| کد خبر: 141848 |

مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

◄ 70 هزار کارگر شناورهای سنتی بیمه می‌شوند

مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: متاسفانه کارگران عرشه‌های سنتی مورد غفلت تاریخی قرار گرفته‌اند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

تین نیوز

مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: متاسفانه کارگران عرشه‌های سنتی مورد غفلت تاریخی قرار گرفته‌اند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، علی‌اکبر صفایی در گفتگو با این شبکه خبری درباره اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای بیمه‌شدن کارگران عرضه شناورهای سنتی گفت: متاسفانه نسبت به دریانوردانی که روی شناورهای سنتی کار می کند غفلتی تاریخی صورت گرفته است. بر اساس آمارها 70 هزار دریانورد سنتی در کشور فعال هستند که همگی فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند.

صفایی با اشاره به شرایط کاری دشوار این کارگران تصریح کرد این کارگران معمولا درآمد ثابتی نیز ندارند و تنها با هربار سفر دریایی دستمزدی دریافت می کنند و حتی بازنشستگی نیز ندارند. متاسفانه با این شرایط  سخت این کارگران از خدمات بیمه تامین اجتماعی محروم هستند.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه خن کاران یا کارگران تخلیه فعال در عرشه شناورها نیز از جمله اقشار ضعیفی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند گفت:  خن کاران هم علیرغم شرایط سخت کاری که با آن روبرو هستند از بیمه تامین اجتماعی محرومند. به همین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم گرفت در این زمینه کمیته ملی تشکیل دهد.

صفایی درباره سازوکار سازمان بنادر برای بیمه‌شدن این کارگران نیز اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در قانون هدفمندی یارانه ها در رابطه با پوشش گسترده بیمه تامین اجتماعی برای اقشار کم درآمد وجود دارد. بر اساس این ظرفیت‌ها می‌توان سهم کارفرما را متغیر کرده و کاهش داد. سهم کارگر را نیز بر اساس مکانیزم‌های موجود در بیمه خویش‌فرما کاهش داده می‌شود.

صفایی با بیان اینکه همه تصمیمات و هماهنگی‌های لازم توسط تیم کارشناسی دو سازمان تامین اجتماعی و سازمان بنادر و دریانوردی گرفته شده گفت: امروز چهارشنبه مدیران عامل سازمان های بنادر و دریانوردی و تامین اجتماعی در یک جلسه مشترک بر سر مدل اجرایی بیمه کارگران شناورهای سنتی و خن کاران به توافق نهایی دست پیدا می‌کنند چرا که مدل این بیمه ویژه است و باید سازوکار تازه‌ای برای آن تهیه کرد.

مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه ترانشیپ نیز سخن به میان آورد و گفت: با توجه به تحولات منطقه‌ای کمیته ملی ترانشیپ برای توسعه این بخش اقدامات عاجل خود را آغاز کرده است.

صفایی درباره دستاوردهای این کمیته نیز اظهار داشت: نتیجه جلسات متعدد این کمیته برای اقدامات کوتاه مدت و میان مدت در 17 بخش اجرایی استخراج و متولی این تصمیم ها نیز مشخص شد، برخی از این اقدامات که در حوزه معاونت بندری سازمان قرار دارد، اجرایی شده است و برخی دیگر در دست اجراست.

او درباره مهم‌ترین این تصمیمات نیز گفت: می‌توان به مواردی چون راه اندازی خط کشتیرانی بین بندر شهید رجایی، بوشهر و برخی بنادر حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.

صفایی افزود: با توجه به راه‌اندازی گنتری کرین‌های بندر شهید رجایی تصمیم بر این شد، همایشی در این بندر در زمینه آشنایی مدیران و یا نمایندگان خطوط بزرگ کشتیرانی بین المللی با امکانات بندر شهید رجایی فراهم شود تا مدیران از نزدیک با ظرفیت‌های این بندر آشنا شوند.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بخشش و سود عوارض بازرگانی را نیز از دیگر تصمیمات برشمرد و گفت: بخشش سود و عوارض بازرگانی برای توسعه دریانوردی ساحلی نیز که مورد تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی است، در دستور کار قرار گرفت.

او افزود:  به این شکل که ورود مستقیم کالا به بنادر کوچک کشور به جای ترانشیپ از بنادر خارجی مشمول این بخشش شود. این پیشنهاد نیز قرار است در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شود. برخی تسهیلات عملیاتی نیز برای کاهش هزینه‌ای ترانشیپ در بنادر کشور پیش‌بینی شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.