| کد خبر: 141225 |

یک اقتصاددان:

تغییر واحد پول کشور تأثیری بر اقتصاد ندارد

یک دکترای اقتصاد گفت: تغییر واحد پول کشور تأثیری بر اقتصاد ندارد.

تین نیوز

یک دکترای اقتصاد گفت: تغییر واحد پول کشور تأثیری بر اقتصاد ندارد.

دکتر مسعود سعادت‌مهراظهار کرد: تبدیل کردن ریال به تومان(حذف یک صفر از پول ملی) اگرچه در کوتاه‌مدت ممکن است برای مردم سردرگمی‌هایی را ایجاد کند اما بر متغیرهای حقیقی اقتصاد مانند رشد اقتصاد، تولید، اشتغال و بیکاری هیچ تأثیری ندارد.

وی اضافه کرد: به عبارتی تبدیل ریال به تومان فقط محاسبات اضافی را کاهش داده و شاید به لحاظ حسابداری کارها را راحت‌تر کند اما روی رشد اقتصادی تغییری ندارد.

سعادت‌مهر ادامه داد: از طرفی دیگر برای تبدیل واحد پول ملی باید اسکناس و سکه‌های جدید با واحد تومان چاپ شود که این کار هزینه‌هایی را دربر خواهد داشت.

این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: تغییر واحد پول به ریال از لحاظ بُعد روانی دارای اهمیت است چراکه در مقابل با ارزهای خارجی اگر یک دلار 35 هزار ریال باشد، با تغییر واحد پول ملی 3500 تومان می‌شود. تغییر واحد پول به ریال بر ارزش پول به لحاظ واقعی هیچ تأثیری ندارد. این کار به لحاظ اقتصادی توجیهی ندارد و لزومی ندارد که این کار بخواهد انجام شود.

سعادت‌مهر عنوان کرد: در برخی کشورها سه صفر یا چهر صفر از پول ملی را حذف می‌کنند و یک واحد پول جدید تعریف می‌شود که در این صورت تأثیر آن بر اقتصاد بالاست. تاثیر تغییر ریال به تومان بر زندگی مردم و اقتصاد کوتاه‌مدت است.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.