| کد خبر: 134370 |

◄ آسمان در مسیر آسمان

تین نیوز

وبلاگ آرمان بیات-روز گذشته هواپیمایی آسمان به دور از هیجانات سیاسی ، قرار داد خرید ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ سری Max با حق انتخاب ۳۰ فروند دیگر را به امضا رساند.

درصورتی این رخداد ملی ، با درایت "فرمانده ای برخاسته از دفاع مقدس" و در منافع جامعه بازنشستگان کشور ، محقق گردید که شرکت هواپیمایی آسمان ، دهه نود شمسی را با نابسامانی مطلق اقتصادی آغاز نموده بود. رفتارهای مدیریت سنتی ، سایه تحریم های هوانوردی و عدم بکارگیری راهبردی مشخص ، اولین شرکت هواپیمایی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را در کلافی درهم پیچیده گرفتار کرده بود و ضمن ارمغان آوری بدهی های کلان چون میراثی سنگین و نظامی غیر منضبط مبتنی بر فردگرایی و دوری از تفکر سیستمی از یک سو و کاهش سرانه درآمدی شرکت ، فرسودگی و زمینگیری ناوگان بدون پیش بینی های آینده بهره وری آن و خروج منابع انسانی متخصص از سوی دیگر ، بحرانی سخت  برای این مجموعه رقم زده بود که ۲ سال پایانی دولت دهم با تغییر ۲ مدیرعامل ، توان مقابله با تاثیر بینش سنتی ۲۵ سال پیش از آن را نداشت و نرخ تنزیل و فرتودگی را بیش از پیش سرعت بخشیده بود. گرچه رشد این شرکت در طول ۳۳ سال پس از تاسیس به خصوص در حوزه زیرساخت ، غیر قابل انکار است اما نظام رشد تحت سایه شرایط روز نیاز و بدون آینده نگری و راهبردی بلند مدت ، در طول فرصت یک مدیریت با ثبات ۲۵ ساله بود که خود اصلی ترین عامل در چالش و ایجاد بحران پس از آن دوره تلقی می شود.

در دولت دکتر روحانی ، سکان اداره شرکت هواپیمایی آسمان که اساسنامه مصوب ۱۳۵۹ ، پرواز به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را یکی از وظایف اصلی و رسالت بنیادی آن می دانست ، بر عهده مردی افتاد که خود پیر لجستیک و عبور از بحران با مدل خاص خود بود. دکتر حسین علایی در زمانی این مسئولیت را پذیرفت که شواهد نشان از اضمحال قطعی شرکت هواپیمایی آسمان داشت.

حال پس از گذشت ۴ سال و اصلاح نظام مالی با کاهش هزینه و افزایش بهره وری عملیاتی و به نوعی بازپروری ساختاری ، ضمن کاهش دیون تحمیلی در گذر ۳۵ ساله ، با بهره گیری از افق های روشن شده ناشی از سیاست های خارجی دکتر روحانی و مجموعه دولت یازدهم ، شاهد انعقاد قراردادی در سطح ملی و در منافع بازنشستگان و عامه ملت شریف ایران زمین هستیم که بدون شک خود در راستای توسعه خدمات حمل و نقل هوایی به مناطق کشور است.

گرچه در نگاه اول نوع هواپیمای انتخاب شده بر خلاف نظریه پوشش سراسری عملیاتی است که نگارنده خود می تواند نقدهای جدی را وارد بداند اما از طرفی با تبیین یک مدل اقتصادی جدید و اجرای راهبرد مدیریت شبکه برنامه ای با ناوگان ۳۰ فروندی ، ظرفیت گسترش شبکه بین المللی و درآمد های ارزی در یک شعاع مشخص عملیاتی را برای این شرکت فراهم خواهد کرد که نتیجه ملموس آن ، کاهش هزینه عملیاتی تمام شده در مسیرهای داخلی و فرصت ارائه نرخ صندلی پرواز مطلوب به دهک های پایین تر جامعه و ملت ایران است.

در واقع شرکت هواپیمایی آسمان میتواند نقش هواپیمایی Fly Dubai با مدل تجاری هیبریدی را در کنار هواپیمایی جمهوری اسلامی(ایران ایر) چون هواپیمایی امارات به عنوان یک FSNC یا شرکت خدمات کامل ، ایفا نماید که بدون شک دو بال اصلی توسعه حمل و نقل هوایی تجاری ایران اسلامی خواهند بود. گرچه تحقق این هدف به طور حتم در گرو اصلاح نظام و بهسازی ساختاری این شرکت هواپیمایی است.

لذا شایسته است از این فرصت قلم ، مراتب تقدیر از مدیریت ۴ ساله دکتر علایی ،تیم مدیران و پرسنل خدوم هواپیمایی آسمان که با تحمل مرارت و مشقت های وارده ، سعی در پایداری آن مجموعه داشتند ، به عمل آید.

نوسازی ناوگان هوایی در شان ملت شریف ایران ، پس از هواپیمایی جمهوری اسلامی ، اقدامی در خور جایگاه هواپیمایی آسمان به عنوان دومین شرکت هواپیمایی ملی با مالکیت بازنشستگان کشوری بود که در فضایی دور از سیاست ورزی و سیاست نگاری ، محقق گردید.

اگر چه هواپیمای نو ، درایت و نگرشی نو به خود می طلبد اما قراردادهای این چنینی ، نوید بخش آینده ای درخشان در صنعت حمل و نقل هوایی کشور است و مشخصا در هواپیمایی آسمان ، افزایش پوشش عملیاتی به کلیه مناطق کشور، با کاهش هزینه عملیاتی و افزایش بهره مندی دهک های پایین جامعه از حمل و نقلی سریع و ایمن را به همراه دارد.

منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.