| کد خبر: 139822 |

نقش بی‌بدیل پورت‌ ها در تجارت امروز جهان

بنادر به عنوان یکی از مراکز مهم و استراتژیک در فعالیت‌های اقتصادی از زمان شکل‌گیری در تعامل اقتصادی بین کشورها نقش مهمی را ایفا می‌کردند.

تین نیوز

بنادر به عنوان یکی از مراکز مهم و استراتژیک در فعالیت‌های اقتصادی از زمان شکل‌گیری در تعامل اقتصادی بین کشورها نقش مهمی را ایفا می‌کردند.

به گزارش فرینا، با شکل‌گیری نوین کاربرد بنادر و تبدیل آنها از بارانداز و انبار نگه‌داری کالا به بازار کالا و محل‌هایی برای پردازش، فرآوری، تغییر، تبدیل، توزیع و ترانزیت کالا، فعالیت‌های خدماتی، صنعتی و بازرگانی اهمیت بنادر در اقتصاد جهانی دو چندان شده است.

با این تفسیر، آن دسته از کشورهایی که موفق به هماهنگ کردن بنادر خود با روند جدید اقتصاد جهانی شده‌اند و با سرمایه‌گذاری و مدیریت، بنادر را از حالت بارانداز خارج کرده و آن را به شکل بنگاه اقتصادی در آورده‌اند، از منافع آن نیز در اقتصاد کشور خود بهره‌مند شده‌اند.

اهمیت مدیریت لجستیک و زنجیره تامین در بنادر، به ویژه بنادر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد توجه خاص تولیدکنندگان، بازرگانان، توزیع‌کنندگان، مشتریان و به طور کلی عموم ذی‌نفعان قرار دارد و بر هیچ کسی پوشیده نیست که اگر عصاره جهانی شدن اقتصاد، مدیریت زنجیره تامین، لجستیک، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در فاکتورهای تولید و تجارت کالاها فی‌مابین محل تولید، پردازش یا محل مصرف کالاها‌، به حداقل رساندن هزینه‌های تولید برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده نهایی باشد‌، نقش بنادر به عنوان مبادی ورودی و خروجی کالاها، هر روزه پر‌رنگ‌تر از گذشته می‌گردد‌، نقشی حیاتی که در کاهش یا افزایش هزینه حمل و تاثیر مستقیم بر هزینه تمام شده کالا یا خدمات تولیدی مشهود و غیرقابل انکار است و از این رو شاهد اشتیاق صنایع بزرگ به سمت بنادر در دنیا هستیم و اینجاست است که پیش‌نیاز پسکرانه اهمیت زیادی در موقعیت بنادر ایجاد می‌کند.


اساسا بنادر، نقطه اتصال حمل و نقل دریایی به سایر روش‌های حمل و نقل هستند. کشورهای مختلف با درک اهمیت بنادر، سرمایه گذاری‌های کلانی را در این بخش انجام داده‌اند. استفاده از فناوری اطلاعات و روش‌های بازرگانی الکترونیکی در این بنادر به‌طور وسیع مورد استفاده قرار گرفته و بنادر از قدرت اشتغال‌‌زایی و ایجاد ارزش افزوده بسیار بیشتری برخوردار شدند.


بنادر نسل سوم از دهه‌۸۰ میلادی و به دلیل گسترش جهانی تجارت کانتینری و حمل و نقل چندوجهی و همچنین نیازهای رو به رشد تجارت جهانی پا به عرصه نهادند. برای کاهش قیمت تمام شده کالا به جای انتقال کالا به مراکز تولید در مرکز کشور فرآیند تولید و صادرات مجدد کالا در بنادر نسل سوم انجام می‌شود. این بنادر که صنایع مرتبط را در خود جای می‌دهند، باعث توسعه صادرات کشور نیز می‌شوند، چرا که هزینه‌های گمرکی در آن حذف می‌شود.


در اراضی پشتیبانی بنادر نسل سوم با توجه به هدف‌گذارهای مشخص صنایع بزرگ و کوچک می‌تواند احداث شود.


اقتصاد امروزه دنیا بسیار متاثر از بندرگاه‌ها، فرودگاه‌ها، شاهراه‌های مرزی زمینی و به طور کلی پورت‌ها است؛ با نگاهی به لوکیشن مناطق آزاد کشورمان و نیز دستاوردهای بزرگی که در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها در چند سال گذشته در این مناطق به وجود آمده، می‌توان به اهمیت شناخت بیشتر نسبت به مزیت‌های عظیم پورت‌ها در مناطق آزاد و تاثیر آن در ایجاد اقتصاد کلان در منطقه به واسطه ظرفیت‌های موجود در این مناطق پی برد.


بی‌شک همان گونه که اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر محترم شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفت‌و‌گوی اختصاصی این شماره نشریه بیان داشتند، باید نگاه ویژه‌ای بر تاثیر پورت‌ها در تجارت و اقتصاد مناطق آزاد کشور داشت و بیش از گذشته بر این محور مهم تحقیق و بررسی کرد.

حسین مرادی سردبیر هفته نامه مناطق آزاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.