| کد خبر: 140600 |

◄ چرایی اهمیت ساخت راه‌آهن اهواز-ایذه-اصفهان

با توجه به میزان جابجایی بار از معادن استان‌های یزد، کرمان و خراسان جنوبی به خوزستان و از سوی دیگر وجود منطقه ویژه پتروشیمی و بندر امام خمینی در خوزستان و این‌که راه آهن لرستان به‌دلیل موضوعات و محدودیت‌های ابنیه فنی امکان توسعه و دوخطه شدن را ندارد لذا موضوع احداث مسیر ریلی اهواز-ایذه-اصفهان از حیاتی‌ترین پروژه‌های شبکه ریلی است.

تین نیوز

مدتی پیش وزیر راه و شهرسازی از ساخت بزرگراه و آزادراه اصفهان-اهواز خبر داد و در یادداشتی نوشت: «در این چند سالی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشته‌ام، اتصال خوزستان به فلات مرکزی همواره مورد توجهم بوده‌است. این کریدور از هر منظری دارای اهمیت است زیرا با عبور از زاگرس و مناطق پرجمعیت چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان، دو کانون اقتصادی و جمعیتی بسیار مهمِ ایران را در دو سوی زاگرس به یکدیگر وصل می‌کند...

از ابتدای پذیرش مسئولیت تلاش کردم در جهت ارتقای سطح خدمت این محور مواصلاتی اقدام کنم. از همین‌رو، اجرای طرح‌های چهار بانده کردن این محور طولانی در خوزستان و همچنین در استان چهار محال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت...

واقعیت آن است، منابع عمومی بودجه برای اتصال ایذه به لردگان به طول حدود 270 کیلومتر کفاف نمی‌کرد. با تعدادی از سرمایه‌گذران برای انجام یک سرمایه‌گذاری حدود 5000 میلیارد تومانی در جهت اجرای یک آزادراه، صحبت و تفاهم‌ کردیم.

بحمدالله هیات وزیران با پیشنهاد من موافقت کرد و این یکی از «بزرگترین آرزوهای من»، اولین مقدمه لازم جهت اجرایی شدن آن فراهم آمد. بلافاصله، اقدامات بعدی برای عقد قرارداد و تشکیل شرکت آزادراه ایذه-لردگان و طراحی مهندسی و اجرای آن آغاز خواهد شد.» 

به گزارش تین‌نیوز، این سخنان آخوندی در حالی مطرح شد که برخی کارشناسان معتقدند احداث مسیر ریلی اهواز- اصفهان از مهمترین راهکارهای افزایش سهم ریلی از بنادر است و مسیر ریلی جنوب به حساب می‌آید و در شرایط موجود با توجه به گلوگاه‌های ریلی در مسیر موجود، مقدار بسیار زیادی از کالاهای بندر امام به بخش جاده منتقل می‌شود و با توجه به منافع ملی بسیار، در حالی که انتظار می‌رود احداث این مسیر ریلی یکی از با اولویت ترین پروژه‌های احداثی باشد، ساخت مسیر جاده‌ای موازی سهم جاده را از این بندر به شدت افزایش داده و می‌توان انتظار حداقل شدن میزان حمل ریلی را داشت.

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود نوشت: با توجه به میزان جابجایی بار از معادن استان‌های یزد، کرمان و خراسان جنوبی به خوزستان و از سوی دیگر وجود منطقه ویژه پتروشیمی و بندر امام خمینی در خوزستان و این‌که راه آهن لرستان به‌دلیل موضوعات و محدودیت‌های ابنیه فنی امکان توسعه و دوخطه شدن را ندارد (صرفه اقتصادی ندارد ) لذا موضوع احداث مسیر ریلی اهواز-ایذه-اصفهان از حیاتی‌ترین پروژه‌های شبکه ریلی است.

وی افزود: از منظر جابجایی مسافر نیز پس از مقصد تهران،  مقصد اصفهان پر متقاضی‌ترین مسیر در شهرهای خوزستان است.

این کاربر تاکید کرد: قطعا احداث پروژه مسیر ریلی اهواز-ایذه-اصفهان هم در سرعت بازرگانی بار راه‌آهن وهم در میزان جابه‌جایی مسافر در شبکه ایمن ریلی تاثیر صد درصد مثبت خواهد داشت .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.