| کد خبر: 141230 |

راهکاری برای کنترل نحوه مصرف بنزین و جلوگیری از اتلاف انرژی

◄ گازوییل، الگویی مناسب برای بنزین

استفاده از طرح پیمایش ناوگان جاده‌ای و الگوگیری از آن برای مصرف بنزین ایده مناسبی در خصوص کنترل نحوه مصرف بنزین است.

تین نیوز

استفاده از طرح پیمایش ناوگان جاده‌ای و الگوگیری از آن برای مصرف بنزین، ایده مناسبی در خصوص کنترل نحوه مصرف بنزین است.

به گزارش‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل با بیان این مطلب گفت: امیدوارم وزارت راه و وزارت نفت برای اجرایی کردن این ایده تلاش کنند.

سید مرتضی ناصریان در گفت‌وگو با تین‌نیوز، اظهار داشت: طرح پیمایش ناوگان جاده‌ای طی دو سال گذشته در حمل بار جاده‌ای اجرا شد و بر اساس آن، سهمیه سوخت گازوییل به هر کامیون به تناسب میزان سیر کامیون حسب بارنامه تعیین می‌شود البته مازاد بر سهمیه فوق، کامیون می‌تواند از گازوییل با نرخ بالاتری استفاده کند.

وی با تاکید بر این‌که این طرح باعث کاهش قابل توجه مصرف گازوییل شده است، خاطرنشان کرد:  الگوگیری از این طرح برای کنترل مصرف بنزین سواری‌ها ایده‌ای است که توسط مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری وزارت کشور و معاون سابق ستاد سوخت کشور مطرح شده و به نظرم ایده مناسبی برای کنترل میزان مصرف بنزین است.

این کارشناس افزود: برخی می‌گویند وزارت راه و شهرسازی مخالف افزایش قیمت سوخت بنزین و گازوییل است که به نظرم صحت ندارد زیرا معاونان وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌های مختلف بر ضرورت افزایش قیمت سوخت برای توجه به حمل‌و‌نقل ریلی و ترویج شهرسازی ریل پایه و اختصاص سهمی از افزایش قیمت سوخت برای ساخت و نگهداری زیربناهای حمل‌ونقل تاکید داشته‌اند که روشی رایج در سطح جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: اسراف و تبذیر سوخت در کشور ما به حدی است که برای اقتصاد کشورهای مشابه قابل تحمل نیست تا چه برسد به کشور ما که در شرایط ناهنجار اقتصادی است و باید اقتصاد مقاومتی را مطابق اصول و قانون مصوب دنبال کند. 

ناصریان تاکید کرد: شدت مصرف انرژی در کشور ما از نرخ‌های متعارف جهانی بالاتر است و حتی از اروپا نیز بیشتر مصرف می‌کنیم که در واقع باید بگوییم بیشتر از آنها اتلاف انرژی داریم.  

 وی گفت: سهم بخش حمل‌ونقل در مصرف کل انرژی کشور بالاتر از 50 درصد است یعنی مصرف انرژی در بخش حمل‌و‌نقل از مجموع مصارف بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی بیشتر است و تقریبا 80 درصد سوخت‌های مایع در بخش حمل‌و‌نقل مصرف می‌شود.

این کارشناس یادآور شد: این در حالی است که سوخت‌های مایع از منابع برگشت‌ناپذیر هستند و ارزش بالایی از منظر اقتصادی دارند و ارز زیادی را نیز برای واردات سوخت مصرف می‌کنیم که با کاهش مصرف می‌توانیم با صدور سوخت ارز آوری داشته باشیم.

 گفتنی است چندی پیش مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری وزارت کشور در سخنانی گفته بود که واقعی نبودن قیمت بنزین، از عوامل اصلی افزایش مصرف بنزین است.

 امیر جعفرپور افزوده بود: امکان سهمیه‌بندی بنزین و دو نرخی کردن آن با استفاده از طرح پیمایش وجود دارد و پرمصرف‌ها باید به ازای مصرف بی‌رویه و بیش از الگو، قیمت واقعی بنزین را پرداخت کنند که به این طریق یارانه‌ای که دولت بابت بنزین پرداخت می‌کند کاهش یافته و در مصرف نیز صرفه‌جویی می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.