات (محمدجواد آذری‌جهرمی)، تعاون، کار و رفاه اجتماعی (علی ربیعی) و آموزش و پرورش (سیدمحمد بطحایی) چندان خوب نیست هرچند ممکن است رایزنی‌ها و نتیجه بررسی برنامه‌های ارائه شده از سوی این وزرا نتیجه را به نفع آنها تغییر دهد. در این میان فراکسیون نمایندگان ولایی از آنجا که تا روز گذشته جلسه‌ای با وزرای پیشنهادی نداشت هنوز نظر خاصی را در مورد هیچ یک از آنها ارائه نکرده است، اما به‌نظر می‌رسد تاکنون نظر کلی آنها مثبت بوده است.

 

نظر فراکسیون امید

فراکسیون امید مجلس، دیروز صبح میزبان وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، خارجه، اطلاعات، دادگستری، نفت و بهداشت بود. جلسه‌ای که به ارائه برنامه‌ وزرا و پرسش و پاسخ اختصاص پیدا کرد و در نهایت این 6 وزیر موفق شدند نظر مثبت اعضای این فراکسیون برای اخذ رای اعتماد از آنها را به‌دست آورند. هرچند نظر برخی از اعضای فراکسیون امید، به علی ربیعی و سید‌محمد بطحایی وزرای پیشنهادی کار و آموزش و پرورش مثبت نیست. در همین ارتباط بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه کلیت کابینه را در بخش‌هایی قوی می‌دانیم، ولی در بخش‌هایی انتظار بیش از این بود، گفت: از نظر ما اکثریت کابینه رای خواهند آورد، ولی دو یا سه نفر از وزرای پیشنهادی رای نخواهند آورد. به گفته پارسایی، فراکسیون امید چهارشنبه هفته آینده جمع‌بندی نهایی خود درباره کابینه دوازدهم را اعلام می‌کند. ازسوی دیگر فاطمه سعیدی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس در کانال تلگرامی خود پیش‌بینی کرد که احتمالا بیشترین رای اعتماد مجلس به محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه تعلق می‌گیرد.

 

نظر فراکسیون مستقلان

فراکسیون مستقلان ولایی نیز روز گذشته میزبان 8 وزیر پیشنهادی دولت بود. حبیب‌الله بی‌طرف وزیر پیشنهادی نیرو، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید‌علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این جلسه حضور پیدا کردند.

امروز نیز مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش میهمان این فراکسیون خواهند بود. در این میان براساس گزارش‌ها به‌نظر می‌رسد رحمانی‌فضلی، آذری جهرمی و بطحایی (وزرای پیشنهادی کشور، ارتباطات و آموزش و پرورش) هنوز نتوانسته‌اند نظر مثبت اکثریت اعضای این فراکسیون را به خود جلب کنند. در همین راستا بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» نظر اعضای این فراکسیون را نسبت به کلیت کابینه پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهوری مثبت ارزیابی کرد و گفت: ممکن است اختلافات جزئی وجود داشته باشد، ولی نظر اعضا نسبت به مجموع کابینه موافق است.

 

فراکسیون نمایندگان ولایی

اما وضعیت در فراکسیون نمایندگان ولایی متفاوت است. وزرای پیشنهادی از امروز میهمان اعضای این فراکسیون هستند و براساس برنامه اعلام شده از امروز تا پنج‌شنبه آنها برای ارائه برنامه‌های خود به این فراکسیون می‌روند. وزیران پیشنهادی ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین وزرایی هستند که صبح پنج‌شنبه (26 مرداد) در جلسه فراکسیون حضور می‌یابند و درباره برنامه‌های خود صحبت می‌کنند.

در همین حال اکبر رنجبرزاده، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت‌وگو با «ایرنا» میانگین کابینه دوازدهم را نسبت به قبل متعادل‌تر دانست و گفت: ترکیب کابینه دوازدهم کاری، عملیاتی و تخصصی است. او همچنین تاکید کرد توان و کارآیی افراد معرفی شده خوب است و ما این ترکیب را خوب می‌دانیم. نظری که می‌تواند بیانگر دیدگاه مثبت این فراکسیون به لیست وزرای پیشنهادی باشد. اکثریت اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس نیز روز گذشته پس از جلسه خود با وزرای پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو و ورزش و جوانان اعلام حمایت خود را از این وزرای پیشنهادی اعلام کردند. جلسات آنها با دیگر وزرای پیشنهادی در روزهای آتی برگزار خواهد شد.

 

بررسی صلاحیت وزرا از سه‌شنبه

در کنار حضور وزرای پیشنهادی در سه فراکسیون مجلس، وزرا باید در کمیسیون‌های مجلس نیز حضور پیدا کنند همچنانکه از روز گذشته وزرای پیشنهادی برنامه‌های خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه کرده‌اند، با این حال در همه دوره‌ها، فراکسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی نسبت به کمیسیون‌های تخصصی نقش پررنگ‌تری نسبت به بررسی وزرای پیشنهادی داشته‌اند و تصمیم‌گیر نهایی برای وزرای پیشنهادی فراکسیون‌ها هستند. مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه هفته جاری نیز برای بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم جلسه علنی دارد. به گفته اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس، بررسی برنامه دولت و صلاحیت وزرای پیشنهادی از روز سه‌شنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.

به گفته رنجبرزاده در جلسه روز سه‌شنبه که از ساعت 8 صبح آغاز خواهد شد ابتدا رئیس‌جمهور فرصت خواهد داشت به مدت دو ساعت و نیم از خط مشی، ترکیب وزرا و برنامه دولت دفاع کند. پس از آن 5 نماینده موافق و 5 نماینده مخالف هر کدام به مدت 15 دقیقه به ترتیب یک موافق و یک مخالف دیدگاه‌های خود را درباره برنامه، خط مشی و ترکیب دولت ارائه خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، او گفت: در ادامه جلسه براساس حروف الفبای وزارتخانه‌ها، بررسی وزرای پیشنهادی با سخنان دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق هر کدام به مدت 15 دقیقه و همچنین وزیر پیشنهادی که 30 دقیقه فرصت دفاع و ارائه برنامه را دارد آغاز خواهد شد. مسوول میز کاری رای اعتماد به وزرا در مجلس افزود: جلسات رای اعتماد وزرا از روز سه‌شنبه در دو نوبت صبح و بعدازظهر در مجلس برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا روز شنبه آینده تکلیف رای اعتماد به وزرا مشخص شود. جلسات رای اعتماد به کابینه از شبکه خبر پخش مستقیم می‌شود.

معرفی وزیر علوم

ازسوی دیگر از آنجا که نام وزیر پیشنهادی علوم در لیست ارائه شده از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس در روز 17 مرداد خالی بود، روز گذشته بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه اعلام کرد که براساس شنیده‌ها قرار است وزیر پیشنهادی علوم امروز به مجلس معرفی شود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.