| کد خبر: 136003 |

وجود یک میلیون و پانصد هزار خودروی فرسوده در کشور/ بانک مرکزی خط اعتباری مناسبی جهت وسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر بگیرد

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس از وجود یک میلیون و پانصد هزار خودروی فرسوده در کشور خبر داد و گفت: این تعداد خودرو باید طی یک برنامه 4 ساله نوسازی شوند.

تین نیوز

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس از وجود یک میلیون و پانصد هزار خودروی فرسوده در کشور خبر داد و گفت: این تعداد خودرو باید طی یک برنامه 4 ساله نوسازی شوند.

 

مجید کیان پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، از وجود یک میلیون و پانصد هزار خودروی فرسوده در کشور خبر داد و با بیان اینکه نوسازی خودروهای فرسوده باید در اولویت قرار گیرند، گفت: سالانه تعداد زیادی نیز به تعداد این خودروها افزوده می شود بنابراین ضروری است طی یک برنامه 4 ساله در جهت نوسازی تمامی آنها گام برداشت و چنانچه برنامه زمانبندی شده مناسبی را برای نوسازی نداشته باشیم روند نوسازی آنها به کندی طی می شود.

 

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه روند نوسازی اتوبوس های فرسوده مناسب است، گفت: میانگین سن اتوبوس های فرسوده 10 سال اما مینی بوس ها بالای 30 سال است.

 

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه خودروهای فرسوده نقش موثری در افزایش آلایندگی هوا و تصادفات دارند، افزود: برای بهبود وضعیت هوا و جلوگیری از تصادفات، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید در اولویت قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه تفاهم نامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور منعقد شود، تصریح کرد: این دستگاه ها باید برنامه ریزی مناسبی را برای نوسازی اتوبوس های درون شهری و برون شهری فرسوده داشته باشند.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ناوگان فرسوده استانداردهای لازم را نداشته و جان میلیون ها هموطن را به خطر انداخته اند؛ در این رابطه لازم است خودروسازها نیز همکاری مناسبی را در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشند.

 

کیان پور با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان فرسوده باید همکاری مشترکی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور انجام شود، تصریح کرد: بانک مرکزی باید خط اعتباری و تسهیلات مناسبی را با یارانه مشخص برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته و در اختیار بانک ها قرار دهد و به نوعی پرداخت این تسهیلات را برای بانک ها تکلیف کند.

 

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس دهم، با یادآوری اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نقش موثری در کاهش تصادفات، بهبود وضعیت زیست محیطی هوای کلانشهرها دارد، ادامه داد: از انجایی که تردد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده موجب تشدید آلایندگی هوای کلانشهرها می شود بنابراین لازم است سازمان حفاظت محیط زیست ورودی جدی به این موضوع داشته و در جهت تولید خودروهای هیبریدی و برقی گام بردارد.

 

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه خودروهای هیبریدی و برقی باید جایگزین خودروهای کاربراتوری شوند، تصریح کرد: خودروها و موتورسیکلت های برقی باید با فرهنگ سازی مناسب به تدریج جایگزین خودرو و موتورسیکلت های کاربراتوری شده و از تکنولوژی روز دنیا بهره ببریم.

 


وی ادامه داد: برای جایگزینی خودروهای برقی با کاربراتوری باید سیاست های تشویقی مناسبی در نظر گرفته شود که بر همین اساس در لایحه هوای پاک خودروهای برقی - بنزینی، موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه جایگزینی خودروهای برقی با کاربراتوری باید با جدیت پیگیری شود، گفت: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده باید تعداد این خودروها سالانه ارزیابی شده و برای نوسازی آنها برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

 

کیان پور با بیان اینکه باید از تمامی ظرفیت ها برای نوسازی خودروهای فرسوده استفاده کرد، افزود: به صورت جدی باید از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود.

 

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس دهم، یادآور شد: دستگاه های متعددی متولی نوسازی خودروهای فرسوده هستند به گونه ای که برای نوسازی مینی بوس و اتوبوس های فرسوده برون شهری باید سازمان حمل و نقل جاده ای ورود کند از سویی نوسازی مینی بوس و اتوبوس های فرسوده درون شهری مستلزم نگاه جدی وزارت کشور و مسایل زیست محیطی خودروهای فرسوده نیز باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری شود.

 

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تامین اعتبار لازم برای نوسازی وظیفه بانک مرکزی و متولی تولید خودروی جدید نیز وزارت صنعت و معدن و شرکت های خودرویی است؛ باید اقساط تسهیلاتی که برای نوسازی در نظر گرفته می شود به گونه ای باشد که صاحبان خودروها توان پرداخت آنها را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.