گزارشی از آخرین وضعیت جاده اهر – تبریز نشان داد
۹سال شکست در پیچ جاده مرگ
پس از سالهای طولانی که از کلنگزنی یکی از پراهمیتترین طرحهای زیرسازی کشور میگذرد، صحبتهای ارائه شده از سوی مدیر توسعه راههای استان آذربایجانشرقی نشان میدهد جادهای که تنها رهاورد آن مرگ بوده،
پس از سالهای طولانی که از کلنگزنی یکی از پراهمیتترین طرحهای زیرسازی کشور میگذرد، صحبتهای ارائه شده از سوی مدیر توسعه راههای استان آذربایجانشرقی نشان میدهد جادهای که تنها رهاورد آن مرگ بوده،
به سرانجام شیرین نزدیک میشود. با این حال پایان شیرین جاده اهر - تبریز بدون اما و اگر هم نبوده و نیست. این پروژه در سال ۱۳۸۷ در زمان دولت نهم کلنگزنی شد اما دولت نهم در افتتاح آن شکست خورد. در ادامه این پروژه به دولت دهم رسید و قرار بود با تعهد شرکت مس سنقل تامین مالی شود و سال ۹۱ به بهرهبرداری برسد که این کار هم انجام نشد و مس سنقل در تامین مالی پروژه به تعهدات خود عمل نکرد. در ادامه حسن روحانی در سفر ۳ سال پیش به استان آذربایجانشرقی این پروژه را در اولویت گذاشت و قرار شد جاده اهر – تبریز تا سال ۹۵ راهاندازی شود که اینطور نشد و دولت یازدهم نیز در اجرای کامل این پروژه ناموفق ماند. به تازگی وعدههایی داده شده که در سال ۹۸ قرار است این جاده افتتاح شود. گسترش صنعت در این گزارش به بررسی وضعیت جاده اهر – تبریز در سالهای گذشته پرداخته و چگونگی راهاندازی این پروژه در سال ۹۸ را تشریح کرده است. در استان آذربایجانشرقی ۳ پروژه راهسازی که میتوانند بیشترین تاثیر را در وضعیت اقتصادی منطقه ایجاد کنند متوقف شده است. تبریز – ایروان، تبریز - باکو و تبریز - بازرگان از جمله پروژههای راهسازی در دولت یازدهم بودهاند که اکنون پیشرفت فیزیکی نداشته و به گفته نمایندگان تبریز پروژهها به حالت نیمه تعطیل درآمدهاند. این اتفاق در حالی رخ داده که بزرگترین مزیت استان آذربایجانشرقی، موقعیت جغرافیایی آن است. این استان با ۳ کشور همجوار است و در صورتی که زیرساختهای اصلی برای تردد تامین شود، میتوان به ترانزیت بینالمللی و سهراهی تجارت امید داشت. به گفته احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی دلیل اصلی بروز مشکلاتی که اکنون در راهاندازی جادهها وجود دارد به تامین منابع مالی مربوط میشود. وی معتقد است اگر دولت بتواند نیازهای مالی این پروژه را تامین کند، میتوانیم خوشبین باشیم که طرحهای جادهای در استان آذربایجانشرقی راهاندازی شوند، در غیر این صورت ظرفیتی برای راهاندازی جادههای جدید وجود ندارد و دولت هم نمیتواند این پروژهها را راهاندازی کند.
آخرین وضعیت جاده مرگ
جاده تبریز- اهر در استان آذربایجانشرقی در طول سالهای گذشته به عنوان یکی از راههایی معروف شده که در آن احتمال بالایی برای تصادفات خطرناک و مرگ سرنشینان وجود دارد. براساس برآوردها در طول سالهای گذشته بخش قابلتوجهی از آمار تلفات جادهای در این استان مربوط به این جاده میشود که هرچند از سالها قبل نیاز جدی به تبدیل آن به بزرگراه احساس شده اما نرسیدن منابع اعتباری، تکمیل آن را برای مدت طولانی به تعویق انداخته است. این مسیر ۹۱ کیلومتری در سال ۱۳۸۷ و در دولت نهم در راستای بهبود شرایط ایمنی کلنگزنی شد و طبق وعده دولت وقت باید تا سال ۸۹ به یک بزرگراه کامل تبدیل میشد. با این وجود اما نهتنها دولت نهم که حتی دولت دهم نیز توانایی خاصی برای تکمیل این پروژه نداشت تا این طرح به عنوان میراثی دیگر به دولت یازدهم انتقال یابد. این در حالی بود که در سال ۹۱ نیز مسئولان دولت قبل همزمان با زلزله منطقه ورزقان این وعده را دادند که تا پیش از پایان رسیدن دولت دهم در سال ۹۲ این بزرگراه را تکمیل خواهند کرد.
با باقی ماندن بخش قابلتوجهی از کار اجرایی این پروژه، روحانی در سفر سال ۹۴ خود به آذربایجانشرقی وعده تکمیل این پروژه را به مردم داد و بودجه ۹۰ میلیارد تومانی را نیز برای نهایی کردن کار در آن تخصیص داد. با این وجود اما باز هم کار این پروژه به اما و اگر افتاد تا مدیر ساخت و توسعه راههای آذربایجانشرقی، این بار اعلام کند که این طرح در تیر سال ۹۸ به بهرهبرداری نهایی میرسد. طبق اعلام رستمیمهر این پروژه ۹۰ کیلومتری درحالحاضر در یک فاز ۲۳ کیلومتری به افتتاح رسیده و فازهای باقیمانده نیز در ۳ قطعه در دست ساخت است. براساس اعلام وی ۸ کیلومتر از قطعه سوم از منطقه خواجه به تبریز تا آبان امسال زیر بار ترافیک میرود و قطعات باقیمانده نیز تا حدود دو سال دیگر افتتاح خواهد شد. طبق برآوردها این طرح امسال بودجه ۱۰ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده و در قطعات آن ۳ پیمانکار متفاوت در حال فعالیت هستند. هرچند با افتتاح این طرح در سال ۹۸ در عمل افتتاح این پروژه مهم برای ۹ سال به تعویق افتاده اما صرف تبدیل شدن این جاده دو بانده به یک بزرگراه جدید میتواند یکی از اصلیترین نگرانیهای ساکنان استان آذربایجانشرقی را برطرف کند؛ نگرانی که برطرف نکردن آن مرگ چند مسافر دیگر را در این جاده خطرناک به همراه خواهد داشت. ناتوانی دولتهای نهم و دهم تنها مشکل این پروژه نبود و دولت یازدهم نیز به نوعی از جاده مرگ شکست خورد. قرار بود که بخش قابلتوجهی از منابع مالی این پروژه از طریق کارخانه مس سنقل تامین شود. تولید کنستانتره مس در این کارخانه به حدی است که حملونقل آن آسیب زیادی به جاده وارد میکند و این شرکت تعهد داده بود تا سال ۹۵ منابع مالی مورد نیاز پروژه را تامین کند که البته اینطور نشد.
کش و قوسهای جاده اهر - تبریز
علیرضابیگی در بررسی جاده تبریز – اهر و اهمیت این محور به گسترش صنعت گفت: این جاده به واسطه اینکه شریان اصلی آذربایجانشرقی و اتصال باکو را تامین میکند از اهمیت ویژهای برخوردار است و توسعه و ایمنسازی باید خیلی زودتر انجام میشد که متاسفانه به دلایل گوناگون اینطور نشد. به گفته وی اگر مس سنقل به عنوان یکی از بزرگترین کارخانههای مس ایران تعهد خود را به موقع انجام میداد، توسعه جاده اهر – تبریز تا سال ۹۵ تمام شده بود اما متاسفانه اینطور نشد و مشکلات بسیاری در این سالها به وجود آمد. این نماینده مردم تبریز با اشاره به اینکه کلنگزنی برخی از پروژهها در سفر ۳سال پیش رئیسجمهوری به آذربایجان انجام شد، گفت: در حالی این اتفاق افتاد که دولتمردان دولتهای نهم، دهم و یازدهم تعهد دادند تا توسعه جاده اهر-تبریز را به اتمام برسانند اما هنوز این کار انجام نشده و به تازگی خبر از افتتاح این پروژه در دوران دولت دوازدهم منتشر شده است. در صورتی که دولت دوازدهم نتواند تامین مالی پروژه را بر عهده بگیرد بهطور قطع این پروژه به دولت سیزدهم موکول میشود و این روند ادامه خواهد یافت. علیرضابیگی در پایان تاکید کرد: باید این پروژه تامین مالی شود تا به نتیجه برسد. مس سنقل تعهد دارد که بخش قابلتوجهی از این پروژه را تامین مالی کند و دولت میتواند به این کارخانه فشار بیاورد تا تعهد خود را اجرا کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.