| کد خبر: 135411 |

ادغام بانک‌ها و موسسات مشروط بر وجود دارایی

معاون پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید: ادغام موسسات مالی و اعتباری یا بانک‌ها با یکدیگر باید فقط در شرایطی صورت بگیرد که بحران در موسسه مالی ضعیف آنقدر عمیق نباشد که موسسه دیگر را هم تهدید کند.

تین نیوز
معاون پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید: ادغام موسسات مالی و اعتباری یا بانک‌ها با یکدیگر باید فقط در شرایطی صورت بگیرد که بحران در موسسه مالی ضعیف آنقدر عمیق نباشد که موسسه دیگر را هم تهدید کند.
 

کامران ندری درباره ادغام موسسات ورشکسته با بانک‌ها اظهار کرد: استفاده از شیوه ادغام موسساتی که وضعیت خوبی ندارند با یک موسسه بهتر زمانی جواب می‌دهد که موسسه اول دچار بحران عمیقی نباشد. همچنان که اگر یک موسسه فقط بدهی داشته باشد و دارایی در کار نباشد، می‌تواند وضعیت موسسه بهتر را هم تهدید کند. در نتیجه باید وضعیت هر دو موسسه یا بانک به خوبی سنجیده شود که این ادغام در این راستا صورت بگیرد ضمن اینکه موسسه قوی‌تر به خطر نیفتد و بتواند موسسه ضعیف‌تر را هم نجات دهد.

 

معاون پژوهشکده پولی و بانکی همچنین درباره راه‌های ساماندهی موسسات مالی و اعتباری که با مشکل روبرو می‌شوند، اظهار کرد: یک راه این است که موسساتی که وضعیت خوبی دارند، موسسات مشکل‌دار را خریداری کنند مشروط بر اینکه موسسه مشکل‌دار حتما قیمت‌گذاری شود. راه دوم این است که بدهی و دارایی‌های یک موسسه دچار مشکل با یک موسسه بهتر ادغام شوند که مورد دوم در کشور ما تجربه شده است به این ترتیب سهامدارهای موسسه مشکل‌دار در دوره جدید سهامدار موسسه جدیدی می‌شوند که ادغام شده است اگر این دو موسسه بتوانند با یکدیگر به تفاهم برسند، می‌توان امیدوار بود که مشکلات موسسه اول حل شود.

 

عضو هیات علمی گروه اقتصادی دانشگاه امام صادق اظهار کرد: ما در گذشته از ادغام‌ها تجربه خوبی داشتیم همچنان که بانک آینده و موسسه مالی- اعتباری نور هر کدام از ادغام سه موسسه مالی و اعتباری به وجود آمده‌اند که نتیجه خوبی هم داشت گرچه جزئیات آن به ادغام آنها منتشر نشد.

 

او همچنین درباره راهکار بانک مرکزی در زمینه موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز بیان کرد: واقعیت این است که اکنون این موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در سطح کشور وجود دارند و نمی‌توان آنها را منحل کرد چرا که انحلال آنها تبعات اجتماعی فراوانی به همراه خواهد داشت. در نتیجه در چنین وضعیتی تنها راهکار ادغام می‌ماند. اگر بشود موسسات غیرمجاز با ادغام با یکدیگر از بانک مرکزی مجوز بگیرند و اقدامات آنها تحت نظارت بانک مرکزی قرار بگیرد، می‌توان از آن به عنوان راه‌حلی برای ساماندهی وضعیت کنونی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز استفاده کرد.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.