| کد خبر: 134984 |

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ابر پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل کشور گفت: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌آهن اردبیل–میانه انجام شده و به همین میزان اعتبار نیاز است تا پروژه تکمیل و راه‌اندازی شود.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل کشور گفت: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌آهن اردبیل–میانه انجام شده و به همین میزان اعتبار نیاز است تا پروژه تکمیل و راه‌اندازی شود.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل، خادمی در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن اردبیل– میانه اظهار کرد: این پروژه از طولانی‌ترین و سخت‌ترین پروژه‌های اجرایی در سطح کشور است که با ۳۰ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و ۹ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی از پروژه‌های در حال اجراست که با حجم بالای بتن‌ریزی و در قطعات مختلف اجرا می‌شود.

 

وی افزود: این پروژه بیش از ۲۸ کیلومتر تونل و گالری دارد که در هیچ پروژه‌ای به این تعداد تونل و گالری نداریم.

 

خادمی اجرای پل‌های خاص و همچنین شرایط اجرایی متفاوت این پروژه را به‌عنوان سخت‌ترین و دشوارترین پروژه ریلی کشور یادآور شد و گفت: نباید برخی از مسئولان فکر کنند که این پروژه بزرگ ریلی کار کوچکی است در حالی که تاکنون برای این پروژه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و بیش از هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است تا این پروژه درمجموع با دو هزار میلیارد تومان ظرف سه تا چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اکثر پیمانکاران تراز اول کشور در اجرای این پروژه مشارکت دارند و تنها مشکل اجرای این پروژه کمبود اعتبارات آن است که تلاش می‌کنیم از طرق مختلف نظیر اوراق مشارکت، اسناد خزانه و سایر منابع تأمین کنیم.

 

وی در ادامه گفت: بر اساس زمان‌بندی اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه ظرف سه سال آینده در حوزه زیرسازی و یکسال بعد نیز در حوزه روسازی تکمیل و راه‌اندازی کنیم.

 

خادمی تصریح کرد: به طور متوسط هر سال ۲۵۰ میلیارد تومان باید به این پروژه تزریق شود تا در وعده چهارساله بتوان راه‌آهن اردبیل – میانه را تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

 

مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل کشور از اتمام بسیاری از پروژه‌های ریلی کشور در سال جاری خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه‌ها زمینه جذب اعتبارات بیشتر برای پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه فراهم می‌آید که این کار در اولویت وزارت راه و شهرسازی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با این مطلب وزارت راه یعنی حداقل درصورت تامین کامل منابع انهم محال است و هرسال با تورم رقم هزینه پروژه بالا میبرد در صورت تامین صد درصدی پروژه 4 سال زمان میبرد انهم در شرایط ایده ال !

    من خودم از پروژه راه اهن شهرستان میانه به اردبیل بازدید کردم بخش فیروزاباد تا اردبیل هموار و صاف است و تقریبا 80 درصد پیشرفت کرده و مشکل پروژه در حوزه شهرستان میانه هست . متاسفانه مشکل مدیریت اشتباه وزارت راه است دلایلش خواهم گفت

    اما پیشنهاد سازنده بنده ،حتی اگر راه اهن از سمت اردبیل تمام و ریل گذاری شود ولی قسمت شهرستان میانه تمام نشود کلا طرح بی فایده هست و اردبیل هیچوقت متصل به ریل سراسری نخواهد شد.چون میانه تمام نشده.

    بنظرم باید از تجربه فرانسوی ها استفاده کنیم .

    که سنگ بزرگ برداشتن نشانه نزدن هست ،خود راه آهن سریع السیر پاریس به مارسی فقط 20 سال طول کشید و با فازبندی پروژه در شهرهای میانی بیشترین بهره برداری منافع را بردند.



    در پروژه راه اهن میانه اردبیل هم قطعه یک و دو میانه با اهمیت ترین هست و باید کل بودجه برای پیشرفت به قسمت شهرستان میانه اختصاص یابد و سایر قطعات متوقف شوند و اگر این دو قطعه کل بودجه را بگیرند مطمئنا از سربالایی این پروژه گذر کرده و قسمت فیروز اباد به اردبیل هم بسیار کم هزینه هست سریع تمام میشود.و به سرازیری یعنی راحتی پروژه میرسم چون بیشترین افزایش هزینه و تورم روی دو قطعه اول تاثیر میگذارد اگر دو قطعه اول هزینه کلا میشد ما از تورم هزینه خلاص شده و مطمئنا بقیه قطعات چون هموار است درمدت کوتاه تمام میشد

    ولی با روش اشتباهی که وزارت راه در پیش گرفته است با تقسیم بودجه به کل قطعات هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد کما که تورم سالانه هزینه پروژه را مدام افزایش و افتتاح انرا دور از دسترس تر خواهد کرد .

    و اگر میخواهیم در دوقطعه حیاتی میانه به موفقیت برسیم وزارت راه باید کل بودجه 400 میلیاردی را به این بخش فقط بدهد چون بعد از اتمام این دو قطعه از هزینه تورم سالانه زیاد خلاص میشویم و باقی قطعات به اسانی تمام میشود . چون این دو بخش بخاطر تونل سازی هزینه بر هستند و افتتاح سریعتر ان یعنی کاهش هزینه پروژه ،که تاخیر در ان یعنی دادن هزینه بیشتر باز درسالهای اینده

    اما با این روش وزارت راه با تقسیم بودجه در کل قطعات جز زخمی کردن پروژه بجایی نمیرسیم .جدا اینکه تا قطعات شهرستان میانه راه اهنش ساخته نشود کل پروژه بجایی نخواهد رسید

    جالب بیشتر بودجه هم بعکس در بخش اردبیل خرج شده!! انهم در زمان وزیر قبلی نیکزاد! و متاسفانه فعلا هم هست
    که باعث ابتر ماندن پروژه شده چون فایده ای ندارد. بیشتر خرج نمایشی بوده تا مردم گفته شود راه اهن امده اما نگفتند قطعه میانه اصلا پیشرفت نکرده

    .همین کار در ازادراه تهران شمال هم انجام شد قطعه یک الویت کردند.چون فهمیدند بهره برداری همزمان کل قطعات غیر ممکن هست.اگر سنگ بزرگ قطعه یک شکسته شود باقی قطعات هم امید افتتاح است.مگرنه به امید افتتاح کل قطعات همزمان حداقل پنجاه سال زمان میخواهد!

    لپ کلام اصلی ترین قسمت راه اهن اردبیل قسمت میانه هست که بایدکل بودجه بخش میانه تزریق شودتا امید افتتاح باشد.

    سنگ بزرگ راه آهن میانه اردبیل همین دو قطعه هست و برای امید افتتاح باید سایر قطعات متوقف و کل بودجه به دو قطعه ابتدایی صعب العبور که متصل به خط اهن سراسری هست اختصاص یابد .متاسفانه در بازدید های قبل از این هم بیشتر از بخش استان اردبیل میشد که برعکس مشکل پروژه در میانه بود و اگر این دو قطعه زیر سازی اش تمام شود من قول صد درصد میدهم پروژه راه اهن اردبیل را تمام شده بدانید چون قطعات بعدی فقط در حد ریل گذاری و پل های کوچک هست و از نظر عمرانی سهل الساخت هست. بخاطر همین بودجه را باید در بخش دو قطعه صرف کرد تا از افزایش هزینه و تورم پروژه خلاص شد