| کد خبر: 134360 |

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز تشریح کرد:

آخرین وضعیت احداث و تکمیل قطعات محور طالقان- هشتگرد

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز از شروع عملیات احداث تونل به عنوان قطعه دوم درمحور طالقان – هشتگرد همچنین برنامه‌ریزی برای بهسازی مناطق حاشیه‌نشین شهرهای محمدشهر، کمالشهر و نظرآباد خبر داد و گفت: از واحدهای مسکن مهر باقی مانده 10 هزار واحد در تعهد این اداره‌کل و متعلق به شهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر است که تا پایان امسال تحویل داده می‌شوند.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز از شروع عملیات احداث تونل به عنوان قطعه دوم درمحور طالقان – هشتگرد همچنین برنامه‌ریزی برای بهسازی مناطق حاشیه‌نشین شهرهای محمدشهر، کمالشهر و نظرآباد خبر داد و گفت: از واحدهای مسکن مهر باقی مانده 10 هزار واحد در تعهد این اداره‌کل و متعلق به شهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر است که تا پایان امسال تحویل داده می‌شوند.

 

تقی رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: پروژه راه اصلی هشتگرد- طالقان که مهمترین پروژه راهسازی استان البرز محسوب می‌شود در سه قطعه تعریف شده که قطعه اول از طالقان تا تونل طالقان، دومی تونل طالقان و قطعه سوم نیز از تونل طالقان تا هشتگرد را شامل می‌شود که بدون احتساب کنارگذری به طول هفت کیلومتر کل محور 31 کیلومتر است.

 

رضایی افزود: قطعات اول و دوم این محور هریک 15 کیلومتر طول دارند که قطعه اول به پیشرفت 70 درصدی و قطعه سوم نیز به رشد 60 درصدی رسیده و ساخت تونل به عنوان قطعه دوم پروژه به منافصه رفته و تا دو هفته دیگر شروع خواهد شد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی البرز گفت: تاکنون بالغ بر 30 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده و مبلغ 20 میلیارد تومان نیز به پیمانکار بدهی داریم که در صورت تامین اعتبار امسال شاهد بهره‌برداری ازقطعات اول و سوم این محور خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این محور حدود 33 کیلومتر از مسیر طالقان به مرکز استان البرز کم می‌شود، افزود: اکنون بسیاری از مسافران ناچارند برای رسیدن به طالقان وارد استان قزوین شوند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز درباره بهسازی محور دیزین- شمشک به طول ۸.۵ کیلومتر گفت: عملیات بهسازی این محور در دو فاز تعریف شده که فاز اول به طول ۳.۵ کیلومتر در دست انجام است.

 

وی عنوان کرد: همچنین بهسازی راه اصلی اشتهارد- نجم‌آباد- هشتگرد به طول 10کیلومتر به رشد 25درصدی رسیده است. قطعه سوم به طول 15 کیلومتر به مناقصه رفته و قطعات اول و دوم افتتاح شده‌اند و با بهره‌برداری از این محور نظرآباد به هشتگرد متصل خواهد شد. ساخت تقاطع غیرهمسطح این محور نیز 85 درصد پیشرفت کرده که تا 15 تیرماه به پایان می‌رسد.

 

رضایی گفت: دیگر پروژه مهم این استان در حوزه راهسازی اتصال باند شمالی محور کرج - قزوین به محور قدیم تهران - قزوین است که شامل دو تقاطع به طول کلی 15 کیلومتر می‌شود. قسمت جنوبی پروژه تا 15 تیر به تمام می‌رسد و ساخت قسمت شمالی نیز اخیرا شروع شده است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی البرز از اتمام روکش آسفالت باند شمالی محور ماهدشت - اشتهارد - بویین‌زهرا خبر داد و اضافه کرد: باند شمالی 35 کیلومتر طول دارد که برای روکش آسفالت آن 11 میلیارد تومان هزینه شده است. در باند جنوبی نیز 15 کیلومتر لکه‌گیری و هشت کیلومتر نیز ماسه‌ریزی شده و تا پایان تیر ماه آسفالت محور ماهدشت - اشتهارد به پایان می‌رسد. هفت کیلومتر از محور اشتهارد - بویین‌زهرا نیز درحوزه این اداره‌کل قرار دارد که در دست انجام است.

 

وی همچنین از اجرای پروژه بهسازی آسفالت کیان‌مهر - ماهدشت و آغاز عملیات تقاطع غیرهمسطح مقابل مسکن مهر ماهدشت خبر داد و عنوان کرد: در سفر هیئت دولت به استان البرز ساخت 100 کیلومتر راه روستایی تصویب شده بود که 45 کیلومتر آن انجام شده و مابقی در دست اجراست. همچنین با مشارکت دهیاران 50 کیلومتر پروژه مشارکتی ساخت معابر عملیاتی شده است.

 

رضایی افزود: احداث بزرگراه شهیدهمت-کرج به طول ۱۴.۵ کیلومتر 70درصد پیشرفت کرده و عملیات ایمن‌سازی و روکش آسفالت 347 کیلومتر از راه‌های البرز به طول 347کیلومتر 47درصد پیشرفت کرده است.

 

تحویل 43 هزار واحد مسکن مهر

مدیرکل راه و شهرسازی البرز همچنین با اشاره به آمار مسکن مهر استان که در مجموع بالغ بر 90 هزار و 379 واحد در قالب 1709 پروژه در شهرهای بالای 25 هزار نفر، زیر 25 هزار نفر و نیز شهر جدید هشتگرد است، بیان کرد: از این تعداد 43 هزار واحد تحویل شده که حدود 18هزار واحد در دولت قبل و 25هزار واحد نیز دردولت تدبیر وامید فروش اقساطی شده وتحویل شده است.

 

وی افزود: از واحدهای باقی مانده 10 هزار واحد در تعهد این اداره‌کل و متعلق به شهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر است که تا پایان امسال تحویل داده می‌شوند. واحدهای درتعهد بنیاد مسکن درشهرهای کمتر از 25 هزار نفر نیز تا پایان امسال واگذار می‌‌شوند ولی پرونده واحدهای شهر جدید هشتگرد ممکنه با اندکی تاخیر به اتمام برسد که شرکت عمران تلاش دارد تاهرچه ‌این کار انجام شود.

 

وی افزود: از واحدهای باقی مانده 10 هزار واحد در تعهد این اداره‌کل و متعلق به شهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر است که شامل طرح‌های خودمالک و واگذاری تا پایان امسال تحویل داده می‌شوند. واحدهای درتعهد بنیاد مسکن درشهرهای کمتر از 25 هزار نفر نیز تا پایان امسال واگذار می‌‌شوند ولی پرونده واحدهای شهر جدید هشتگرد در سال آتی بسته خواهد شد.

 

جلب مشارکت مردمی برای بازآفرینی محلات هدف

مدیرکل راه و شهرسازی البرز با بیان اینکه رفع مشکلات حوزه اجتماعی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب در محله‌هاست، عنوان کرد: برای بازآفرینی و بهسازی محله‌ها و بافت‌های فرسوده در کشور به مشارکت بیشتر تشکل‌های مردم نهاد نیاز است و در این زمینه باید توسعه محله با هدف توانمندسازی آن در ابعاد فرهنگی و آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه اخیرا در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان مقرر شد که سند برنامه مدیریتی بازآفرینی البرز با اولویت محله قره تپه‌ای محمدشهر و محلات اخترآباد، سهرابیه و حصار و کلاک در سال 96 تهیه شود، گفت : در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سال گذشته 3776 فقره تسهیلات بافت فرسوده داده شد و نهادهای توسعه محله راه اندازی شدند.

 

رضایی به اقدامات مهم اداره عمران وبهسازی اداره کل راه وشهرسازی البرز اشاره کرد و افزود: دراین راستا می‌توان به پیگیری تهیه طرح تفصیلی ویژه خط چهار حصار، واگذاری 36 هکتار از اراضی محله خط چهار حصار به شهرداری به منظور تسریع در روند سند‌دار کردن ساکنین، اعطای 1565تسهیلات ساخت واحد‌های مسکونی در محلات هدف بهسازی، اعطای حدود 1000 تسهیلات خرید مسکن یکم در محلات هدف، عقد تفاهم‌نامه با سمن‌ها برای توانمند سازی ساکنین محدوده‌های هدف، عقد قرارداد و افتتاح نهاد توسعه محله در خط چهار حصار کرج، واگذاری زمین و ساخت مرکز بهداشت خط چهارحصار، بهسازی نهر سیاه جوی (کانال‌گذاری و پوشاندن مسیر)، احداث پارک در محله اخترآباد، جدول‌گذاری و ترمیم آسفالت معابر در سه محله اخترآباد و سهرابیه و خط چهارحصار، راه اندازی کارگروه ماده 9 جهت تسریع در سنددار کردن املاک فاقد سند واقع در محدوده‌های هدف و تهیه طرح ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی محمدشهر، کمالشهر و نظرآباد اشاره کرد.

 

مدیرکل اداره راه و شهرسازی البرز همچنین قرارگیری استان در مسیر شاهراه‌های ارتباطی غرب و شمال کشور را از ویژگی مهم دیگر این استان قلمداد کرد و افزود: درحقیقت البرز مسیر تردد 12 استان کشور به شمار می‌رود که این امر مشکلاتی از قبیل افزایش آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش نرخ مهاجرت پذیری و افزایش ترافیک درون استانی و از سویی دیگر فوایدی از جمله افزایش امکان توسعه صنعتی و کشاورزی و افزایش رونق اقتصادی و اشتغال زایی را برای آن به همراه خواهد داشت. درحال حاضر مساحت کل بافت ناکارآمد استان 2064 هکتار و جمعیت ساکن در آن 714 هزار و 820 نفر گزارش شده است که چهار درصد مساحت شهری و 27 درصد مساحت استانی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی محلات اسلام‌آباد، سهرابیه، اخترآباد، ملک‌آباد، حصار خط ۴، خلج‌آباد، کلاک نو، حصار پایین و چنارک را از مناطق اسکان غیررسمی شهر کرج اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه بافت‌ ناکارآمد کرج 42 درصد مساحت کل استان را تشکیل داده است، هم‌اکنون طرح‌های لازم برای بهسازی و احیای بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیر رسمی در این شهر آماده و در حال پیگیری قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.