| کد خبر: 133092 |

مناسب‌سازی شهر برای معلولان

با توجه به اینکه درحال‌حاضر امکان استفاده راحت از همه مکان‌های تاریخی و گردشگری برای معلولان وجود ندارد، وظیفه خود می‌دانم از تک‌تک این بزرگواران عذرخواهی کنم. این ایراد بزرگی است که متاسفانه تاکنون نیز در اولویت اصلی برنامه‌ریزی‌های ما قرار نداشته است.

تین نیوز

با توجه به اینکه درحال‌حاضر امکان استفاده راحت از همه مکان‌های تاریخی و گردشگری برای معلولان وجود ندارد، وظیفه خود می‌دانم از تک‌تک این بزرگواران عذرخواهی کنم. این ایراد بزرگی است که متاسفانه تاکنون نیز در اولویت اصلی برنامه‌ریزی‌های ما قرار نداشته است.

 

این در حالی است که در کشوری که تجربه جنگ را دارد باید وجود مشکلات جسمی و حرکتی پیش‌بینی شده باشد و برنامه‌ریزی در این زمینه ضروری است.

 

متاسفانه تاکنون برنامه‌ریزی جدی در این زمینه انجام نشده و این غفلت، نقطه‌ای تاریک در فعالیت‌های ما است که نتوانسته‌ایم چنین محدودیت‌هایی را رفع کرده یا کاهش دهیم. البته نباید فراموش کنیم این محدودیت‌ها فقط در ایران وجود ندارد، بلکه بسیاری از کشورهای دنیا با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستند. با این وجود خوب است در این زمینه، از تجربه کشورهای مختلف استفاده کنیم. چندی پیش با فردی آشنا شدم که تور گردشگری ویژه معلولان جسمی و حرکتی راه‌اندازی کرده بود.

 

این کار بسیار ارزشمند است، زیرا یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌های دارای عضو معلول، همین است که به دلیل محدودیت‌هایی که بر سر راه معلولان وجود دارد، نمی‌توانند از فرصت‌های سفر و گردشگری به خوبی استفاده کنند.

 

استفاده از فرصت‌های گردشگری یک حق برابر اجتماعی است و معلولان هم باید بتوانند از این امکان استفاده کنند، اما در مکان‌های بسیاری ازجمله کاخ‌گلستان این امکان وجود ندارد. به همین دلیل این مکان به‌عنوان یک مجموعه تاریخی و نمونه آزمایشی برای اجرای طرح مناسب‌سازی برای معلولان انتخاب شده است.

 

با توجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۷میلادی، یعنی «گردشگری برای همه» و تاکید این سازمان برای توجه به گردشگری معلولان، مناسب‌سازی مکان‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری برای معلولان در دستورکار ما قرار گرفته است. در همین زمینه، به زودی از سامانه‌ای با هدف معرفی مکان‌های مناسب‌سازی‌شده برای معلولان، شامل هتل‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های فرهنگی تاریخی، رونمایی می‌شود.

 

در موزه‌های جدیدی که ساخته می‌شود، برای تردد و حضور معلولان مناسب‌سازی‌هایی انجام شده و برخی مکان‌های تاریخی که از گذشته وجود داشته نیز به صورت آزمایشی مناسب‌سازی شده‌اند. امیدوارم در هیچ جای جهان هیچ‌کس به‌دلیل محدودیت‌های جسمی، از حق سفر، گردشگری، بهره بردن از مکان‌های فرهنگی تاریخی و جاذبه‌های گردشگری محروم نشود.

 

بدهکاری به معلولان کشورمان در زمینه گردشگری را احساس می‌کنم و اعتقاد دارم این تکلیف بزرگی است و همه باید از فرصت سفر و گردشگری و استفاده از زیرساخت‌های گردشگری بهره‌مند شوند.

 

زهرا احمدی‌پور- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.