| کد خبر: 142113 |

طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری برگشت ناپذیر است

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اجرای طرح ملی راه آهن استان برگشت ناپذیر است، گفت: این طرح در دولت دوازدهم نیز به صورت جدی پیگیری می شود.

تین نیوز

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اجرای طرح ملی راه آهن استان برگشت ناپذیر است، گفت: این طرح در دولت دوازدهم نیز به صورت جدی پیگیری می شود.

قاسم سلیمانی دشتکی روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در پاسخ به این پرسش که چه مخاطراتی در طول دولت یازدهم متوجه شخص استاندار بود؟ افزود: اگرچه شیوه تامین منابع مالی طرح راه آهن استان همه را خسته کرد، اما این طرح برگشت ناپذیر و اجرای آن حتمی است.

وی با بیان اینکه خسته شدن به منزله ناامیدی شدن نبود، افزود: بیش از 20 جلسه کارشناسی با رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه و مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای مختلف برای اجرای این طرح انجام شد.

به گفته وی، برخی از تصمیمات نیازمند کار کارشناسی قوی تر و شیوه نامه تامین منابع داشت، زیرا برخی از این طرحها نیازمند اعتبار بسیار زیاد بود.

سلیمانی دشتکی اجرای طرح راه آهن را یکی از آرزوها و مطالبات مردم استان دانست و گفت: برای اجرای طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری تلاش های بسیاری شد تا راه آهن اصلی ترین طرح استان باشد، زیرا در زمان اجرا و بهره برداری بیش از 2 هزار شغل ایجاد می کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه راه آهن استان ارتباط بین این استان و آب های آزاد جنوب کشور و فلات مرکزی را فراهم می کند، افزود: با احداث راه آهن صنایع مادر مانند فولاد مواد اولیه خود را به راحتی و ارزان ترین قیمت تهیه می کنند و تولیدات این صنایع برای صادرات از طریق آبهای آزاد از این راه آهن عبور می کند.

به گفته وی، برای احداث خط راه آهن حدود 130 تا 140هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که سرمایه گذار داخلی از عهده این کار بر نمی آمد در نتیجه یک کنسرسیوم بین المللی برای اجرای آن پیشنهاد شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران روسای جمهور 2 کشور ایران و کره جنوبی، پروتکل ها و تفاهم نامه های همکاری امضا کردند که راه آهن یکی از این تفاهم نامه ها بود.

وی تصریح کرد: پس از این روند، بررسی تیم های 30 تا 40 نفره در سطح استان آغاز شد و طرح مطالعاتی و بررسی کارشناسی مسیر در حال انجام است.

سلیمانی دشتکی افزود: ما خیلی دوست داشتیم عملیات اجرایی این طرح در دولت یازدهم آغاز شود، اما نشد و پیگیری آن در دولت دوازدهم به شدت دنبال می شود.

وی یکی دیگر از طرحهای حساس برای این استان را طرح انتقال آب بن - بروجن دانست و گفت: این طرح در سال 91 به اجرا درآمد و اعتبار آن از 20 میلیارد ریال به 130میلیارد ریال در سال 92 رسید.

به گفته وی، در سفر سال 93 رئیس جمهوری و هیات دولت به این استان، این طرح به عنوان یکی از طرحهای مهم استان قلمداد شد و در نهایت 3 میلیارد ریال اعتبار برای آن در سال 93 اختصاص یافت.

وی افزود: قرار بود قسمتی از این طرح را بخش خصوصی اجرا کند که بخش خصوصی نتوانست وارد اجرای طرح شود و در نتیجه دولت با یک حرکت انقلابی به این طرح در سال 95 اعتباری در حدود یک هزار و 950 میلیارد ریالی اختصاص داد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بخشی از این طرح در سال نخست دولت دوازدهم و مجموع آن در سال 97 به بهره برداری کامل می رسد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در دولت یازدهم طرحهای مهم راهسازی در استان انجام شد و این طرحها باعث توسعه زیرساختهای استان شد.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: سخت ترین کار برای مسئولان چهارمحال و بختیاری، اجرای طرحهای عمرانی در سال 94 بود که دولت با کاهش بودجه مواجه شد.

وی افزود: در سال 95 نیز به دلیل وجود دیون فراوان و خالی بودن خرانه دولت با شرایط سختی روبرو شد که خوشبختانه با تدبیر و امید این سال با دستاوردهای مهمی طی شد.

به گفته وی، با تلاش همه مسئولان استان بیش از 90 درصد از 84 طرح سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری اجرایی شده و تعدادی از طرحهای ورزشی باقی مانده از محل مصوبات سفر استانی تا پایان امسال و سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با گرامیداشت 20 مرداد هشتاد و سومین سالگرد تاسیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار این رسانه در افغانستان گفت: این رسانه رسمی کشور نقش مهمی در امر اطلاع رسانی صحیح و به موقع در ایران و عرصه بین المللی دارد و در این راستا ایرنا مرکز استان بخوبی از انجام وظایف اطلاع رسانی شفاف و دقیق برآمده و تحول خوبی را در این عرصه شاهد بودیم.

به گزارش ایرنا، با اجرای پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری، تحول بزرگی در جابجایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان های بزرگ و صنعتی کشور رخ می دهد و فاصله استانهای جنوبی تا مرکز کشور را حدود 500 کیلومتر کوتاه تر می کند.

در عملیات اجرایی قطعه دوم از کیلومتر 42 تا 63، یک ایستگاه و دو تقاطع غیر همسطح و یک پل اجرا می شود.

در قطعه سوم نیز از کیلومتر 63 تا 90 دارای یک ایستگاه و یک تقاطع غیر همسطح است و 7 کیلومتر باقی مانده شامل راه های دسترسی با ایستگاه هاست.

حدود 200 دستگاه پل کوچک و چهار دستگاه تونل در مسیر راه آهن در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یک تونل به طول 620 متر وجود دارد که حفاری 180 متر آن باقی مانده است.

با راه اندازی این خط ریلی 75 میلیون تن بار از فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل می شود و مسیر فلات مرکزی به بنادر جنوبی کشور 470 کیلومتر کاهش می یابد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.