| کد خبر: 140109 |

«حمل‌و‌نقل» گزارش می‌دهد

ارزش خودروهای وارداتی از ۱,۵میلیارد دلار گذشت

تین نیوز

سال گذشته بیش از یک و نیم میلیارد دلار خودرو وارد کشور شده است.

 به گزارش حمل‌و‌نقل، بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از ۶۱ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که ارزش این خودروها بیش از ۱,۵ میلیارد دلار بوده است. حجم واردات خودرو در سال گذشته افزایش یافته است.  این روند افزایشی در سال جاری نیز تداوم یافته است به‌طوری‌که در سه ماه ابتدایی سال ۲۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

 به‌این‌ترتیب حجم واردات خودرو در این سه ماهه برابر با چهل درصد واردات خودرو در سال گذشته بوده است. بازار خودروهای وارداتی در ایران بازار بزرگی است و درحالی که خرید و فروش خودروهای داخلی در بازار خودرو با افتی قابل توجه نسبت به سال‌های گذشته روبه‌روست اما خودروهای وارداتی بازار تضمین شده و مناسبی را دارا هستند.

به نظر می‌رسد این بازار تضمین شده تحت تأثیر نارضایتی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی در ایران شکل گرفته است چرا که سال هاست مصرف کنندگان ایرانی قیمت خودروها را متناسب با کیفیت آن نمی‌دانند.

 بر‌اساس این گزارش درآمد ناشی از دریافت مالیات واردات در سال گذشته نیز بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است و همین امر خود گواهی دیگر بر افزایش حجم واردات خودرو به کشور است.

بررسی جزئیات واردات خودرو به کشور نشان می‌دهد در سال گذشته، بالغ بر ۳۶ هزار خودرو با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ارزش  ۸۹۲ میلیون و ۵۹۴ هزار دلار به کشور وارد شد. همچنین بیش از ۲۵ هزار دستگاه خودروی سواری با حجم سیلندر ۲۰۰۰ هزار تا ۲۵۰۰ سی‌سی به ارزش ۶۸۴ میلیون  به کشور آمد. در مجموع یک میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۵۳۸ هزار دلار ارزش این خودروها بوده است.

گفتنی است؛ بر‌اساس قوانین جدید مربوط به واردات خودرو درحال‌حاضر تنها شرکت‌هایی که دارای نمایندگی برند خودرو وارداتی باشند امکان  ثبت سفارش این کالا را دارند. بر‌این‌اساس به نظر می‌رسید باکنار رفتن واردکنندگان خرد، میزان واردات خودرو به کشور کاهش یابد، درحالی که آمارهای اولیه نشان می‌دهد واردات خودرو در سه ماهه نخست سال جاری رشد چشمگیری داشته است.

بر مبنای جداول سال ۹۵ گمرک، در سه ماهه نخست سال گذشته، حدود۱۰ هزار خودرو با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی به ارزش ۲۵۵ میلیون دلار ترخیص شده بود.

در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵ هزار خودرو، معادل ۴۰ درصد کل واردات این محصول در سال۹۵، خودرو خارجی از طریق گمرکات سراسر کشور ترخیص شده است.

 واردات خودرو از سال ۱۳۸۴ با هدف ایجاد رقابت در صنعت خودروی ایران در دستور کار قرار رگفت. در این سال‌ها همواره خودرو یکی از اقلام مهم وارداتی به ایران بوده است. در برخی سال‌ها حجم واردات افزایش و در برخی سال‌ها کاهش داشته است.

 بسیاری معتقدند با توجه به رنج قیمتی خودروهای وارداتی به ایران، روند واردات خودرو در ۱۲ سال اخیر منجر به ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی نشده است چرا که خودروهای وارداتی دارای کلاس متفاوتی از خودروهای مورد تقاضای طبقه متوسط که مشتریان اصلی خودرو در ایران هستند، بوده است.

 واردات خودروهای لوکس هر چند در دولت یازدهم محدود شد اما برآوردها نشان می‌دهد در اوج بحران ارزی در ایران، این خودروهای لوکس بودند که یکی از اقلام مهم وارداتی به ایران بوده‌اند.

 در سال‌های اخیر درباره تعریف خودروی لوکس تشکیکی از سوی کارشناسان صورت گرفت از این رو به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک این تعریف با تغییراتی جدی مواجه شود.

 گفته می‌شود لحاظ کردن صفت لوکس برای خودرو تنها با توجه به حجم موتور از سوی بسیاری از کارشناسان در بازار جهانی صورت نمی‌گیرد و همین مسئله سبب شده است بازنگری در این تعریف در دستور کار قرار گیرد.

 بر‌اساس این گزارش واردات خودرو در سال‌های اخیر، با توجه به نارضایتی مشتریان از خودروهای داخلی اقبال بیشتری یافته است اما خودروسازان امیدوارند با انعقاد قراردادهای تازه، بخشی از بازار واردات را در داخل کشور از آن خود کنند.

 

لینک خبر

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.