در اجلاس مشترک راه آهن ایران و ایتالیا؛
تفاهم ۱.۲ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا در توسعه خطوط ریلی سریعالسیر امضا شد
در اجلاس مشترک راه آهن ایران و ایتالیا ، توافقنامه سرمایهگذاری ۱.۲ میلیارد یورویی برای قطار سریعالسیر قم ـ اراک به طول ۱۲۵ کیلومتر با حضور مدیر عامل راه آهن دولتی ایتالیا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
در اجلاس مشترک راه آهن ایران و ایتالیا ، توافقنامه سرمایهگذاری ۱.۲ میلیارد یورویی برای قطار سریعالسیر قم ـ اراک به طول ۱۲۵ کیلومتر با حضور مدیر عامل راه آهن دولتی ایتالیا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمد زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن در اجلاس مشترک راهآهنهای ایران و ایتالیا با بیان اینکه آغاز تفاهم های راهآهنهای دو کشور از دوره مدیرعامل سابق راهآهن بوده است، گفت: کشور ایران در حوزه حملونقل توجه جدی به توسعه ریلی دارد؛ ضمن آنکه در صدر همه این موارد رهبر معظم انقلاب بر توسعه ریلی و حملونقل ریلی تأکید ویژه دارند.
وی افزود: در برنامه توسعه ۵ سال آینده ما در حوزه حملونقل فقط توسعه ریلی مدنظر قرار گرفته است و جهت برنامه ششم توسعه کشور بر محوریت ریل است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: رئیسجمهور ایران نیز توجه ویژهای به توسعه ریلی دارد ضمن آنکه توجه خاص مجلس شورای اسلامی به توسعه ریلی قابل ذکر است.
محمدزاده افزود: یک درصد فروش نفت و گاز ایران در برنامه ششم به توسعه ریلی اختصاص یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در ۴ سال گذشته سالانه یک تا یک و نیم میلیارد دلار از سوی دولت ایران به صورت مستقیم در توسعه ریلی سرمایهگذاری شده است.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: همچنین برای حمایت دولت از بخش خصوصی ریلی ۷.۵ میلیارد دلار تضمین سرمایهگذاری، مصوبه شورای اقتصاد داریم.
محمدزاده افزود: در ۴ سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط دوم و سوم ریلی در حال اجرا است که امسال ۸۰۰ کیلومتر افتتاح میشود.
وی گفت: در سال جاری ۵ مرکز استان به ریل متصل میشود و امروز اولین سفر ریلی همدانیها در شبکه ریلی آغاز شد.
مدیرعامل راهآهن بیان داشت: امیدواریم همکاری با راهآهن ایتالیا در زمان کوتاهی به مراحل اجرایی و نتیجه برسد.
محمدزاده گفت: از قدمهای بزرگ توسعه ریلی ایران توجه به دانش و تحقیق در حوزه راهآهن است، دانشکده مهندسی راهآهن در یکی از دانشگاههای ایران راهاندازی شده و ۲۰ سال سابقه فعالیت دارد.
وی اظهار داشت: یکی از بندهای تفاهمنامه امروز ایران و ایتالیا توسعه همکاریهای سه جانبه راهآهن ایران، راهآهن ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت است.
در این مراسم، مدیرعامل راهآهن دولتی ایتالیا اظهار داشت: ما در ماه ژوئن سال مالی خود را بستیم و در بهترین شرکت راهآهن اروپایی از نظر درآمدسازی شناخته شدیم.
رناتومازونچینی افزود: درآمد ما در سال مالی مذکور چنان مطلوب بود که وزیر راه ایتالیا از ما کمک مالی خواست و توانستیم ۳۰۰ میلیون یورو به آنها کمک مالی دهیم.
وی ادامه داد: شب گذشته کمیسیون میانوزارتخانهای ایتالیا تصمیم خود را برای توسعه راهآهن تندرو در ایتالیا بین میلان تا ونیز به مسافت ۸۰ کیلومتر با اعتبار ۲ میلیارد یورو نهایی کرد.
مدیرعامل راهآهن دولتی ایتالیا، گفت: بسیاری از کشورها گامهای استواری برای توسعه خطوط تندرو برداشتهاند که حداقل سرعت در آنها ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است ضمن آنکه ترکیه و مراکش هم به تازگی در این حوزه سرمایهگذاری کردند.
وی اظهار داشت: هرگاه شبکه راهآهن توسعه یابد اشتغال، توسعه اقتصادی و پیشرفت را به همراه دارد.
مدیرعامل راهآهن دولتی ایتالیا، افزود: فشردهترین شبکههای ریلی جهان در قاره اروپا هستند، مجموعه کشورهای اروپایی ۸۰۰ میلیارد یورو برای توسعه ریلی و خطوط تندرو اختصاص دادهاند.
گفتنی است در این جلسه با انعقاد سه تفاهمنامه و قرارداد ادامه یافت که شامل طراحی و ساخت راهآهن سریعالسیر قم - اراک به طول ۱۲۵ کیلومتر و فاینانس ۱.۲ میلیارد یورو شامل احداث خط و تأمین ناوگان بود.
تفاهمنامه آموزش و انتقال دانش فنی بین راهآهن ایران، راهآهن دولتی ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت و همچنین قرارداد دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه ایتالیا جهت توسعه همکاریهای علمی و آموزشی از مفاد موافقتنامههای امروز ایران و ایتالیا بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.