| کد خبر: 133082 |

این شیوه رای دادن نشانه بلوغ سیاسی است

تین نیوز

وبلاگ موسی غنی نژاد-من فکر می‌کنم که مسیر کنونی، مسیر درستی است. باید به یک موضوع تاریخی اشاره کنم که ممکن است بعضی از جوان‌ها به یاد نداشته باشد. گذشته اقتصادی خودمان را مرور کنید ببینید که بعد از جنگ ما مسیر اقتصادی کم‌وبیش درستی را طی کردیم. با افت‌وخیز و اشکالاتی و آزمون و خطاهایی مواجه بودیم ولی کم‌کم این مسیر اصلاح شد. تا به دولت آقای خاتمی و برنامه سوم رسیدیم. برنامه سوم که به اجرا گذاشته شد، افت‌وخیز داشت و عده‌ای از نمایندگان مجلس ششم خیلی موافقت نمی‌کردند و مشکل‌تراشی برای همان برنامه می‌کردند.

 

اما توجه داشته باشید که مسیر درست بود. تمام داده‌های کلان اقتصادی و وضعیت خرد اقتصاد نشان می‌داد که حال اقتصاد خوب است. این موضوع نشان می‌دهد که ما در یک مسیر با‌ثبات حرکت می‌کردیم. این موضوع درست که تورم تک‌رقمی نشده بود، اما تا سال 84 به سطح حدود 10 تا 15 درصد رسیده بود. رشد اقتصادی نسبتاً باثباتی حدود پنج تا شش درصد ایجاد شده بود. دولت داشت کوچک می‌شد. خصوصی‌سازی‌ها کم‌وبیش صورت می‌گرفت هرچند به‌کندی پیش می‌رفت و بخش خصوصی قدرتمند‌تر شد.

❇️اما یک‌دفعه با شوک 84 مواجه شدیم و واقعاً اصطلاح دوربرگردان را می‌توان در این دوره به کار برد، در واقع در دولت نهم و دهم یک دوربرگردان بزرگ در مسیر اقتصاد کشور زده شد. در آن هشت سال همه این نتایج نابود شد و ما 20 سال به عقب بازگشتیم.

در حال حاضر نیز حتی رسیدن به شرایط سال 1384 کار آسانی نیست. این را باید محققان و پژوهشگران اقتصادی روشن کنند و برای مردم بگویند. این فقط شعار دولت یازدهم نیست، بلکه یک واقعیت است. ما هم از دولت یازدهم انتقاد می‌کنیم ولی رخدادهای آن هشت سال در حد فاجعه بود و همه دستاوردها را از بین برد. خالص اشتغال در این هشت سال نزدیک به صفر شد. اینها همه نتیجه سیاست‌های غلط بود. حال برخی انتظار دارند در چهار سال همه این خرابکاری‌ها درست شود؟ خراب کردن در یک لحظه است. شما می‌توانید در یک لحظه دینامیت بگذارید و یک ساختمان را خراب کنید. اما آیا درست کردن یک ساختمان هم به این راحتی است؟ این دینامیت را پوپولیست‌های دولت نهم و دهم کار گذاشتند و اقتصاد را نابود کردند.

درست است، ما باید متوقع باشیم آقای روحانی قول‌هایی را که در هر دو دوره داده انجام دهد، ولی توقعات باید در حد کارشناسانه و معقول باشد و شرایط قبل را نیز در نظر بگیریم اگر خیال ما در این انتخابات راحت شد برای این بود که دوباره برگشت به عقب نداریم و اقتصاد در ریل اصلی خود قرار گرفته است.

بخشی از گفتگو با مجله تجارت فردا شماره 223

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.