| کد خبر: 140992 |

◄ اشتغال ده‌هزار ایرانی با اجرای قرارداد تولید واگن با روسیه

مقدمات قرارداد ریلی ایران وروسیه در سفر رییس‌جمهور به روسیه انجام شده بود، چراکه توسعه صنایع ریلی جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت یازدهم است و روسیه هم به‌لحاظ دانش ریلی و هم تکنولوژی حمل‌ونقل پیشرفته است. هم‌اکنون به حدود ۸ تا ۱۰ هزار واگن جدا از واگن‌های شهری، نیاز داریم که شرکت ترنس مش روسیه متعهد شده تا از طریق سرمایه‌گذاری روی شرکت‌ واگن‌سازی واگن‌پارس و با خریداری آن، که این خرید نیز نهایی شده است، این نیاز را تامین کند. این تولید، تولیدی است که با استانداردهای جهانی همسو است و در سطح استاندارد جهانی است.

تین نیوز

مراسم امضای قرارداد تولید مشترک واگن، بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه در تاریخ 9 مرداد به انجام رسید.

این قرارداد بزرگترین و مهم‌ترین قرارداد حوزه ریلی کشور است که با بزرگترین شرکت ریلی روسیه بسته شده است.

در این مراسم محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، منصور معظمی رییس هیات مدیره ایدرو، سفیر روسیه در ایران و هیات تجاری از شرکت ترنس مش هولدینگ حضور داشتند. ناگفته نماند که با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه، حمل‌ونقل ریلی در اولویت قرار داده شده است، خصوصا در شرایط پساتحریم، قراردادهایی از این دست نیز در حال انجام است.

در این ارتباط گفت‌وگوی کوتاهی با منصور معظمی، رییس هیات‌عامل ایدرو ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

این قرارداد چرا با کشور روسیه بسته شده است؟ لطفا درباره نوع قرارداد نیز توضیح دهید؟

همانطور که می‌دانید، مقدمات این کار در سفر رییس‌جمهور به روسیه انجام شده بود، چراکه توسعه صنایع ریلی جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت یازدهم است و روسیه هم به‌لحاظ دانش ریلی و تکنولوژی حمل‌ونقل پیشرفته است. طرف روسی انتقال تکنولوژی، استفاده از حداکثر توان داخل و پیگیری روش‌های صادراتی را متعهد شده است. این شرکت همچنین متهعد شده که به‌صورت انحصاری با ایدرو کار کند.

ما هم‌اکنون به حدود ۸ تا ۱۰ هزار واگن جدا از واگن‌های شهری، نیاز داریم که شرکت ترنس مش روسیه متعهد شده تا از طریق سرمایه‌گذاری روی شرکت‌ واگن‌سازی واگن‌پارس و با خریداری آن، که این خرید نیز نهایی شده است، این نیاز را تامین کند. این تولید، تولیدی است که با استانداردهای جهانی همسو است و به این لحاظ حساسیت‌های زیادی دارد.

حجم سرمایه‌گذاری و میزان اشتغال‌زایی ایدرو در این پروژه چقدر است؟

اشتغال‌زایی رقمی حدود 10000 نفر و حجم سرمایه‌گذاری را با اینکه در نشست مربوط به انعقاد قرارداد رقمی اعلام شد، اما چون هنوز به جمع‌بندی کاملی نرسیده‌ایم، اجازه دهید که رقم را اعلام نکنم.

سهم‌بندی ایدرو و ترنس‌مش هولدینگ به چه صورت انجام شده است؟

20 درصد ما و 80 درصد طرف روسی سهم داریم. یعنی روس‌ها شرکت واگن‌پارس را 100درصد خریداری می‌کنند و 80 درصد را آنها و 20 درصد را ما برمی‌داریم و در سود حاصله هم به همین ترتیب شریک هستیم.

کیفیت واگن‌هایی که ساخته خواهد شد به چه‌صورت خواهد بود؟

در سطح استاندارد جهانی این واگن‌ها تولید خواهند شد که 1100 عدد از این تعداد، وارداتی هستند و مابقی در داخل با حضور طرف روسی تولید خواهند شد.

بحث 6000 واگنی که پارسال وزارت راه می‌خواست وارد کند، به کجا انجامید؟

خودتان که در جریان موضوع هستید، آقای نعمت‌زاده نگذاشتند واردات آن واگن‌ها صورت بگیرد. (با لبخند) ایشان گفتند روی ریل می‌خوابم و نمیگذارم واگن وارد شود و بدون نیاز به این کار دیدیم واگنی وارد نشد. درواقع ما به‌جای واردات، تکنولوژی لازم را به داخل انتقال دادیم.

 شرکت ترنس مش هولدینگ 

ترنس مش هولدینگ به‌عنوان بزرگترین هولدینگِ حوزه ریلی، در سال 2002 تاسیس شده که شرکت آلستوم فرانسه نیز یکی از سهام داران اصلی آن با 33درصد سهام است. این شرکت که در 12 کشور دنیا فعالیت دارد، در حوزه طراحی، مهندسی، ساخت و تولید، فروش و خدمات پس از فروش همه حوزه‌های واگن‌سازی (حوزه بالادستی صنایع ریلی) به ارائه خدمات مشغول است. مش هولدینگ به‌غیر از آلستوم با شرکت بمباردیه  در سال 2007 در حوزه مهندسی، با شرکت کنور برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه سیستم‌های ترمز و با زیمنس در حوزه تجهیزات الکترونیکی سرمایه‌گذاری‌های مشترک دارد.

محصولات این شرکت شامل لکوموتیو برقی، لکوموتیو دیزلی، واگن‌های مسافری، واگن‌های اتوبوسی، واگن‌های چندگانه الکترونیکی، واگن‌های مترو، واگن‌های باری و واگن‌های برقی هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فلانی 0 0

    خیلی خوشم میاد که مسئولین ما باید از هر سوراخ حداقل ۴-۵ بار گزیده بشن. توی صنعت هوایی هی رفتن توپولوف خریدن، جون مردمو از بین بردن، حالا میخوان تو صنعت ریلی همون تجربه رو تکرار کنن... واقعا که کوه موش زایید، بعد از ۴ سال مذاکره با بهترین شرکتهای اروپایی مثل زیمنس و آلستوم و استدلر، آخرش مردم بدبخت باید به جای قطار چینی سوار قطار روسی بشن. ای کاش آقای آخوندی همون کاری که تو صنعت هوایی کرد رو تو صنعت ریلی میکرد و خیلی سریع با بهترینهای دنیا چندتا قرارداد میبستن از هر کودوم ۱۰۰۰ واگن میخریدن، نیاز کشور رو کامل تا ۲۰ سال جواب میداد.