| کد خبر: 134372 |

◄ اشکالات ساخت قطار سبک شهری در ارتفاع

ارزش قطار سبک در کم هزینه بودن آن است یعنی اگر قرار باشد در ارتفاع و با هزینه ساخته شود، اولویت خود را از دست خواهد داد.

تین نیوز

  محمدرضا عابد کارشناس حمل‌ونقل گفت: از خصوصیات قطار شهرى سبک، امکان تعبیه ریل معمولى در سطح زمین، زیرزمین و ارتفاع است که البته بدیهی است در صورت امکان ساخت در سطح زمین، هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

 

وی افزود: ویژگى اصلى قطار سبک شهرى یا LRT در انحصارى بودن بخش اعظم مسیر آن است و قطعاً در صورتى که امکان ساخت مسیر روى زمین موجود باشد، هزینه‌هاى کمترى بر سیستم مترتب خواهد شد.

 

مهتاب میرمقتدایی یکی دیگر از کارشناسان حمل‌ونقل نیز گفت: ارزش قطار سبک در کم هزینه بودن آن است یعنی اگر قرار باشد در ارتفاع و با هزینه ساخته شود، اولویت خود را از دست خواهد داد. معمولا قطار سبک مانند بیآرتی در کنار مسیر معابر اصلی برنامه‌ریزی شده و یا حتی به عنوان جایگزین و ارتقای بی‌آرتی پیشنهاد می‌شود.

 

وی افزود: حتی اگر نمونه‌هایی هم از ساخت آن در ارتفاع موجود باشد از نظر هزینه و تبعاتی که در شهر تهران خواهد داشت، توجیه پذیر به نظر نمی‌رسد.

 

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری‌–‌تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

این کاربر  آورده است: احداث قطار در ارتفاع چند ضرر نقص دارد از جمله این‌که در مورد زلزله آسیب‌پذیر است و از منظر شهری زشت بوده و به زیبایی شهری آسیب می‌زند.

 

این کاربر در ادامه پیام خود افزوده است: همچنین امکان امدادرسانی سخت است و درصورت خرابی باید تجهیزات ویژه آورد. همینطور مسافران در سطح زمین راحت خارج می‌شوند ولی در نوع ارتفاع این امکان  وجود ندارد.

 
وی تاکید کرده است: ضمن این‌که هزینه احداث در ارتفاع زیاد است و به‌خاطر سخت بودن رفت و آمد برای سالمندان و خردسالان میزان استقبال از ارتفاع بسیار کمتر بوده و در سطح زمینی امکان جابجایی بیشتر است
و تجهیزات ساخت در ارتفاع به‌خاطر لزوم بالا بودن ایمنی آن، گرانتر است.



این کاربر در ادامه خاطرنشان کرده است: مشکل چهارراه‌ها را نیز در نوع زمینی باید حل کرد اگر شد اولویت با ال‌ارتی باشد و درمواقع لزوم هنگام حرکت آن، وسایل شخصی در سمت دیگر خیابان با چراغ قرمز متوقف شوند. بنابراین می‌توان با سیستم‌های پیشرفته دیجیتالی و الگوریتم‌های پیشرفته این مشکل را حل کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد تيموري 0 0

    با سلام
    در مورد ايراداتي كه به LRT در ارتفاع وارد شده ذكر اين نكته كه كافيه به LRT شهر دبي يك نگاه كوتاهي بشه تا ببينيم نه ايمني مسافران به خط افتاده نه زيبايي شهري و نه استفاده ي آن براي سالمندان. ولي در كل با نظر جناب آقاي مهندس عابد موافقم چون ايشون استاد بنده هستند.
    در ضمن يه دفاعي هم ار پروژه ي LRT كرمانشاه بكنم. كه اين طرح از اول مونريل بوده و در سال 93 با تصميم شوراي عالي ترافيك به LRT تغيير يافت و به جهت صرفه جويي در تخريب سازه هاي احداث شده نيمي از مسير بصورت LRT Elevated اجرا ميشود و مابقي هم سطح و زير سطح خواهد بود