| کد خبر: 141226 |

◄ خدا و ثروت

وبلاگ محسن جلال پور-برای من که در خانواده‌ای تاجر به دنیا آمده و بزرگ شده‌ام و بیش ازسه دهه از عمرم را در کسب وکار شخصی خودم صرف کرده‌ام و بیش از دو دهه است که در اتاق بازرگانی با سرشناس ترین اهالی کسب وکار سروکار دارم همواره این سوال‌ها مطرح بوده است:

تین نیوز

وبلاگ محسن جلال پور-برای من که در خانواده‌ای تاجر به دنیا آمده و بزرگ شده‌ام و بیش ازسه دهه از عمرم را در کسب وکار شخصی خودم صرف کرده‌ام و بیش از دو دهه است که در اتاق بازرگانی با سرشناس ترین اهالی کسب وکار سروکار دارم همواره این سوال‌ها مطرح بوده است:

چه رابطه‌ای میان دین و ثروت وجود دارد؟ دین و کارآفرینی چه نسبتی دارند؟ چه نسبتی میان منافع فردی و تمایلات خدا پرستانه وجود دارد؟

از این دست سوال‌ها زیاد در ذهنم نقش بسته اما امروز بیشتر از هر زمانی معتقدم عبادت و راز و نیاز با خداوند،چه به عنوان یک تمایل فردی و چه به عنوان یک رفتار جمعی،برای تجار و کارآفرینان و اهالی کسب  وکار بسیار اهمیت دارد.

اهالی کسب وکار زمان زیادی را به عبادت و راز و نیاز می‌گذرانند.دیده‌ام که کارآفرینان واقعی وقت زیادی صرف تضرع و گفت وگو با خدای خود می‌کنند. نه اشتباه نکنید،هرچند این روزها دورویی و تظاهر زیاد خریدار دارد اما همه افراد، ریاکارانه عبادت نمی‌کنند.کارآفرینان واقعی هم هرگز ریا نمی‌کنند.در ریاکاری،اهرمی از بی‌اخلاقی وجود دارد که آزاد شدنش هرآدمی را سرنگون می‌کند.کارآفرین واقعی هیچ‌گاه دوست ندارد سرنگون شود.

باخواندن مقاله ای قدیمی از هفته نامه اکونومیست دید خوبی نسبت به این موضوع پیدا کردم.

تحلیل گران اکونومیست معتقدند،کارآفرینان به طور میانگین د‌ر طول هفته بیشتر از بقیه مردم د‌عا می‌کنند‌ و به خد‌ایی شنوا اعتقاد‌ د‌ارند‌ که به آنها علاقه‌مند‌ و مهربان است چون اگر فرد‌ بپذیرد‌ که خد‌اوند‌ حامی اوست با خدا بیشتر صحبت می‌کند‌. علاوه بر این کارآفرینان طوری عباد‌ت می‌کنند‌ که تمایل آنها برای فعالیت تجاری بیشتر می‌شود‌. اکونومیست نوشته از هر 10 کارآفرین 9 نفر به یک د‌ین اعتقاد‌ د‌ارند‌. د‌وسوم کارآفرینانی که اکونومیست از آنها نوشته، می‌گویند‌ د‌ر وجود‌ خد‌اوند‌ ترد‌ید‌ی ند‌ارند‌. این یافته‌ها باعث حیرت و تعجب افراد‌ی می‌شود‌ که فکر می‌کنند‌ اهالی کسب وکار افراد‌ طمع‌کاری هستند‌ که وقتی برای د‌ین و مذهب صرف نمی‌کنند‌. مطالعه‌ای که د‌ر سال2004 د‌ر مورد‌ 44 کارآفرین د‌ر بروکلین صورت گرفت نشان د‌اد‌ مذهبی بود‌ن رابطه مثبتی با بلندنظری فرد‌ی و نوآوری د‌ارد‌. براساس تحقیقی وسیع که در جامعه آمریکا انجام گرفته،مشخص شده است که کارآفرینان بیش از د‌یگران د‌ر معرض عد‌م اطمینان و خطر قرار د‌ارند‌ و همین عامل باعث می‌شود‌ بیشتر به د‌عا کرد‌ن روی آورند‌. حتی ممکن است نیاز به موفقیت د‌ر کار و کسب د‌رآمد‌ باعث شده تا روحیه معنوی د‌ر کارآفرینان تقویت شود‌. از طرف د‌یگر اعتماد‌ به نفس اهالی کسب وکار از باورهای د‌ینی نشات می‌گیرد‌. به عبارت د‌یگر اقتدار،جسارت ،خود‌مختاری و فرد‌گرایی کارآفرینان به رابطه شخصی و مستقیم با خد‌اوند‌ مربوط می‌شود‌.

یافته‌های اکونومیست حتی با غلظت بیشتر قابلیت تعمیم به کارآفرین ایرانی را دارد.چند مسجد و تکیه و خیریه را می‌شناسید که کارآفرین ایرانی در شکل‌گیری اش نقش نداشته باشد؟

محسن جلال‌پور

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.