| کد خبر: 138191 |

Transpose، هواپیمای ماژولار ایرباس را بهتر بشناسیم

شرکت ایرباس، هواپیمای A330 خود را به طراحی داخلی ماژولار مجهز کرده است. این طرح که در مرحله بررسی قرار دارد امکان ارائه تجربه شخصی‌سازی شده، مطابق با نیازهای مسافران را فراهم می‌کند. در ساختار ماژولار، مولفه‌هایی نظیر کافی شاپ، استخر، سالن ورزش و رستوران، مولفه‌های ویژه برای جلب رضایت مسافران در کابین هواپیما خواهند بود.

تین نیوز

شرکت ایرباس، هواپیمای A330 خود را به طراحی داخلی ماژولار مجهز کرده است. این طرح که در مرحله بررسی قرار دارد امکان ارائه تجربه شخصی‌سازی شده، مطابق با نیازهای مسافران را فراهم می‌کند. در ساختار ماژولار، مولفه‌هایی نظیر کافی شاپ، استخر، سالن ورزش و رستوران، مولفه‌های ویژه برای جلب رضایت مسافران در کابین هواپیما خواهند بود.

 

افراد زیادی برای مسافرت‌های تفریحی یا کاری خود از هواپیما استفاده می‌کنند. هواپیما وسیله نقلیه‌ای کاربردی است که علاوه بر کاهش زمان رسیدن به مقصد، راحتی هرچه بیشتر برای مسافران را به همراه خواهد داشت. با وجود این، علی‌رغم هزینه زیادی که مسافران برای خرید بلیط هواپیما انجام می‌دهند هنوز هم نمی‌توانند فضایی مطابق با میل خود را تجربه کنید. فشرده شدن پاها در فضای محدود جلوی صندلی هواپیما، غذاهایی که باب میل شما نیستند و میخکوب شدن شما به صندلی و نبود امکان جابه‌جایی و حرکت آزادانه در کابین هواپیما، برای بسیاری آزاردهنده است.

ایرلاین‌های معتبر، با ارائه منوهای غذایی متنوع یا حتی صندلی‌‌های راحت‌تر، این محدودیت را تا حدودی برطرف کرده‌اند. با وجود این، مدت‌هاست که تغییر بنیادی را در طراحی داخلی هواپیماها شاهد نبوده‌ایم. ایرباس از جمله شرکت‌هایی است که قصد دارد با اجرایی کردن طرح ویژه خود به نام Transpose، تغییری اساسی در طراحی و معماری ساختار داخلی هواپیما ایجاد کند. این طرح که کابین ماژولار را پیش روی مسافران قرار می‌دهد برای اولین‌بار در دسامبر گذشته معرفی رسمی شد و حالا کابین ماژولار ایرباس در ابعاد واقعی در یک هواپیمای ایرباس A330 ادغام شده است.

Transpose طرح اصلی خود را از هواپیماهای باربری الهام گرفته و به بهترین شکل ممکن آن را به هواپیماهای مسافربری انتقال داده است. در قالب این طرح، به جای وارد کردن بسته‌بند‌ی‌ها و بارهای مختلف به داخل هواپیما، می‌توانید ماژول‌های مختلف را که تجربه‌های متفاوت را برای مسافران به همراه خواهند داشت در هواپیما ادغام کنید. به گفته تیم مهندسی این طرح، تمامی این جابه‌جایی‌ها و تعبیه ماژول‌های جدید، در کم‌تر از یک‌ساعت انجام خواد شد تا ساختارهایی از پیش طراحی شده در هواپیما، تجربه‌ای تازه‌ای برای سرنشینان رقم بزنند. این ماژول‌ها می‌توانند از کافی شاپ تا فضای کاری یا حتی چشمه‌های آب گرم و سالن‌های ویژه استفاده از دوچرخه‌های ثابت را در اختیار مسافران قراردهند.

Jason Chua مدیر اجرایی A3 ایرباس و سرپرست پروژه Transpose معتقد است با اجرای طرح‌های اینچنینی، مسافران می‌توانند مانند آنچه در کشتی‌های تفریحی شاهد هستیم، در فضای کابین هواپیما آزادانه حرکت کرده و دیگر به نشستن در صندلی محدود نخواهند شد:

ما قصد داریم تجربه خوشایندتری را از پرواز با هواپیما در اختیار مسافران قراردهیم. این تجربه در قالب طرح کابین ماژولار که ممکن است دفتر کار، کافی شاپ یا حتی رستوران را در خود جا دهد مهیا خواهد شد. ما تصمیم داریم به جای تجربه پرواز با هواپیمایی که بر اساس سلیقه مسافران طراحی نشده، حسی را به مشتری انتقال دهیم که گویا هنگام پرواز، در منزل خود نشسته است.

 اگرچه این قابلیت‌ها و طرح‌ها عالی و جذاب به‌نظر می‌رسند اما موانعی هم برسر اجرای آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، تیم مهندسی پروژه Transpose هنوز هم با چالش‌های متفاوتی در بحث طراحی روبرو است. علاوه بر این، در تولید هواپیمای ماژولار باید مسائل مالی هم مورد توجه قرارگیرد. ایرباس معتقد است بلیط صندلی‌های کابین ماژولار با قیمتی در سطح سرویس‌های اکونومی پرمیوم به فروش خواهد رسید اما این امر در صورتی محقق خواهد شد که تعداد صندلی‌های این هواپیما، مشابه با نمونه‌های استاندارد باشد. در نهایت امر نیز این ایرلاین‌ها خواهند بود که قیمت را مشخص خواهند کرد.

علاوه بر این موارد، بحث دریافت تاییدیه از رگولاتوری‌ها هم مطرح است. در این بخش، تیم Transpose رایزنی با سازمان هوانوردی فدرال را آغاز کرده و امیدوار است این محصول تا چندسال آینده به ناوگان هواپیمایی اضافه شود. سازمان هوانوردی  فدرال، اظهار نظر در خصوص این پروژه خاص را رد کرده اما به این نکته اشاره داشته که فرایند دریافت تاییدیه برای محصولات جدید ممکن است از کم‌تر از یک‌سال تا بیش از پنج‌سال به طول بینجامد. این بازه زمانی، بسته به پیچیدگی پروژه و همچنین تجربه شرکت سازنده، متفاوت خواهد بود.

در خصوص این پروژه، حداقل آن است که ایرباس تجربه فراوانی در زمینه تولید هواپیما دارد. پیش از این در دهه ۱۹۶۰ میلادی، بوئینگ هم مدل ویژه‌ای از ۷۲۷ خود را که از گزینه‌ای با عنوان Quick Change بهره می‌برد به مرحله توسعه رساند. این مدل به صندلی‌هایی مجهز شده بود که به صفحه‌های با قابلیت جداسازی متصل شده بودند. ۷۲۷ برای بیش از دو دهه در خط تولید بوئینگ بود.

Henry Harteveldt تحلیلگر حوزه حمل و نقل و موسس Atmosphere Research Group در این خصوص می‌گوید:

آنچه در خصوص پروژه جدید ایرباس، بدیع و شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد آن است که تمام مولفه‌ها، ماژولار هستند. این راهکار می‌تواند گزینه انعطاف‌پذیری را برای تغییر ترکیب هواپیماها و برآورده کردن نیازهای بازار، فراهم کند. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.