| کد خبر: 134450 |

حتی یک میلیمتر نشست در حفاری خط 3 نداشتیم

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با تاکید بر اینکه حتی یک میلیمتر نشست در حفاری خط 3 نداشتیم، گفت: این اتفاق خوشایند ما را به عبور و حفاری بی‌خطر از کنار برج زیباسازه و حرم مطهر امیدوار کرده است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با تاکید بر اینکه حتی یک میلیمتر نشست در حفاری خط 3 نداشتیم، گفت: این اتفاق خوشایند ما را به عبور و حفاری بی‌خطر از کنار برج زیباسازه و حرم مطهر امیدوار کرده است.

 

به گزارش شهر فردا،  کیانوش کیامرز با بیان این مطلب در جریان بازدید خبرنگاران از یک ایستگاه خط 3 واقع در میدان شهدا اظهار کرد: چند ترفند ویژه به کار گرفتیم. فشارهای دستگاه حفار را به صورت ویژه تنظیم کردیم که در ایران بی‌نظیر است و در نتیجه بکارگیری روش‌های مختلف امروز حتی یک میلیمتر نشست در حفاری تونل خط 3 نداریم. این اتفاق خوشایند ما را به عبور و حفاری بی‌خطر از کنار برج زیباسازه و حرم مطهر امیدوار کرده است. 
 
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم مدیریت شهری آینده نیز به کمک قطارشهری مشهد بیاید، عنوان کرد: مترو نیازمند اختصاص اعتبارات زیادی است و هر زمان که اختصاص اعتبار کاهش یابد و سرعت حفاری کم شود، خطرات افزایش می‌یابد.
 
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه اگر غیر از این کار دنبال می‌‌شد، دستگاه حفار به این زودی‌ها از میدان شهدا عبور نمی‌کرد، بیان کرد: بدین معنا که 4 ماه کار متوقف می‌شد تا محاسبات برای متخصصان در خارج از کشور فرستاده شود. اما ما به این باور رسیده‌ایم که می‌توانیم کار را انجام دهیم و تبعاتش را نیز می‌پذیریم. چه اینکه اگر قرار بود تبعات کار را نپذیریم، امروز به این پیشرفت نمی‌رسیدیم.
 
کیامرز با بیان اینکه مرتضوی شهردار مشهد از احداث خطوط قطارشهری به جد حمایت کرد، خاطرنشان کرد: چون در مترو حامی داشتیم، توانستیم ریسک کنیم. به همین دلیل این پیام را به شورای اسلامی شهر و شهردار آینده می‌دهم که باید به مدیریت قطارشهری اختیارات لازم را داد تا بتواند با قدرت و توان کار کند. اگر قرار باشد با ترس کار کنند، سرنوشت قطارشهری شهرهای دیگر نصیبمان می‌شود.
 
ایستگاه شهدا، بزرگترین ایستگاه قطارشهری در کشور
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد به ارائه توضیحاتی پیرامون ایستگاه شهدا قطارشهری پرداخت و گفت: این ایستگاه، بزرگترین ایستگاه قطارشهری کشور است ایستگاهی تک سطحی که دو خط 3 و 4 از آن عبور می‌کند. پس از 2 جهت در این ایستگاه حفاری صورت می‌گیرد.
 
کیامرز افزود: این ایستگاه غرق در آب است و مدام عملیات آب کشی (فاضلاب و سطحی) صورت می‌‎گیرد. 
 
وی با اشاره به اینکه خط القعر مشهد میدان شهدا است، اظهار کرد: دستگاه حفار در عمق 40 متری فعالیت می‌کند و این قسمت عمیق‌ترین قسمت قطارشهری مشهد است. اما به تدریج عمق تونل به 30 متر و سپس به عمق 25 متر در محدوده پایانه مسافربری می‌رسد.
 
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: ایستگاه شهدا دارای 120 مترطول و 18 متر پشت به پشت عرض است و 2 ایستگاه خط 3 و 4 به صورت همزمان با هم نصب خواهد شد.
کیامرز با بیان اینکه به منظور جلوگیری از بروز ترک در منازل اطراف، کف بندهایی در سطح ایجاد شده، عنوان کرد: احداث تونل در این مسیر با خطراتی توام بود؛ از آن جمله که حفاری در این محدوده با 20 مورد ریزش همراه بود و طی حفاری با نخاله‌ها و زیرزمین‌های قدیمی مواجه بودیم. بدین لحاظ شهر باید قدردان خادمان خود باشد. 
 
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ایستگاه شهدا تا 2 سال آینده افتتاح شود، اظهار کرد: امید است با عبور دستگاه حفار از این ایستگاه سطح تراز آب پایین‌تر افتد و شرایط کار و حفاری ساده‌تر شود.
 
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود دستگاه حفار تا 15 روز آینده از میدان شهدا خارج شود، گفت: دستگاه تا 8 ماه دیگر به حرم مطهر می‌رسد.
 
حفاری خط 3 در سکوت خبری انجام شد
کیامرز عنوان کرد: فعالیت دستگاه حفار خط 3 در سکوت خبری انجام شد، چون استرس برای مردم شهر به وجود نیاید. بعد از عبور دستگاه حفار از میدان توحید، حفاری به صورت غرق در آب انجام شد در حالیکه از 29 متر تا 45 متر تراز قطعی فاضلاب شهر بود.
 
وی با اشاره به اینکه بالادست دستگاه حفار گِل است، افزود: زمانی که به زیر خط 2 رسیدیم، هر نوع نشستی سبب می‌شد سطح حداقل 5 تا 10 سانتی متر نشست داشته باشد و در فرآیند احداث خطوط قطارشهری، بیش از 5 سانت نشست به معنای تعطیلی حفاری است.
وی ادامه داد: همچنین براساس محاسباتی که صورت گرفت، نشست قطعی بود. به همین دلیل حفاری بعد از میدان توحید در سکوت خبری دنبال شد.
 
در برنامه خط 3 جلو هستیم
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در خصوص وضعیت پیشرفت خط 3 توضیح داد: دولت و شهرداری بودجه‌های مورد نیاز را تا حدی تامین کردند. اما چون شرایط تامین بودجه در سال 95 سخت و دشوار بود، نه دولت انتظار داشت ما بتوانیم تا این حد پیشرفت کنیم، نه شهرداری مشهد.
 
کیامرز بیان کرد: قرارگاه خاتم و مشاوران اعتماد کردند و چند ماه از صورت وضعیت‌ها عقب مانده است. اما می‌دانند قبل از ورود به دوره جدید فعالیت شورا و شهرداری، منابع تامین می‌شود. به همین دلیل تلاش می‌کنیم صورت حساب‌ها را صفر کرده تا با خیال راحت وارد دوره جدید شوند. 
 
وی با اشاره به اجازه انتشار 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت از دولت و شورای شهر چهارم، بیان کرد: هم‌اکنون معاونت اقتصادی شهرداری مشهد باید فعالیت کند تا حداکثر در مهرماه اوراق را از دولت دریافت، منتشر و پول را جذب کند. در این صورت تا مهرماه 97 به لحاظ منابع مالی در خط 3 با مشکلی مواجه نیستیم.
 
پله برقی‌های مانده در گمرک آزاد شود، تا عید فطر ایستگاه‌های خط 2 تکمیل می‌شود
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد به وعده‌های داده شده نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در خصوص خط 2 وعده‌هایی دادیم که ایستگاه‌های این خط را تا اردیبهشت ماه امسال وارد مدار کنیم که ایستگاه مفتح و برق و شهدا آماده هستند. اما با مشکل پله برقی مواجه است. در حالیکه پله‌ها نصب است.
 
کیامرز افزود: پله برقی از چین وارد شده که بالاترین نوع پله برقی است و با این حجم در داخل ایران تولید نمی‌شود. 20 روز است که این پله‌ها در گمرک است و هنوز نتوانستیم آن را خارج کنیم چون به 7 میلیارد تومان پول نیاز دارد. در صورتی که منابع مالی آن تامین شود، 5 روز بعد از آن افتتاح خواهد شد.
 
واگن‌های بیشتری از خط 2 در راه مشهد است
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با تاکید بر اینکه واگن‌های خط 2 تاخیری ندارد، اظهار کرد: یک قطار در خط2 هم اکنون در مدار بهره‌برداری است و 2 قطار را قرار بود تا 12 خردادماه تحویل دهند. الان قطار آماده است و در حال حمل به مشهد است و بر طبق برنامه زمانبندی تنها 6 یا 7 روز عقب هستند. 
 
کیامرز عنوان کرد: پس قبل از اتمام خردادماه، 2 رام قطار در مشهد حاضر است. در نتیجه 6 رام قطار برای 8 کیلومتر از فاز اول خط 2 موجود است که هدوی قطار را به 10 دقیقه می‌رساند.
 
وی افزود: مابقی واگن‌ها را به شرکت TWM درخواست داده‌ایم و وعده داده است یک ماه و نیم بعد دوباره قطار بفرستد. این به معنای آن است که در واگن‌های قطار از برنامه زمانبندی عقب نیستیم. این موضوع نسبت به شهرهایی چون اصفهان که 7 سال است دنبال قطار هستند، معجزه است.
 
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد خاطر نشان کرد: 15 رام قطار نیز به سمت شرکت واگن‌سازی قطار تهران در بازه‌های زمانی مختلف خواهد آمد و در دوره بعدی مدیریت شهری نیز دغدغه آزادسازی واگن‌ها را نداریم.
 
دوره گذار سبب کندی پروژه‌ها می‌شود
کیامرز با اشاره به اینکه در دو ایستگاه سعدی و شریعتی بیش از 400 نفر در حال حاضر فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: توانستیم 10 میلیارد تومان منابع مالی پروژه را تامین و ترزیق کنیم. اما تا قبل از مردادماه برای اینکه به ایستگاه شریعتی برسیم، به اختصاص 200 میلیارد تومان بودجه نیازمندیم. 
 
وی افزود: به این منظور جلسه‌ای برگزار شد و مراحل مورد نیاز برای دریافت وام از بانک شهر را طی کردیم.
 
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد تامین منابع مالی را عمده دغدغه موجود در ادامه احداث خط 2 دانست و گفت: امید است بازه گذار زودتر تمام شود. خوب بود دوره انتقال شورای چهارم به شورای پنجم نزدیک‌تر شود تا پیگیری پروژه‌ها با رکود توام نشود.
 
منبع: پایگاه خبری تحلیلی شهر فردا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.