| کد خبر: 140099 |

استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «حمل‌و‌نقل»:

کارنامه دولت یازدهم در بازار مسکن موفق بود

تین نیوز

دولت یازدهم کارنامه موفقی در کنترل قیمت مسکن طی چهار سال گذشته داشته است.  این را بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران می‌گوید.

که با حمل‌و‌نقل سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در حالی توانست ثبات را در بازار مسکن ایجاد کند که در دولت پیشین قیمت مسکن افزایشی بسیار قابل توجه را بررسی کرد به طوری که در دوره فعالیت این دولت قیمت مسکن نزدیک به ۵ برابر افزایش یافت اما دولت یازدهم توانست با برقراری ثبات در این بازارایجاد نماید.

به گفته او قیمت مسکن در این دوره زمانی نزدیک به نرخ تورم افزایش یافت و همین مسئله سبب شد دلالان و کسانی که قصد سودجویی از این بازار را دارند، از بازار مسکن خارج شوند و در نتیجه خریداران واقعی در این بازار حضور یافتند.

ستاریان با تأکید بر اینکه مسکن گران‌ترین کالایی است که یک خانوار خریداری می‌کند، تأکید کرد: برخی از کسادی بازار خرید و فروش مسکن سخن می‌گویند در حالی که کاهش سرمایه‌گذاری در این بازار اهمیت بالایی دارد و همان‌طور که دولت توانست با اعطای تسهیلات خاص، قدرت خرید قشر هدف را بالا می‌برد.

 وی گفت: باید با همین تدابیر، سرمایه‌گذاری در مسکن نیز مورد تشویق قرار گیرد تا مشکلی در آینده متوجه بازار مسکن نشود.

 این کارشناس مسکن توضیح داد: ما با کمبود ایجاد مسکن روبه‌رو هستیم و در نتیجه لازم است شرایطی را فراهم کنیم تا این روند ادامه نیابد چرا که عدم تغییر شرایط در آینده می‌تواند انفجار قیمتی را در بازار مسکن ایجاد کند.

او با تأکید بر اینکه لازم است رونق غیر‌تورمی در بازار مسکن همچنان تداوم یابد، اضافه کرد: رونق تورمی هر چند در کوتاه مدت ممکن است به افزایش خرید و فروش منجر شود اما، در میان مدت سبب بروز مشکل می‌شود همان‌طور که در سال ۱۳۸۶ نیز، پس از انفجار قیمت‌ها در بازار مسکن با رکودی کشنده در این بازار طی یک دهه آینده روبه‌رو شدیم.

این استاد دانشگاه  ادامه داد: یکی از عوامل رکود کنونی در بازار مسکن یا کاهش شدید خرید و فروش مسکن در سه سال گذشته ناشی از همان انفجار قیمتی بوده است.

صحبت‌های ستاریان در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در تهران قیمت مسکن طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به طور متوسط ۳۴۷ درصد افزایش را تجربه کرد. با توجه به اینکه بازار مسکن تهران پیشانی بازار مسکن در کشور تلقی می‌شود، مشخص است افزایش قیمت در تهران موجد افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور است. 

در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ اما، میزان افزایش قیمت مسکن در حدود ۲۴,۵ درصد بوده است. بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۲ متوسط قیمت مسکن در تهران به ۳ میلیون و ۴۳۱ هزار تومان رسیده بود اما این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان رسید.  به این ترتیب افزایش قیمت در سال‌های استقرار دولت یازدهم حدود ۲۴,۵ درصد بوده است.

 بر اساس این گزارش کنترل نرخ تورم یکی زا محوری‌ترین و مهم‌ترین سیاست‌های دولت یازدهم بوده است. اجرائی شدن این سیاست سبب شد قیمت مسکن نیز با ثبات و کنترل روبه‌رو شود. پیش از این نیز بسیاری با تأکید بر اینکه حضور خریداران واقعی در بازار مسکن مغتنم است و منجر به افزایش توان خانه دار شدن مردم بر می‌گردد.

 از سوی دیگر در عین کنترل افزایش قیمت‌ها در بازار خرید و فروش مسکن، قیمت اجاره بها، کمی بیش از خرید و فروش افزایش یافته است. همواره در دوره‌های رکود در بازار خرید و فروش خودرو، بازار اجاره با رونق روبه‌رو می‌شود.  هر ساله در فصل جابه‌جایی مستاجران تأکیداتی در خصوص افزایش متناسب با تورم نرخ اجاره بها از سوی مقامات و مسئولان منتشر می‌شود اما، میزان افزایش همواره بیش از این ارقام است.

 

لینک خبر

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.