عطزچیان خبر داد:
خروج از دوران رکود ۲ ساله ترانزیت و افزایش ۱۲ درصدی ترانزیت کالا در ۳ ماهه ابتدای سال جاری
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بین المللی سازمان راهداری گفت: با گذر از دوران رکود ۲ ساله گذشته در امر ترانزیت کالا از مرزهای کشور و در پی برقراری رابطه تجاری و اقتصادی، بین شرق آسیا و کشورهای اروپایی از طریق خاک ایران، طی ۳ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۹ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بین المللی سازمان راهداری گفت: با گذر از دوران رکود ۲ ساله گذشته در امر ترانزیت کالا از مرزهای کشور و در پی برقراری رابطه تجاری و اقتصادی، بین شرق آسیا و کشورهای اروپایی از طریق خاک ایران، طی ۳ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۹ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود : در پی اقدامات انجامشده از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای حملونقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمانهای ذیربط و برنامهریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حملونقلی با کشورهای منطقه، همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حملونقل بینالمللی در کشور طی مدت مذکور از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۶۱۵ هزار تن را مواد نفتی و یکمیلیون و ۶۹۴ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل دادهاند.
عطرچیان افزود: طی مدت مذکور عمدهترین کالاهای ترانزیت ورودی از مرزهای کشور مازوت با ۹/۱۹ درصد است و پسازآن به ترتیب انواع پنبه، پارچه، قطعات اتومبیل و برنج با ۶ / ۳، ۱ / ۳ ، ۹ / ۲ و ۷ / ۲ درصد میباشند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی افزود: در مدتزمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندر شهید رجایی با ۸۲۷ هزار تن معادل ۸ / ۳۵ درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود. پسازآن مرزهای پرویز خان با ۹ / ۱۶ درصد و بازرگان با ۳ / ۱۱ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک خود بهعنوان چهارراه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیلهای کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوههای گوناگون حملونقل است.
عطرچیان بابیان اینکه روند رو به رشد ترانزیت عمدتاً با تکیهبر کریدور شمال به جنوب شکلگرفته است، افزود: باید همزمان به کلیه مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور که تکمیلکننده کریدورهای بینالمللی هستند، توجه ویژهای از سوی سازمانهای ذیربط انجام شود.
وی اعلام کرد: تجهیز امکانات و زیرساختها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حملونقل با انجام سرمایهگذاریهای لازم، اقدام تمام سازمانهای دولتی در حرکتی هماهنگ بهمنظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت میتواند در بهرهبرداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصربهفرد ترانزیت مؤثر باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.