| کد خبر: 134366 |

افزایش ساخت پارکینگ‌های طبقاتی درسال ۹۷

چالشی کهن به نام پارکینگ

مشکل جای پارک در پایتخت چالشی قدیمی است، مشکلی که زمان و هزینه بسیاری به پایتخت و شهروندانش تحمیل کرده است.

تین نیوز

 مشکل جای پارک در پایتخت چالشی قدیمی است، مشکلی که زمان و هزینه بسیاری به پایتخت و شهروندانش تحمیل کرده است.

 

به گزارش روزنامه گسترش صمت، شماره‌گذاری بی‌رویه خودروهای جدید و تلاش خودروسازان داخلی آنهم به روش‌های مختلف برای فروش محصولات خود باعث شده کمبود جای پارک به یک معضل در کلانشهرها تبدیل شود. معضلی که به گفته کارشناسان حمل‌ونقل در آینده‌ای نه‌چندان دور تمامی خیابان‌های شهرهای بزرگ را به پارکینگ دائمی خودروها تبدیل خواهد کرد.

 

هنگامی که موضوع کمبود جای پارک و پارکینگ مطرح می‌شود، بسیاری از مردم خیابان‌های مملو از خودروی پایتخت را به یاد می‌آورند که گاه باید برای یافتن یک جای پارک چند ده دقیقه معطل ماند، غافل از آنکه اکنون بحران جای پارک به خیلی از نقاط کشور سرایت کرده و با افزایش تعداد خودروها و رانندگان، شاهد مضاعف شدن مشکلات جای پارک خواهیم بود. چنانکه کمبود جای پارک جدا از مشکلاتی که در حوزه ترافیک به دنبال دارد، موجب معضلات نهفته اجتماعی و تنش‌های بی‌شماری می‌شود.

 

در این‌باره رئیس کمیته حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران گفت: در برنامه پنجم توسعه سازوکارهای متعددی برای راه‌اندازی پارکینگ‌ها پیش‌بینی شده و علاوه‌بر آن شورای چهارم مصوبات متعددی در این زمینه داشته و برای وضعیت پارکینگ‌ها (مانند توقف حاشیه‌ای در خیابان‌ها و هم پارکینگ‌های عمومی یا پارکینگ‌هایی که از سوی بخش خصوصی احداث می‌شود) مشوق‌هایی از سوی بخش خصوصی درنظر گرفته شده که بتوانند در طبقه همکف از این امتیاز تجاری استقاده کنند.

 

محسن سرخو در گفت‌وگو با صمت افزود: در برنامه ۵ساله که تا پایان سال ۹۷ ادامه دارد پیش‌بینی شده در محل‌های مهم تقاطع‌های مترو، خطوط بی‌آرتی به ویژه در حاشیه شهر تهران پارکینگ‌های طبقاتی ایجاد شود که شهروندان تشویق شوند خودروهای‌شان را متوقف کنند و راحت از طریق خطوط مترو و بی‌آرتی وارد تهران شوند. او ادامه داد: در زمینه نرخ‌گذاری پارکینگ‌ها هم توقف در حاشیه خیابان‌ها را در نرخ بالاتری قرار دادیم، همچنین در توقفگاه‌های حاشیه‌ای شهر تهران که به این شکل احداث می‌شوند هزینه‌ها را کاهش دادیم زیرا از این طریق شهروندان تشویق می‌شوند کمتر با خودروهای‌شان در داخل شهر تهران تردد کنند. این مواردی که عنوان شد می‌تواند معضل پارک ماشین را برطرف کند.

 

پارکینگ، موضوع پیچیده و پرچالش تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری سعی دارد پارکینگ‌های موردنیاز شهروندان را تامین کند، اما یک مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد و آن اینکه با نبود هماهنگی بین دولت و شهرداری مواجه هستیم، همچنین این امکان میسر نیست که همینطور به صورت بی‌رویه و مدیریت نشده خودرو وارد تهران شود و شهرداری هم با سرعتی که خودرو وارد شهر تهران می‌شود بتواند پارکینگ احداث کند. به طور طبیعی تناسبی بین ورود خودرو و امکان راه‌اندازی پارکینگ وجود ندارد، به همین دلیل شهرداری عقب‌تر از ورود بی‌رویه خودرو در تهران است. پرویز سروری در گفت‌وگو با صمت افزود: با توجه به اینکه ما روند معیوبی را در جهت خروج خودروهای فرسوده از تهران داریم در عمل دچار یک انباشتگی غیرقابل جبرانی از سوی شهرداری هستیم یعنی ما هر روز شاهد هستیم به تعداد خودروها افزوده و به پایتخت تزریق می‌شوند، از طرفی دیگر ساخت پارکینگ، هم بسیار پرهزینه و هم وقت‌گیر است یعنی این دوعامل نمی‌تواند با موضوع تامین احداث پارکینگ در تهران برابری کند.

 

او ادامه داد: بنابراین با توجه به کمبود مکانی که برای نقل و انتقال خودرو داریم شهرداری در نظر دارد به سمت ترمیم بافت‌های فرسوده اتوبان‌های صدر و صیاد حرکت کند تا قسمتی از این بافت فرسوده جبران شود، اگر دقت داشته باشید در سطح شهر پارکینگ‌های چرخ فلکی ایجاد شده اما آنها نمی‌توانند پاسخگوی تقاضایی باشند که در سطح شهر وجود دارد، همچنین فضای عمومی گنجایش حجم زیاد خودروها را ندارد. عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بحث پارکینگ درحال‌حاضر یک موضوع پیچیده و بسیار پرچالش در تهران است البته شهرداری تلاش کرده این معضل را برطرف کند اما احداث پارکینگ هنوز برای بخش خصوصی اقتصادی نیست و تمایل جدی از سوی بخش خصوصی برای این کار وجود ندارد. سروری با اشاره به اینکه شهرداری تسهیلات قابل‌ملاحظه‌ای را برای تسهیل ساخت پارکینگ اعمال می‌کند، تصریح کرد: همچنین از طرفی شهرداری نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد به همین دلیل در زمینه تامین پارکینگ در تهران با یک کلاف سر در گم روبه‌رو هستیم.

 

باید حقوق شهری را به مردم و مسئولان آموزش دهیم

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره کمبود پارکینگ در تهران گفت: از نظر قانون و مقررات در این زمینه نقص آنچنانی نداریم اما عمده‌ترین مشکل ما این است که قوانین به بهانه‌های مختلف اجرا نمی‌شوند. علی صابری افزود: به اجرای قانون به شکل سخت معتقدم اما بارها در ملاقات مردمی دیده‌ام فردی متعهد شده در شعاع ۲۰۰ متری برای املاک پارکینگ تامین کند اما از این تعهد سر باز زده و بدون تامین پارکینگ املاک را به مردم فروخته است. او اظهار کرد: از این‌رو افرادی که این املاک را خریداری کرده‌اند، نمی‌توانند سند بگیرند. در بسیاری مواقع پشت قوانین راه نمی‌رویم و به آن دقت نمی‌کنیم. بنابراین املاک مسکونی و تجاری بدون پارکینگ خرید و فروش می‌شوند که البته بخشی از مشکلات جامعه به بازار عرضه و تقاضا برمی‌گردد. صابری افزود: فرض کنید مردم املاک بدون پارکینگ را خریداری نکنند؛ این مسئله باعث می‌شود قانون‌شکنان دیگر به فعالیت خود ادامه ندهند. حدود ۳هزار پرونده در مناطق داشتیم که صاحبان املاک قادر به تامین پارکینگ نبودند. اگرچه تعهد به تامین پارکینگ کرده بودند اما انجام این تعهد امکانپذیر نبود.

 

صابری عنوان کرد: البته اگر پارکینگ عمومی هم ساخته شود از مکانیزم حقوقی برخوردار نیست و دوباره با انبوهی از پرونده‌های قضایی مواجه هستیم. از این‌رو ناچار می‌شویم که قوانین را لغو کنیم. او بیان کرد: قانونی که سفت و سخت برقرار شود باز امکان تخلف از آن وجود دارد، چه برسد به زمانی که قانونی لغو شود چرا که افراد با خود می‌گویند وقتی با متخلفان برخورد نمی‌شود پس ما هم می‌توانیم تخلف کنیم. صابری اظهار کرد: باید حقوق شهری را به مردم و مسئولان آموزش دهیم. جای تاسف دارد که ما با برج‌سازی و مال‌سازی مدرن شده‌ایم اما از نظر نگاه به مسائل فرهنگی در قالب سنتی باقی مانده‌ایم و این مستلزم این است که متخصصان حقوق زندگی شهری در راس امور قرار گیرند.

 

از نگاه کارشناسان، گاه دیده می‌شود که پارکبان‌هایی برای برخی معابر درنظر گرفته شده و می‌توان گفت که خیابان‌های تهران اجاره‌ای شده‌اند اما این کار پاسخگوی حجم بالای خودروهای متقاضی برای پارک نبوده است. راهکار رفع معضل پارکینگ در شهر تهران، ترغیب بخش خصوصی به ساخت پارکینگ‌های مسقف و روباز در سراسر شهر است. باید دید آیا در سال‌های آینده برای ساخت چنین پارکینگ‌هایی اقدام می‌شود یا خیر.

 

منبع: روزنامه گسترش صمت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.