| کد خبر: 137189 |

◄ قطعه ۴ کنارگذر جنوبی تهران تا ۲ ماه آینده افتتاح می‌شود

قطعه چهارم آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به همت و تلاش جهادی قرارگاه خاتم زودتر از موعد تا شهریور امسال افتتاح می‌شود، تا آزادراه تهران-قم را به آزادراه حرم تا حرم متصل کند.

تین نیوز

قطعه چهارم آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به همت و تلاش جهادی قرارگاه خاتم زودتر از موعد تا شهریور امسال افتتاح می‌شود، تا آزادراه تهران-قم را به آزادراه حرم تا حرم متصل کند.

به گزارش تین‌نیوز، محمدحسین میرشفیع درباره عملیات تکمیل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، بیان کرد: ‌‌آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از حلقه‌های مفقود کریدور ترانزیتی شرق به غرب از منطقه آبیک در حاشیه آزادراه کرج - قزوین شروع شده و به آزادراه قم - گرمسار در منطقه چرم‌شهر ‌متصل می‌شود.

وی افزود: این آزادراه 9 تبادل بر روی آزادراه‌ها و جاده‌های کشور دارد و ترافیک منتهی به پایتخت را در هر مسیر منتقل می‌کند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌‌ها  اظهار داشت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران 158 کیلومتر طول دارد که در چهار جبهه کاری فعال است و هم‌اکنون جمعاً 24 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم شریک دو‌لت در این پروژه، سرمایه‌گذار و‌ پیمانکار است، افزود: از سال 95 که عملیات اجرایی پروژه آغاز شد، طبق برنامه مقرر شد این پروژه در مدت زمان حدود چهار سال به اجرا برسد که قرارگاه در عملکردی مناسب این پروژه را زودتر از موعد تحویل می‌دهد.

میرشفیع ادامه داد: سهم دولت در سرمایه‌گذاری این پروژه 30 درصد و سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) 70 درصد است، ضمن آنکه قرارگاه پیمانکار پروژه نیز است.

وی با اشاره به اجرای این پروژه آزادراهی به روش‌های نوین، گفت: اجرای روسازی و لایه‌های ساب‌بیس و بیس با فینیشر و غلطک ویژه انجام می‌شود که موجب ارتقای کیفیت و افزایش عمر راه‌سازی است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌‌ها یادآور شد: قطعه چهارم این آزادراه از منطقه چرم‌شهر تا آزادراه تهران - قم، 38 کیلومتر طول دارد که در دو ماه آینده افتتاح می‌شود‌.

میرشفیع با بیان اینکه در کل مسیر آزادراه کارگاه‌های عمرانی و ادوات جاده‌سازی فعال هستند، گفت: ‌حدود 1000 دستگاه ماشین‌آلات عمرانی و 3000 نفر نیروی انسانی در این پروژه مشغول هستند، در سال آینده بخش عمده آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تکمیل می‌شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌‌ها  گفت: طبق برنامه‌ریزی و با تلاش قرارگاه خاتم این پروژه یک سال زودتر از زمان وعده داده شده افتتاح می‌شود یعنی مدت زمان چهار سال برای اجرای این پروژه به حدود سه سال کاهش می‌یابد.

میرشفیع نحوه تأمین مالی دولت در سهم خود را فروش اوراق مشارکت در این آزادراه عنوان کرد و گفت: درصد بالایی از معارضان این پروژه رفع شده است.

بنابراین گزارش طبق اعلام فرمانده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء این پروژه آزادراهی دو سال پس از بهره‌برداری، کل هزینه خود را از طریق صرفه‌جویی در سوخت و رعایت مسائل زیست‌محیطی مستهلک می‌کند.در سال اول بهره‌برداری از این پروژه، بالغ بر 35 تا 40 هزار خودرو از این مسیر تردد خواهد کرد.

به گزارش فارس رقم قرارداد اولیه این پروژه 1653 میلیارد تومان است که با احتساب تعدیل، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و غیره این رقم به 2580 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

طبق قرارداد، استهلاک سرمایه در مدت زمان حدود 20 سال از محل اخذ عوارض انجام خواهد شد.

قطعه یک این آزادراه از آبیک تا جاده ماهدشت- اشتهارد دارای طول 39 کیلومتر، قطعه دوم از جاده ماهدشت- اشتهارد تا اتوبان ساوه به طول51 کیلومتر، قطعه سوم از اتوبان ساوه تا اتوبان تهران-قم به طول 30 کیلومتر و قطعه چهارم پروژه از اتوبان تهران-قم تا اتوبان قم-گرمسار38 کیلومتر طول دارد؛ این آزادراه چهار استان قزوین،‌ مرکزی، البرز و تهران را در بر می‌گیرد.

این آزادراه چندین تقاطع غیرهمسطح دارد و آزادراه‌های کرج-قزوین، ساوه-تهران، قم-تهران، قم-گرمسار و مسیر ماهدشت-اشتهارد محور قدیم ساوه-تهران و سه خط‌ راه‌آهن را قطع می‌کند.

کاهش ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران، کاهش استهلاک ناوگان حمل‌ونقل، کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، کوتاه‌تر شدن زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و کم شدن سوانح رانندگی از جمله مزیت‌های این طرح ملی است.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران دارای 3 خط عبور در هر سمت است و سرعت طراحی شده برای پروژه 130 کیلومتر در ساعت است.

کاهش زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به مدت 90 دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین به مدت 110 دقیقه همچنین صرفه‌جویی 700 میلیون لیتر بنزین در طول 20 سال دوره بهره‌برداری و 1600 میلیون لیتر گازوئیل در همین مدت از مزایای اجرای این پروژه است.

این پروژه آزادراهی به عنوان رینگ کمربندی تهران نقش پدافند غیرعامل برای‌ پایتخت دارد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    با سلام طرح خوبی هست .و کامیون های سنگین را از مسیر ازادراه تهران قزوین تعداد زیادی شان که ترانزیتی هستند دور میکند.


    اما بنظر شخص بنده اگر بزرگراه 38 همان جاده شهریار بویین زهرا تاکستان از حالت بزرگراه چهار بانده به ازادراه تبدیل شود مشکل ترافیک کرج قزوین حل میشود.

    به چند دلیل
    1_ این مسیر 50 کیلومتر کوتاهتر است و طول مسیر آزادراه تهران تبریز فقط 50 کیلومتر کاهش میدهد.
    2_این ازادراه کرج و قزوین دور میزند در نتیجه ترافیک کرج دیگر تحمیل مسافران بین شهری شمالغرب کشور نمیشود.

    3_این ازادراه باعث میشود ترافیک ازادراه قزوین رشت کم میشود چون مسافران شمالغرب کشور استان های ترکزبان و کرد
    از مسیر جدید ازادراه تهران بویین زهرا تاکستان تبریز میروند.

    4_ مسیر عبور ترانزیت شرق به غرب ایران به اروپا پنجاه کیلومتر کاهش میابد.
    5_مصرف سوخت کاهش میابد.

    البته این را هم قبول دارم ازادراه شدن این مسیر سخت است بدلیل اینکه در حوزه شهریار نزدیک مناطق مسکونی است و همینطور برای سرمایه گذاران ازادراه کرج قزوین دچار ضرر میکند چون مردم از مسیر کوتاهتر میروند.


    ولی منافع ملی ازادراه شدن این مسیر و کوتاه تر شدن فاصله شمالغرب کشور با پایتخت اینرا جبران خواهد کرد.
    کما که ازادراه ژاپن هم مانند کرج از وسط مناطق جمعیتی میگذرد و این نشان میدهد امکان ازادراه شدن بزرگراه 38 هست