| کد خبر: 134053 |

طرح یک کمربند یک جاده و اهمیت هوشیاری!

لویدزلیست در تحلیلی با اشاره به اینکه از سال 2013 تاکنون طرح ابتکاری بلندپروازانه یک کمربند یک جاده BRI چین یکی از داغ ترین موضوعات صنعت کشتیرانی بوده است، هوشیاری و احتیاط در این زمینه را رویکرد مناسبی دانست.

تین نیوز
لویدزلیست در تحلیلی با اشاره به اینکه از سال 2013 تاکنون طرح ابتکاری بلندپروازانه یک کمربند یک جاده BRI چین یکی از داغ ترین موضوعات صنعت کشتیرانی بوده است، هوشیاری و احتیاط در این زمینه را رویکرد مناسبی دانست.
 

به گزارش مانا لویدزلیست در تحلیلی نوشت: Xi Jinping رئیس جمهور چین طرح ابتکاری بلندپروازانه یک کمربند یک جاده BRI را در سال 2013 مطرح کرد و از آن زمان به بعد تاکنون تبدیل به یکی از داغ ترین موضوعات و مباحث در صنعت کشتیرانی شده است که نیازمند اتخاد یک رویکرد توام با هوشیاری و احتیاط است.

 

در این سالها، تصور می شود طرح عظیم یک کمربند یک جاده BRI برای بهبود زیرساختاری و لینک های لجستیکی در آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا فرصت های سرمایه گذاری فراوان را به نمایش می گذارد، اما واقعیت ممکن است ناامید کننده باشد.

 

توسعه های اقتصادی و گسترش حمل و نقل در سراسر قاره ها به وضوح و دست کم از بعد کلان منافعی را برای تقاضای صنعت کشتیرانی به همراه خواهد داشت، اما شرکت ها به ویژه غیر چینی بهتر است قبل از اینکه در پروژه BRI سرمایه گذاری کنند، بیشتر فکر کنند.

 

این تحلیل در ادامه با اشاره به اینکه هوشیار بودن و احتیاط رویکرد درستی است، ادامه داد: نگاه صنعت کشتیرانی به BRI نباید به عنوان یک فرصت برای بهره گیری و استفاده بلکه باید به عنوان یک موقعیت که سازگاری را طلب می کند، باشد، چرا که این طرح عظیم اهداف چندگانه ای را برای بیجینگ جستجو می کند.

 

به عبارت دیگر، یکی از اهداف طرح ابتکاری یک کمربند اقتصادی یک جاده ابریشم دریایی احیای شکوه باستانی چین نه تنها در بخش تجارت بلکه به عنوان ابر قدرت متمدن است.

 

بر همین اساس، چین در تقلای فراوان برای معرفی و اجرای طرح ریزی پیچیده پروژه مطرح شده از سوی رئیس جمهور کشور خود است.

 

در ادامه این گزارش آمده است: از لحاظ تامین مالی، چین در ابتدا متعهد به پرداخت 40 میلیارد دلار به صندوق جاده ابریشم است و در اوایل ماه جاری نیز قول حمایت مالی 100 میلیارد یوان را داد.

 

از ماه ژانویه سال گذشته و به دنبال آغاز فعالیت پروژه BRI ،بانک سرمایه گذاری زیرساختاری آسیایی که 70 کشور در آن عضویت دارند، تنها متعهد به پرداخت یک میلیارد و 700 میلیون شده است.

 

دو بانک سیاسی عملکرد نسبتا بهتری داشتند، به طوری که بانک توسعه چین 160 میلیارد دلار را تا پایان سال 2016 وام داد، و بانک Exim این کشور 700 میلیارد یوان وام را در اواسط ماه جاری اعطا کرد.

 

آمار و ارقام دولتی نشان می دهد سرمایه گذاری های مستقیم غیر مالی چین در کشورهای BRI در سال 2016 به 14 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید که نسبت به 14 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 2015 افت را به همراه داشت.

 

در اوایل ماه جاری نیز گردهم آیی یک جاده یک کمربند با حضور نمایندگانی از بیش از 130 کشور برگزار شد، اما تنها 30 کشور اعلامیه مشترک برای حمایت از فعالیت های تغییرات آب و هوایی و تجارت جهانی را امضا کردند.

 

گفته می شود فرانسه، آلمان و انگلیس از امضای این بیانیه خودداری ورزیدند، چرا که معتقد بودند شفافیت، پایداری و رقابت عادلانه مورد تاکید قرار نگرفته است.

 

این تحلیل در پایان نوشت: رئیس جمهور چین این طرح را پروژه قرن دانسته و دیدگاه رفیع و بلند پایه ای نسبت به چین در دهه های آینده را در ذهن خود می پروراند، افزون بر این، بر اساس یک دیدگاه بلند مدت، تاثیر چین از لحاظ قدرت تجاری رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد، اما به طور کلی چنین پیشرفت اقتصادی، فرصت ها و چالش هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.