| کد خبر: 138775 |

فعالیت هزار تاکسی فرسوده در مشهد

در حال حاضر هزار دستگاه تاکسی فرسوده در مشهد تردد می کنند که مالکان آنها به دلیل مشکلات مالی و نداشتن انگیزه لازم اقدام به نوسازی وسیله نقلیه خود نمی کنند.

تین نیوز

 در حال حاضر هزار دستگاه تاکسی فرسوده در مشهد تردد می کنند که مالکان آنها به دلیل مشکلات مالی و نداشتن انگیزه لازم اقدام به نوسازی وسیله نقلیه خود نمی کنند.

گروه استانها؛ طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشوردر حال حاضر 135 هزار تاکسی فرسوده در شهرهای مختلف مشغول ارائه خدمات به مردم هستند که تعداد قابل توجهی از این خودروها در کلانشهرها فعالیت دارند.

عدم دارا بودن استانداردهای فنی و امکانات لازم برای آسایش مسافران و دودزا بودن، باعث شده تا موضوع نوسازی این تاکسی ها به صورت جدی توسط دولت و شهرداری ها به عنوان متولیان حمل و نقل درون شهری دنبال شود که این مهم در سال های مختلف با فراز و فرود های زیادی همراه بوده است.

طی سال های گذشته دولت به دلیل مشکلات اقتصادی کمتر به موضوع نوسازی ناوگان تاکسی ها توجه کرده و همین عامل باعث شده تا تاکسی های فرسوده که به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بروز آلودگی در کلانشهرها محسوب می شوند از رده خدمت رسانی خارج نشده و همچنان به کار خود ادامه دهند.

به گفته مسئولان اتحادیه تاکسی رانی کشور در طرح نوسازی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده که دولت مجوز آن را در سال 94 صادر کرده است تا کنون بیش از 51 هزار تاکسی نوسازی شده اند.

طبق مصوبه دولت تمامی تاکسی ها تا مدل 85 می توانستند با مراجعه به دفاتر پیشخوان تقاضای خود را ثبت کرده و پیگیری های لازم را انجام دهند وحالا از چند روز پیش نوبت به تاکسی های فرسوده مدل 86 نیز رسیده تا وارد چرخه اسقاط و نوسازی شوند.

حالا با گذشت دوسال از آغاز نوسازی تاکسی ها، مسئولان تاکسی رانی شهرداری مشهد اعلام کردند از 25 تیرماه تمامی تسهیلات به تاکسی های فرسوده تا سال 85 قطع می شود.

فعالیت هزار تاکسی فرسوده در مشهد/ مشکلات مالی گریبانگیر رانندگان

تردد هزار تاکسی فرسوده درمشهد

در همین رابطه مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد  می گوید: از 25 تیرماه به تمامی مالکان تاکسی های مدل 85 به قبل که نوسازی تاکسی خود را پیگیری نکرده اند خدماتی نظیر بیمه، تمدید پروانه و مرخصی داده نمی شود.

سید مهدی علوی مقدم می گوید: در حال حاضر هزار دستگاه تاکسی فرسوده در مشهد وجود دارد که رانندگان آنها یا نسبت به نامنویسی برای نوسازی خودرو اقدام نکرده و یا فرآیند تکمیل پرونده نوسازی را تکمیل نکرده اند.

وی خاطرنشان می کند: پس از اعلام طرح نوسازی تاکسی های فرسوده سه هزار و 800 متقاضی در سامانه ستاد سوخت نامنویسی کرده اند که تاکنون 2 هزار و 500 تاکسی جدید این افراد واگذار و خودروی قبلی آنها اسقاط شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد در ادامه بیان می کند: افرادی که برای نوسازی تاکسی خود اقدام نکرده اند به دو دسته تقسیم می شوند که عده ای به دلیل مشکلات مالی نمی توانند وجه نقد مورد نیاز برای پرداخت سهم راننده را پرداخت کنند و دسته دوم نیز کسانی هستند که خودشان مالک تاکسی نبوده و تنها بهره بردار هستند و بنابراین انگیزه ای برای نوسازی خودرو ندارند.

علوی مقدم در ادامه به ایجاد تسهیلات ویژه برای تاکسی رانان مشهدی توسط شهرداری مشهد اشاره می کند و می گوید: هر راننده تاکسی بیست میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود 16 درصد دریافت می کند که 5 درصد این مقدار را شهرداری به عنوان کمک به تاکسی ران پرداخت کرده و در واقع سود تسهیلات 11 درصد تمام می شود.

وی خاطرنشان می کند: ارزش گواهی اسقاط تاکسی ها نیز حدود 5 میلیون تومان بوده و 500 هزار تومان نیز باید بدنه ماشین پرداخت می شود و هر راننده تاکسی باید 5 میلیون تومان آورده مالی داشته باشد تا بتواند یک تاکسی جدید دریافت کرده و مشغول فعالیت شود.

فعالیت هزار تاکسی فرسوده در مشهد/ مشکلات مالی گریبانگیر رانندگان

تلاش برای کاهش آلودگی هوا

در همین رابطه معاون فنی سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تاکسی‌های فرسوده جزئی از خودروهای فرسوده در داخل شهر هستند می گوید: در بخش آلودگی هوا، سازمان محیط زیست خراسان رضوی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی عمل می‌کند و وظایف اجرایی از قبیل از رده خارج کردن تاکسی و خودروهای فرسوده به عهده ما نیست.

سعید پشم‌چی می‌افزاید: در کمیته‌های مختلف مانند آلودگی هوا و ستاد معاینه فنی، سازمان محیط زیست عضویت دارد و در آن‌جا اعمال ضابطه و قانون صورت می‌گیرد و سازمان ما نیز در برخی از این کمیته‌ها حضور دارد و موارد مورد نیاز را پیگیری می‌کند.

وی بیان می‌کند: در راستای اجرای قانون نحوه جلوگیری از آلودگی‌ هوا، صراحتا در ماده 4 این قانون اشاره شده استفاده از وسایل نقلیه موتوری که بیش از حد مجاز و قانونی دود و آلودگی تولید می کنند ممنوع است.

معاون فنی سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در راستای اجرای قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در شهر مشهد، 12 ایستگاه سنجش آلاینده های محیط زیست در سطح شهر وجود دارد و علاوه بر آن، 10 مرکز پایش برای سنجش و بررسی آلودگی هوا با همکاری شهرداری مشهد راه‌اندازی شده است.

پشم‌چی با تاکید به اینکه یکی از منابع آلوده کننده هوا منابع متحرک هستند تصریح می‌کند: این منابع خودروها و موتور سیکلت‌ها هستند که تاکسی‌های فرسوده نیز یکی از ارکان اصلی خودروهای آلوده سطح شهر به حساب می‌آیند.

کمک به تاکسی ران ها

وی با اشاره به اینکه طی 10 ساله گذشته اقدامات خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا در این خصوص انجام شده است خاطرنشان می‌کند: مصوبات هیئت دولت در سال 93 برای 8 کلان شهر کشور ضوابطی از جمله استفاده از سوخت پاک و یا یورو چهار برای کمک به کاهش آلودگی هوا را الزام کرده است.

معاونت فنی سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی می‌افزاید: در همین راستا شهرداری مشهد به عنوان متولی مدیریت شهری و سازمان تاکسی‌رانی وابسته به شهرداری طی سال گذشته تاکنون حدود سه هزار دستگاه تاکسی را در حال نوسازی دارد و یا نوسازی کرده است و علاوه بر این، ایجاد خطوط قطار شهری به عنوان ناوگان پاک نیز دنبال می شود.

وی تاکید می‌کند: در راستای کاهش خودروها و تاکسی‌های فرسوده، متولیان امر باید دغدغه مند عمل کنند، زیرا بحث‌های مالی تاکسی دارها به عنوان یک قشر عظیم از خدمات رسانان در بخش حمل و نقل عمومی مهم است.

در پایان باید به این نکته توجه داشت برخی رانندگان تاکسی به دلایل مختلف امکان تامین منابع مالی لازم برای نوسازی خودروی خود را ندارند و لازم است دولت و شهرداری ها برای این قشر نیز تمهیدات ویژه ای را در نظر بگیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.