| کد خبر: 135514 |

مدیریت پارک حاشیه ای با پارکومتر

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای طرح استفاده از دستگاه های پارکومتر در شهر تهران خبر داد.

تین نیوز

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای طرح استفاده از دستگاه های پارکومتر در شهر تهران خبر داد.

 

منصور نویریان با بیان این مطلب افزود: پارک های حاشیه ای در همه شهرهای توسعه یافته دنیا از اولویت های مدیریت ترافیک است که در شهر تهران نیز باید با اتخاذ سیاست ها و برنامه های درست در جهت افزایش ظرفیت معابر، مدیریت تقاضای سفر و در نهایت روان سازی ترافیک، هدایت و مدیریت شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در شهر تهران بخش زیادی از ظرفیت معابر توسط پارک های حاشیه ای اشغال می شود؛ ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه شاهد این مساله هستیم که برخی از شهروندان خودروهای خود را به صورت شبانه روزی در کنار معابر و خیابان ها پارک کرده و از معابر شهری به صورت یک پارکینگ شخصی استفاده می کنند که این مساله باید به صورت جدی اصلاح شود.

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در محدوده های مرکزی شهر مساله پارکینگ یک مشکل جدی است؛ بیان کرد: یکی از سیاست های مدیریت پارک حاشیه ای کاهش جذابیت سفر با خودروی شخصی و ترغیب مردم به ایتفاده از حمل و نقل عمومی و پاک در این مناطق است.

توسعه پارک سوارها و پارکینگ های عمومی

وی با اشاره به استفاده از پارکومتر به عنوان یکی از راه حل های مدیریت پارک حاشیه ای یادآور شد: تجربه استفاده از پارکومتر در معابر شهر تهران نیز در سال های اخیر با توسعه این دستگاه ها، تجربه موفقی بود که به دلایلی ادامه اجرای آن متوقف شد. اما در برنامه ریزی های جدید و با هماهنگی ای که بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ شده؛ این طرح با برنامه ریزی بهتری اجرا می شود.

به گفته نویریان؛ هزینه ای که در قبال استفاده از پارکومتر پرداخت می شود؛ صرف ساخت پارکینگ عمومی در شهر خواهد شد. در واقع براساس قانون این پول به حساب دولت ریخته شده و دولت آن را در اختیار شهرداری تهران قرار داده و شهرداری نیز موظف است این اعتبار را صرف ساخت پارکینگ های عمومی کند.

وی با اشاره به سیاست های جدید معاونت حمل و نقل در بحث مدیریت پارک حاشیه ای تاکید کرد: یکی از برنامه های شهرداری تهران در حوزه پارکینگ های عمومی انتقال این فضاها به ابتدا و انتهای خطوطو مترو حاشیه تهران در قالب ایجاد پارکسوار است. در واقع مردمی که از حاشیه تهران و شهرهای اقماری اطراف وارد این کلانشهر می شوند؛ می توانند خودروهای خود را در پارکینگ این پارکسوارهاو حاشیه ایستگاه های اصلی مترو پارک کرده و با استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی به مرکز شهر برسانند.

به گفته وی؛ نمی توان محدوده های مرکزی شهر را پر از پارکینگ هایی برای پارک خودروها کرد. در حال حاضر کارشناسان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال جانمایی فضاهایی برای ایجاد پارکسوار در کنار ایستگاه های انتهایی خطوط مترو هستند.

توسعه حمل و نقل عمومی در مناطق مرکزی پایتخت

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه سیاست های محدود کننده جدیدی در مناطق مرکزی شهر تهران با هدف کنترل و مدیریت پارک ها حاشیه ای به زودی اجرا می شود؛ یادآور شد: در نظر داریم تا با کنترل پارک حاشیه ای، ورود خودروهای شخصی را در این محدوده کمتر کرده و در مقابل ناوگان حمل و نقل عمومی را در مناطق مرکزی گسترش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر خطوط مترو به مناطق مرکزی پایتخت دسترسی دارند؛ گفت: در کنار توسعه مترو، توسعه قطارهای سبک شهری (LRT) نیز در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار دارد که اولین خطوط این مد حمل و نقلی در مناطق مرکزی شهر تهران راه اندازی خواهد شد.

منصور نویریان افزود: همچنین کار دیگری که در این محدوده انجام خواهد شد؛ تبدیل اکثر خطوط اتوبوسرانی مناطق 11 و 12 تهران با یک برنامه ریزی مشخص به اتوبوس های برقی است تا با این کار علاوه بر بالا رفتن سطح سرویس خدمات حمل و نقل عمومی؛ شهروندان با آسودگی خاطر به جای استفاده از خودروها شخصی از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

مدیریت 30 هزار جای پارک با استفاده از پارکومتر در مناطق مرکزی

وی در بخش دیگر صحبت های خود استفاده از پارکومتر در مناطق مرکزی پایتخت را برنامه دیگر شهرداری تهران در مدیریت پارک حاشیه ای دانست و ادامه داد: در فاز نخست بهره برداری محدود از 15300 فضای پارک حاشیه ای در مناطق 12 و ۱۱،۷،۶ تا ابتدای تابستان با نوسازی 2150 دستگاه پارکومتر انجام می شود.

به گفته قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ در فاز دوم نیز تا پایان فصل پاییز 3800 دستگاه پارکومتر جدید در مناطق 1 تا 7 و 11 و 12 نصب شده که امکان ایجاد 15000 فضای پارک را ایجاد می کند.

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دورنمای ما در تهران مدیریت 100 هزار فضای پارک حاشیه ای با پارکومتر است؛ تاکید کرد: هزینه استفاده از پارکومتر براسای مصوبه سال 93 شورای شهر تهران محاسبه شده و به صورت الکترونیک دریافت می شود.

مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای

وی با اشاره به همکاری مدیریت شهری و پلیس راهور تهران بزرگ در مدیریت پارک حاشیه ای در تهران بیان کرد: با اجری این طرح کنترل پارک حاشیه ای کاملا به صورت هوشمند انجام می شود.

به گفته نویریان؛ در حال حاضر تعدادی از خودروهای پلیس راهور که مجهز به دوربین های کنترلی هستند؛ کار نظارت بر تخلف های ساکن در معابر مرکزی شهر تهران را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه این خودروها 12 تخلف ساکن را در بحث پارک حاشیه ای ثبت می کنند، یادآور شد: شیوه نگهداری پارکومترها نیز تغییر کرده است به گونه ای که صحت کارکرد این دستگاه ها نیز به صورت مکانیزه چک می شود؛ چنانچه دستگاه پارکومتری از کار افتاده باشد، با گزارش های روزانه؛ پیمانکار در جریان مساله و مشکل قرار می گیرد.

هزینه پارک حاشیه ای براساس مصوبه شورای شهر

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید ب اینکه نرخ پارک خودرو در محدوده طرح ترافیک با محدوده هایی که خارج از طرح تافیک قرار دارند؛ متفاوت است؛ توضیح داد: براساس مصوبه سال 93 شورای اسلامی شهر تهران پارک حاشیه ای خودرو تا نیم ساعت در هر دو محدوده رایگان است. اما پارک تا یک ساعت در محدوده طرح 700 تومان از یک تا دو ساعت به ازای هر ساعت 1200 تومان، بیش از دو ساعت تا چهار ساعت به ازای هر ساعت 1800 تومان و برای بیش از 4 ساعت نیز به ازای هر ساعت 3000 تومان باید هزینه پرداخت شود.

به گفته نویریان؛ همچنین در محدوده های خارج از طرح ترافیک نیز از نیم ساعت تا یک ساعت 500 تومان، از یک ساعت تا 4 ساعت 1000 تومان و برای بیش از 4 ساعت شهروندان باید به ازای هر ساعت 2000 تومان هزینه پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان با استفاده از کارت بلیت الکترونیک می توانند هزینه استفاده از پارکومتر را پرداخت کنند. اما طبق برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم تا از کارت های شهروندی نیز دراین زمینه استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.