| کد خبر: 141853 |

◄ تاثیرات ناهماهنگی بین پایانه‌های بار و گمرگ بر حمل‌ونقل جاده‌ای

برای یک نوبت بارگیری و ترخیص از بنادر در این دمای بالای ۵۰ درجه یک راننده حداقل 24 ساعت باید بدون هیچ‌گونه امکاناتی سختی‌ها را تحمل کند چرا که با وجود گیت‌های خروجی متعدد، متاسفانه همیشه یک یا دو گیت آنهم دست و پا شکسته کار می‌کنند.

تین نیوز

یکی از فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ناهماهنگی بین پایانه‌های بار و گمرگ را از بزرگترین مشکات این قشر دانست.

به گزارش تین‌نیوز، سید دلاور موسوی که از رانندگان و کامیونداران قدیمی استان فارس است، در خصوص دیگر مشکلات این بخش گفت: برای یک نوبت بارگیری و ترخیص از بنادر در این دمای بالای ۵۰درجه یک راننده حداقل 24 ساعت باید بدون هیچ‌گونه امکاناتی سختی‌ها را تحمل کند  چرا که با وجود گیت‌های خروجی متعدد، متاسفانه همیشه یک یا دو گیت آنهم دست و پا شکسته کار می‌کنند.

وی تاکید کرد: نبود دستگاهای اسکن و کنترل مناسب در مبادی و گمرکات بعضا راننده را دچار مشکل می‌کند و کالای قاچاق در گلوگاه کشف می‌شود که در این بین فقط راننده است که به زندان می‌افتد.

این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: همچنین به دلیل بارگیری بدون مجوز و با دلالی و کامیون‌های صوری شرکت‌ها، بعضا رانندگانی که به دنبال نان حلال هستند در بنادر تا ۱۵ روز هم در نوبت بار هستند در صورتی که بعضی از کامیون‌ها ماهیانه از هفت نوبت تا ۱۱ نوبت بار ترخیص می‌کنند.

وی نبودن نرخ پایه حمل،  براساس تن بر کیلومتر را از جمله مشکلات این بخش ذکر کرد و اظهار داشت: برای تقسیم بار و تفکیک بر اساس حجم و تناژ نیاز به مرکز نوبت‌دهی و سالن اعلان بار است که متاسفانه در شهر شیراز این امر به‌صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود و عملا سالن اعلان بار و نوبت‌دهی در پایانه بار تعطیل شده است.

او افزود: این امر باعث شده تا شرکت‌های حمل‌ونقل هر طور دوست داشته باشند با رانندگان رفتار کنند از حق العمل ۵۰ درصدی گرفته تا رد کردن بار به‌صورت رشوه‌ای و دلالی.

این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: همچنین با وجود سالن اعلان بار و نوبت دهی در بعضی از شهرها بازهم شرکت‌های حمل کار خود را در کنار سالن باسودجویی و دلالی ادامه می‌دهند که نبود نظارت کافی موجب این ناهنجاری و سودجویی شده است..

وی  یکی دیگر از مشکلات موجود در این بخش را پدیده بومی‌گرایی ذکر کرد که به گفته او در این مشکل نیز باز هم دست شرکت‌های حمل برای خراب کردن نرخ کرایه به وضوح پیدا است.

موسوی تاکید کرد: خرابی جاده‌ها که باعث زیاد شدن استهلاک کامیون می‌شود نیز از دیگر مشکلات این بخش است. در این زمینه شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین جاده مربوط به مسیر بندر عباس، شیراز و تهران است که از هر مسیری جاده‌های آن خراب است.

این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: کمبود امکانات بهداشتی و استراحتگاه در بین شهرها به طوری‌که در بعضی از مسیرها اصلا امکانات وجود ندارد که این موضوع از دیگر مشکلات است.

او ناامنی جادها مخصوصا در استان‌های تهران، مرکزی، لرستان و خوزستان را از دیگر مشکلاتی ذکر کرد که در این بخش وجود دارد و گفت: مسئله نوسازی ناوگان از پیچیده‌ترین مشکلات این صنف است که متاسفانه با ورود دلالان و شرکت‌های تجاری سودجو این امر مهم به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

به گفته وی با نظارت مستقیم دولت و استفاده از یارانه تخصیصی سوخت این مشکل قابل حل به صورت سوئیچ به سوئیچ است.

موسوی همچنین به بیان مشکلات رانندگان در حوزه سلامت پرداخت و اظهار داشت: یک راننده در طول یک سفر ۱۰۰۰ کیلومتری، حداقل ۱۷ ساعت تنها به مسیر ادامه می‌دهد که این امر در دراز مدت باعث افسردگی و انفصال از جامعه می‌شود، بر این اساس کنترل پلیس بر ساعت رانندگی و ایجاد مراکز مشاوره روان درمانی صددرصد مورد نیاز این قشر است.

او تاکید کرد: باتوجه به طاقت‌فرسا بودن این شغل؛ بیمه تکمیلی و طرح بیمه سخت و زیان‌آور کار رانندگان و بازنشستگی پیش از موعد از احتیاجات مبرم این قشر است.

موسوی گفت: همچنین از آنجایی که رانندگان در امور کلی خود به‌جز انجمن‌ها و کانون‌ها هیچ مرجع قانونی ندارند باید قانون انتخابات انجمن‌های صنفی و کانون مورد بازنگری قرار گرفته و با وجود امکانات فضای مجازی و الکترونیک با در نظر گرفتن شغل راننده که همیشه در سفر بوده و امکان شرکت در انتخابات به صورت فیزیکی را ندارد، ترتیبی داده شود که انتخابات تحت وب انجام شود تا تمام رانندگان در سرنوشت خود سهیم باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.